- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jsem si na vás vzpomněl, když jsem se dopídil k tomuto článku: http://www.expres.cz/adam-georgiev-ministerstvo-skolstvi-dotace-homosexualita-pay-/zpravy.aspx?c=A160302_144225_dx-zpravy_pali
Vypadá to, že se ve vedení resortu blýská na lepší časy, když se v něm prosazují mladí, progresivní, konvencemi nezatížení lidé.
Pustila jste se do nelehkého úkolu, navrhnout v jednom článku řešení nejviditelnějších bolestí našich učitelů. Jak už tu někdo poznamenal, návrhy jsou hodně obecné a problém by byla jejich praktická realizace. I když by se s některými dalo souhlasit. Možná jen pár bodů jako oponentůra :
- učitel je komplexní povolání, nelze ho extrahovat od dalších okrajových ale potřebných činností, to ostatně nejde ani u jiných zaměstnání. A už úplný nesmysl je vyčlenit z výuky preventistu!
- nechápu, jak nařídit lidem a tisku, aby se pohrdavě, necitlivě a neinformovaně nevyjadřovali o učitelech a konkrétních případech. Podobně jako lékaři mohou často slyšet, že jim jde jenom o peníze a člověka by zadarmo nechali chcípnout, musí se s kritikou naučit žít i učitelé. Hlupáci, kteří nejdřív mluví a pak (někdy) myslí jsou všude a o bulvarizaci médií darmo mluvit.
- rok věnovaný vzdělávání a relaxaci je fajn ... uvědomujete si, že to znamená 20% nárůst potřeby dalších pedagogů, kteří zaskakují za ty pauzírující? A to už se opět dotýkáme financí a tím pádem i platů. Možná by mnozí pedagogové brali raději 20% ve výplatě navrch, než rok oddechu od učení. Ti co chtějí, se vzdělávají už teď. Ti co se vezou, pro ty by t byla stejně jen formalita.
- pravomoc ředitelů ovlivňovat stejně jako majitel firmy plat pedagogů je taky moc pěkná myšlenka. Mezi českými učiteli je to synonymum pro protežování ředitelových oblíbenců a patolízalů a naopak šikana "potížistů", kterým třeba jen opravdu jde o zlepšení práce.
- nejsem si jistý, jestli kvůli ojedinělým ale hodně medializovaným případům šikany a napdání učitelů vytvářet nějaký systém psychologické pomoci. Vycházím z jednoduché úvahy, že jsou učitelé, kteří se se šikanou nepotkávají, umí si udržet respekt a krizové situace zvládají. Těm ostatním by měla stačit standardní psychologická pomoc, nebo by ani učit neměli.
Uff, to jste se s tím vypořádal rychle a věcně. Jen namátkou: píšete " ojedinělé, ale hodně medializované případy šikany..." V roce 2007 prováděl Institut pro kriminologii a sociální prevenci výzkum, z něhož vyplynulo, že téměř 22% učitelů se setkalo s hrubými urážkami a nadávkami. Klima ve školách se od té doby určitě nezlepšilo a je tedy nabíledni, že většinou se o šikaně učitelů všeobecně neví. Je velmi snadné říct, že kdo si neudrží autoritu, nemá ve škole co dělat. Na druhou stranu takové prohlášení odradí další šikanované kantory, aby věc nahlásili a řešili, utvrdí je v pocitu vlastního selhání. A šikana pojede dál. Kdyby měl kantor k dispozici odbornou pomoc a standardizované postupy, může se naučit ty situace líp zvládat, vzít to jako impuls, uzrát.
Ředitelé samozřejmě můžou výší platu protěžovat své oblíbence a trestat neoblíbené. To ale mohou i jiným způsobem. Pokud má výborný aktivní kantor stejné peníze jako liknavec, komu je to ku prospěchu?
Dáváte na opačné misky vah pouzírující rok a 20% peněz navíc. Já bych samozřejmě přála kantorům oboje Mluvila jsem s řediteli i učiteli škol v Beneluxu, kde tento rozvojový rok funguje a neměli pro něj než slova nadšení. Prostě podnět.
O vyjadřování o učitelích máte pravdu - nelze nikomu nakázat mluvit s respektem, ani zakázat mluvit s despektem. Ale zkuste odhadnout, kolik nejrůznějších sdružení, pracovních skupin a jednotlivých odborníků radí učitelům a připravuje pro ně báječné vzdělávací a vylepšovací programy a kolik takových radí lékařům, jak svou práci dělat lépe. Třeba o ženách, homosexuálech či etnických menšinách se donedávna také mluvilo veřejně všelijak, ale poukazovalo na to tolik lidí a tak často, že se přeci jenom atmosféra mění. Moc učitelům přeju, aby ten posun nastal i v jejich případě.
Děkuji Vám za rozbor, těší mě, že jste se tématem zabýval.
Jo...co pět let jeden placený roček regenerační a sebevzdělávací...kdo by to nebral :-).
Jdu na pajdák. I když u mne nehrozí, že to dám přes postel, jako mé vrstevnice.
Lékaři a učitelé. To když se rozdávají diplomy tak se omílá poslání , služba veřejnosti , oběti... Když se má pracovat tak je to zvyšování mezd , benefity a nejlépe status veřejného činitele. Jako nemůže pracovat záchranář co nesnáší pohled na krev , tak nemá pracovat pedagog co si neudrží autoritu.
Váš návrh řešení je příliš složitý a neproveditelný. Mělo by se vycházet z toho, jak zvýšit kvalitu vzdělávání. Kvalita je závislá na tom, že zákazník (student, rodiče) má svobodu volby a v nabídce (školy a učitelé) je konkurence. To neznamená nic jiného, než zrušit povinnou školní docházku a vytvořit konkurenční trh učitelů a škol.
Ale vám by se asi nechtělo být jako učitelka na trhu, kde by si vás někdo vybíral, ne?
Dobrý den, díky za reakci. Jakkoliv fandím svobodnému trhu, jsem přesvědčená, že povinná školní docházka je pro národ jako celek blaho. Byť má, jako všechno, i své odvrácené stránky. Svobodná volba škol i učitelů tady do jisté míry je. Obávám se, že zrušíme-li pravidla úplně, doplatí na to všichni, nejvíc ti, kteří díky svému postavení ve společnosti volbu prostě nemají a musí brát, co je. A mimochodem nepracuji jako učitelka, učila jsem jen krátce a je tomu dávno.
Máme 3 děti školního a jedno předškolního věku, svěřujeme je tedy různým učitelům už několik let na spoustu hodin denně. A jsme maximálně spokojení s přístupem učitelů, jejich prací a vystupováním a tím, co všechno naše děti naučili, kam se děti především díky kantorům posunuly a jaké obzory se jim otevřely. Za ta léta jsme potkali a rychle opustili pouhé 2 nepoužitelné kantory. Z tohoto úhlu mi nezbytně učitelé připadají jako národní poklad. Třeba máme prostě štěstí.
Stále ta písnička o mzdách...
Učitelé berou podstatně vyšší platy než ostatní vysokoškoláci ve veřejných službách vyjma lékařů, ti jediní mají více.
V okamžiku, kdy si vydělíte roční příjem odpracovanými hodinami (včetně těch na přípravách a opravách), tak to zjistíte.
Dobrý den, díky za reakci. Můžete prosím napsat, z jakých vycházíte zdrojů při srovnávání výše mezd učitelů a ostatních státních zaměstnanců? Prošla jsem několik veřejných zdrojů (viz můj předchozí blog) a informace tam uvedené se od těch vašich lišily.
Viděl bych to podobně. Rozumná úvaha.