- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Úspěšná komunikace je pak taková, která něco buduje. Rozhodně ale není naším cílem ostatním něco vnucovat. Abychom mohli s ostatními něco sdílet, musíme jim to nejprve sdělit. Úspěšnou komunikaci ovlivňuje několik faktorů. Těmi úplně nejdůležitějšími jsou obsah a pak také forma, jakou informace sdílíme.
Často se ale bohužel stává, že naše komunikace úspěšná není. V tomto případě nic nebudujeme, ale naopak ničíme, ať už jde o mezilidské vztahy, nebo jen o naše pocity.
Každý z nás má své komunikační návyky, které si osvojuje v průběhu života. Mnohé z nich přebíráme od svých rodičů již v dětství. A ty, které se nám osvědčily, pak používáme dále. Ale ne všechny návyky jsou dobré, funkční. Některé nám dokonce mohou ubližovat. O co se jedná? Pokud si například nějaký člověk neustále na něco stěžuje, snaží se tím většinou v ostatních vyvolat pocity lítosti a především si získat jejich pozornost. Potom není divu, že ostatní netouží být v jeho blízkosti. Přitom by bylo mnohem jednodušší prostě říct, co chceme, co nás trápí apod.
Dalším příkladem může být třeba moje známá, která si nemůže najít partnera. Na každém muži v postatě vidí jen chyby, neustále jim něco vyčítá nebo je za něco kárá. Tato destruktivní forma komunikace jí ale brání navázat kvalitní vztah s fajn chlapem. V jejím případě vztah s normálním mužem nějakou dobu sice funguje, ale muž po čase vycítí, že něco není v pořádku, a necítí se vedle ní dobře. Nakonec ho ona sama nevhodnou formou komunikace a sdílení odežene.
V dnešní době je stále více pozornosti kladeno na formu našeho sdělení. Toho si můžete všimnout například u politiků, kteří se například při rozhovorech snaží zapůsobit hlavně svým výrazem, gestikulací nebo třeba hezkou kravatou. To vše odvádí pozornost od hlavního smyslu sdělení, které ale často chybí. Z úst sice proudí slova, ale těm chybí význam a smysluplná myšlenka.
Základem úspěšné komunikace tedy není jen samotný obsah, ale také její smysl. Následné sdílení je pak mnohem snadnější a hlavně účinnější.
Přečtěte si původní článek na téma komunikace, verbální komunikace, komunikační dovednosti, prezentační dovednosti, rétorika, vedení lidí.
Co děláte proto, aby vaše komunikace byla úspěšná?
Další články autora |