Učitelé jsou jako piloti. Nechám dolétat špatného jen pro jeho věk?

Učitelé bez vzdělání. Absolventi bez praxe. Na školách učí neschopní, přesluhující, pak není místo pro vzdělané absolventy. Někdo si vzdělání dodělat musí, někdo ne. Kriterium má být věk? Jen proto, že je před důchodem, ale je mizerný, nechám ho doučit a zkazit další generaci dětí? Učitelé jsou jako piloti. Nechali byste dolétat pilota, který je špatný, nevyhovuje vzděláním, normám a požadavkům doby, jen proto, že má těsně před důchodem?

Učitel, to je velice citlivá profese. Úroveň kvality učitele ovlivní spousty lidských životů. Na druhou stranu můžou být učitelé, kteří sice nemají pedagogické vzdělání, ale je to v nich. Mají přirozený dar, přirozené charisma, respekt. Dělají to moře roků, jsou oblíbení, dělají to dobře a mají výsledky. Je proto potřeba to posuzovat na individuální bázi. Samozřejmě u nové generace pedagogů je potřeba to vzdělání dodělat.

Jestliže ale na škole učí 55letý učitel s prokazatelnými výsledky, úspěchem, u žáků je oblíben a má přirozenou autoritu, žáci jeho výklad chápou, pak se domnívám, že ta léta praxe mnohonásobně převyšují jakékoli pedagogické vzdělání. Proč takového učitele nutit dodělávat si školu? V tomto ohledu to vidím jako nadbytečnou formalitu. Ale není to prioritně o věku. 

Přirozeně jsou i opačné případy. Učí 40 roků, nějakým způsobem se tam drží a není kvalitní. To není o věku. Není to o tom, že si řekneme: "Ty jsi starý, tak vyhovuješ." Může být 40letý učitel, který to vzdělání nemá, ale je to kantor, má to v sobě. My ho jen pro to, že nesplňuje nějaký věkový limit, schválený ministerstvem, vyhodíme?

Propouštět jednoznačně bez ohledu na věk a propouštět ty, co na to nemají. Vemte si pilota. Když nevyhovuje jeho vzdělání dnešním požadavkům a je špatným pilotem, má za sebou i nějaké přešlapy, tak ho nenecháme dolítat do důchodu jen proto, že má 55 let a víc. Takže to, co navrhuje ministerstvo školství, aby se od určité věkové hranice učitelům vzdělání odpouštělo, je dvousečné. 

Totiž vede mě k tomu i přemíra absolventů pedagogických fakult. Přestože několik tisíc učitelů je na úřadech práce, pedagogické fakulty přijímají nové a nové studenty, řadu jich v průběhu studia vylejí, ale velká část nakonec absolvuje, jenže ve svém oboru a se svým vzděláním stejně nenajde zaměstnání. No prostě proto, že jim ředitelé škol vytknou, že nemají praxi. Ale kde jí mají získat?! A je prokazatelné, že některé školy zaměstnávají učitele v důchodovém věku, dlouho přesluhující, dokonce bez vzdělání (asi aby ušetřily?!) a pro ty mladé absloventy, kteří už kritérium VŠ pedagogického vzdělání splňují, místo není. 

To vnímám jako problém českého školství. Není tu žádná zpětná vazba fakulty a ministerstva. Řešením by přece byla jednoduchá tabulka, databáze oborů. V jakém oboru bude očekávána poptávka, takový se otevře. Obor, kde nabídka převyšuje poptávku, by se prostě otevřel s omezenou kapacitou a ne na všech školách. Není totiž podle mě správné, když tu máme tisíce absolventů s pedagogickým vzděláním, progresí a novým přístupem k výuce, a odmítneme je jen proto, že nemají praxi. Zatímco ty bez vzdělání a přesluhující, nebo dokonce neschopné a neoblíbené si držíme. 

 

Přidejte si mě na FB https://www.facebook.com/ottochaloupka

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Otto Chaloupka | pátek 14.3.2014 7:55 | karma článku: 10,66 | přečteno: 809x
  • Další články autora

Otto Chaloupka

Islám, nebo my?

7.10.2014 v 8:30 | Karma: 37,88

Otto Chaloupka

Analýza bordelu

30.9.2014 v 11:31 | Karma: 29,01