Vykradli mi účet - znám příčinu - je mi to k ničemu!

Před pár dny nám z účtu někdo odsál několik tisíc. Jelikož mám kontakty na vhodných místech, zjistil jsem si, že téhož dne proběhl hackerský útok na platební karty, který se týkal naší banky. Ale prozatím je mi to úplně k ničemu.

Úvodem přiznávám, že jsme jako asi mnoho z nás udělali několik chyb:

  • Neřešili jsme limit online transakce kartou a neměli ho nastavený na 0.
  • Neřešili jsme, že naše banka nemá tzv. 3D secure – potvrzení karetní transakce přes mobil či mail.
  • Neřešili jsme pojištění karty proti zneužití.

Škoda, že nás na podobné věci banka při uzavírání smlouvy neupozornila, ač vstřícnost prezentuje jako svou hlavní hodnotu. Naše chyba, situaci jsme hrubě podcenili.

Věc se stala následovně:
V sobotu večer jsme dostali sms, že byla naše karta zablokována. V bankingu jsme zjistili, že s ní někdo nakoupil za australské dolary poukázky u místní firmy.
Šlo o 2 transakce za sebou.
Takže vzniká první otázka: Proč banka nezablokovala kartu již po té první?

Pro jistotu jsme si zkontrolovali, že kartu máme u sebe a v pondělí se vydali do banky. Zde jsme narazili na velice asertivní přístup bez jediného náznaku varianty, že se chyba stala u nich. Údajně existují 3 možnosti zneužití:

  • Bankomat
  • Zneužití při nákupu kartou na netu
  • Opsání čísel přímo z karty

Vzhledem k okolnostem používání karty je ale jakákoliv z těchto možností krajně nepravděpodobná. Proto jsem po krátkém zamyšlení kontaktoval všechny známé z oboru a dozvěděl se dosti zajímavé věci:
Stejného dne, kdy nám byly odečteny peníze, se odehrál hackerský útok na platební karty, došlo k úniku jejich čísel. Týkalo se to i naší banky.

Jenže:
Stejní lidé mi s odstupem potvrdili, že mi je tato informace v podstatě k ničemu, protože podobných útoků je několik měsíčně, banky je striktně tají a pro média to je vzhledem k četnosti nezajímavé.

Banka tedy pokračovala ve svém postoji, po sepsání reklamace transakce nám doporučila podat trestní oznámení. Zde musím vyzdvihnout přístup policie, která rozhodně nepůsobila apaticky jako banka. Že by nás ale naplnila nadějí…to bychom museli být příliš naivní.

Aktuálně:
Čekáme na vyřízení reklamace, které ale prý v některých případech trvá až 180 dní. Jsme bytostně přesvědčeni, že je chyba na straně banky, došlo k úniku čísel karet, proti čemuž by měla být pojištěná. Tím spíše, když nemá zmiňovanou ochranu online transakce kartou, která by jakémukoliv zneužití zabránila.

Ale co s tím nadělám:
Mohu doufat, že vyjde reklamace. Pokud ne, tak: stížnost na vedení banky – finanční arbitr – soud s bankou?

Tak to tedy děkuji. Kdyby zde byl někdo s podobnou zkušeností nebo neochvějným know how dané situace, budu vděčný za jakoukoliv radu!

Vám ostatním doporučuji:

  • Zjistěte si, zda má Vaše banka tzv. 3D secure.
  • Zejména pokud ho nemá a Vy máte povolenu platbu kartou na internetu, dejte si limit transakce na nulu a zvedněte si ho vždy, když budete chtít kartou platit.
  • Pojistěte si kartu proti zneužití. Většinou je to za pakatel.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Leoš Patka | úterý 26.4.2016 13:13 | karma článku: 28,19 | přečteno: 2852x