- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
"Zaujaly mě setrvale výtečné výsledky singapurských školáků v mezinárodním testování PISA." Rozhodl jsem se zapátrat "v různých zdrojích po možných příčinách tohoto úspěchu". Už nemusím - děkuji za článek, s jehož obsahem se ztotožňuji.
Tak ještě více nám to natřou Číňani. Asi nejde převzít jejich styl práce ve školách, ale mohli bychom třeba naše nejlepší studenty posílat studovat Oxford, Cambridge, MIT,...a platit jim stipendia.
Psal to níže p. Drapal a mně to při čtení článku také velmi silně bilo do očí - ten neskutečně přehnaný důraz na výkon a ignorace psychických potřeb dítěte. Prostě se děti berou, jako by byly necítící roboti!
Je obecně známo, co se děje s psychikou člověka, který byl takto vychováván (stačí už jen doma, natož pak i ve škole!) - po celý zbytek života si zákonitě ponese těžké rány na duši. Slova jako láska, empatie, ryzí přátelství, nezištná pomoc a další PODSTATNÉ životní hodnoty jsou pro tyto lidi naprosto neznámými, resp. bezobsažnými pojmy.
A co je důsledkem v dospělosti? Stálá nespokojenost se sebou samým i s ostatními, potřeba sobě i ostatním neustále dokazovat, že "jsem nejlepší", absence sociálního cítění, honba za ziskem, konzum, egoismus, potažmo pak destruktivní vztahy nejen v zaměstnání, ale především v kruhu nejbližších. To vše je postupně korunováno psychickými vadami a nemocemi, mnohdy zcela pokřiveným charakterem. To vše se promítá do celé společnosti, která na tomto principu rovněž funguje.
U nás naopak pozorujeme ve školství zcela opačný trend - čím dál nižší nároky na žáky s následkem celkového úpadku úrovně vzdělání, průměrnost až podprůměrnost, a přesto touha po moci, zisku a postavení. Po "studiích" pak těžký střet s realitou, vedoucí k rozčarování, drogám a jiným závislostem, klanění se zlatému teleti s následnými těžkými psychickými újmami, nemocemi a velmi často pokřiveným charakterem. Takže se dostaví podobný výsledek jako v prvním případě, jen znalosti jsou podstatně (ne-li nesrovnatelně) nižší.
Pokud se nebude brát v potaz naprosto nutný HARMONICKÝ rozvoj osobnosti (důraz na morálku a duchovní hodnoty v souladu s důrazem na přirozený způsob vzdělávání s adekvátními požadavky, bude výsledek vždycky špatný nejen individuálně, ale celospoečensky.
P.S. Jinak - ta uniforma, to je rovněž kapitola sama pro sebe, která jen podtrhuje výše zmíněné. Do takové školy bych určitě chodit nechtěl.
Jen k uniformě - nemám na ni vyhraněný názor, ale jejím smyslem je právě potlačit vnímání sociálních rozdílů v oblékání mezi dětmi navzájem.
Jednou o tom hezky a jednoduše napsal tuším pan Nožička. Pokud by vystavil učitel v ČR děti tomu brutálnímu tlaku, jakému jsou vystaveny v Číně, Japonsku, Singapuru, Tchaj-wanu a v jiných státech Asie, skončil by přinejmenším na dlažbě. To je ten zásadní důvod. Vše ostatní je pouze pěna dní.
On by pomohl i kompromis, přtvrdit. Jinak na dnes velebené on line vyučování nevěřím. Pozoroval jsem od března vnuky. Může to být doplněk. Chápu že třeba na australské samotě to jinak nejde.
jsem přesvědčen, že proto, že jejich učitelky permanentně "nestávkují" za vyšší mzdy a nekydají nesmysly jako zdejší blogerky
Máte tam docela podstatnou chybu, výdaje na školství nejsou 20% HDP, ale 20% státního rozpočtu, což je úplně jiná částka než je v blogu uvedeno.
Máte pravdu, spletla jsem se. Díky za upozornění.
To si teda dovolujou, dělit děti do skupin podle výkonnosti. Oni nemají inkluzi a děti s kdejakými dys-?
Laďko, děkuji za informaci!
Oni upřednostňují zájem kolektivu a v zájmu kolektivu je, aby člověk pracoval na svůj maximální výkon. U nás se upřednostňuje zájem člověka a jeho zájmem je tak nějak proplouvat bez větší námahy a stresu.