- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jinak by totiž nenakreslil malíř Mikoláš Aleš (1852 -1913), ve svém Špalíčku národních písní a říkadel nádhernou perokresbu s názvem „Přišel k nám bílý kůň, zaleh nám celý dvůr.“ A ten jeho selský valach stojí na dvoře zapřažený do saní, kolem jsou zasněžené ploty - a stromy s posedávajícími vránami... A jak pozoruji, letos se v našem kraji žádné vrány, ani jejich průzkumnice, zatím nevyskytují… Ale co není dnes, může být zítra, kdo ví?
K svátku svatého Martina se váží martinské hody, které se konají vždy v tuto dobu, kdy po skončení polních prací, po sklizni všech zemědělských plodin, brambor, řepy, cibule česneku, kukuřice i vína je vše uloženo tam, kam patří. Česnek a cibule v loudničkách, povázaná kukuřice visí na hambalkách, brambory a řepa jsou ve sklepě, červené i bílé víno kvasí v sudech - a v bečkách kvasí i trnky připravené na pálení... A pracovitý zemědělec, potažmo i zahrádkář, mají konečně nárok na pohodu a odpočinek po celoroční poctivé práci.
K jedenáctému listopadu, ke svátku katolického světce Svatého Martina, který se proslavil svou soucitností - daroval prý svůj plášť chuďasovi, se v mnoha jihomoravských vesnicích slaví martinské hody. Na tento největší svátek v roce se v dřívějších dobách, (a snad i dnes), celá dědina pečlivě připravovala. Každý její obyvatel si musel dát svůj barák do pořádku - uklidit uvnitř i venku, obílit stavení vápnem, modrou ultramarínovou hlinkou nalíčit obrovnávky, červenou hlinkou natřít řádky cihel pod nimi, nachystat a připravit na tu „hodovou slávu“ i všechno ostatní... Postarat se o víno, aby bylo to martinské už řádně vykvašené a mohlo se koštovat, aby se vykrmené husy (nebo kačeny) do zlatova upečené mohly se zelím, knedlíkem a vychlazeným pivem podávat na hodový stůl. A nesměly chybět ani výborné tvarohové koláče s rozinkami a nějaké to cukroví… Já jsem se vždycky těšila na trubičky z lístkového těsta plněné bílkovým sněhem, kterým jsme říkali šmetrdóly.
S krmením těch kačen, nebo husí, to bývalo ale drastické. To měly hospodyně takovou stoličku, opatřenou dřevěným sedátkem s korýtkem, do něho položily to nešťastné dvounohé stvoření, sedly si na to korýtko, popadly milou kačku nebo husu za krk, rozevřely ji zobák, vsunuly do něj plechové krmítko s otvorem a pak do něj kovovým šťouchadlem soukaly kukuřičná zrna. Opravdu nic pěkného na pohled - zejména pro ochránce zvířat... Ani já jsem se na to dívat nemohla - i když musím přiznat, že při konzumaci usmažených husích jatýrek, nebo do zlatova upečených kačeních stehýnek, mi to až tak nevadilo… K té kačce, nebo huse, se zapíjelo dobře vychlazené pivo, a pak se koštovalo martinské víno, čerstvě přinesené v demižónku ze sklepa…
A těsně před hody bylo všude rušno. Maminky vytahovaly z truhlic a kostnů nádherné kroje s bělostnými, naškrobenými rukávci, aby do nich mohly po ránu nastrojit mládež a drobotinu. Stárci a stárky - dva šikovní chlapci a dvě dívky v krojích, kteří byli dopředu vybráni, se stali symbolem hodů… Ti, spolu s muzikou, chodili v sobotu dopoledne s karafou vína po domech, a zvali občany na taneční hodovou zábavu. Tu zpravidla pořádal sbor dobrovolných hasičů nebo fotbalisté. V sobotu večer byla muzika pro svobodné, v neděli pro ženáče. Nedělní dopoledne patřilo také bohoslužbám, a to jak v katolickém, tak i v evangelickém kostele.
Tak to bývalo za mých mladých let v mé rodné vesnici Násedlovicích a Kyjovsku, a tak je tomu i dnes, a nejen tam, ale i v některých jiných slováckých dědinách. A je to dobře, staré tradice se mají udržovat.
Ať se tedy letošní martinské hody - a vše, co k nim patří, vydaří… A ať ten „bílý kůň“ ještě na chvíli počká, aby se ty pěkné děvčice v krojích nemusely balit do rukavic a vlňáčků... A aby ani muzikantům nenapadal sníh do trubek a heligónů, aby mohli o hodech všem hodovníkům pěkně od podlahy zahrát.
Ať žijí martinské hody - a čí že sú? No přece naše!
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!