Připojištění skel? Zbytečně vyhozené peníze
Proč se pojištění skel nevyplatí
Podívejme se na pár čísel. Podle specialistů z autoservisů vás nějaký defekt na skle potká po zhruba 100 000 ujetých kilometrech. Většina řidičů musí podobnou nepříjemnost řešit zhruba jednou za 6–7 let. K tomu je ale třeba dodat, že tři čtvrtiny všech prasklin nebo jamek umějí servisy s pomocí moderních technologií zacelit a že taková oprava vyjde na 500 až 1 500 korun (s dojezdem někdy i na 2 000).
Nehoda, po které je skutečně nutné vyměnit celé sklo, se vám tedy pravděpodobně stane po najetí 400 000 kilometrů. Počítáme-li, že ročně na tachometru natočíte kolem 15 000 kilometrů, budete muset sklo vyměnit jednou za 25 let. Za tu dobu budete mít možná už třetí auto a pojišťovně zaplatíte klidně i 50 tisíc Kč (počítejme, že máte oktávku, u BMW 4 Gran Coupé to může být i 100 000 Kč).
Vtip je v tom, že výměna skla vyjde průměrně na 8 tisíc. Takže i kdybyste započítali tři menší defekty, vaše náklady na opravy a výměnu skla budou za 25 let bez pojištění někde mezi 12 a 14 tisíci.
Pojišťovnu tedy výrazně přeplatíte. Jak moc, to záleží na tom, jestli máte skla připojištěná v rámci povinného ručení (to přeplácíte asi 4x), nebo havarijního pojištění (pak pojišťovnu přeplácíte dokonce až 8x). Proč ten rozdíl?
Čelní sklo u havarijního: kolosální nesmysl
Připojištění skel k povinnému ručení i havarijnímu pojištění stojí stejně. Jenže zatímco u povinného ručení se skutečně jistíte proti novému typu rizika, u havarijního si v podstatě podruhé kupujete stejný produkt. Rozbité sklo je totiž v havarijním pojištění běžně zahrnuté, rozdíl je jen v tom, že sklo mívá nižší nebo žádnou spoluúčast.
Co to znamená? Představte si, že máte havarijní pojištění se spoluúčastí 5 000 Kč a sjednáte si k němu připojištění skel se spoluúčastí 1 000 Kč. V tom okamžiku si u skel platíte vlastně jen za rozdíl mezi spoluúčastmi, tedy za riziko ve výši 4 000 Kč.
Výjimečně může nastat i absurdní situace, kdy má havarijní pojištění i připojištění skel stejnou spoluúčast. Pak vlastně platíte dvakrát za úplně stejnou věc.
Pojišťovny vás možná budou o výhodnosti připojištění skel přesvědčovat argumentem, že u něj případná škoda nemá vliv na bonus za jízdu bez nehod. Ten ale pojišťovny v případě zcelení skla stejně většinou nesnižují. Riziko snížení bonusu tak připadá v úvahu jednou za 25 let.
Jak v případě povinného ručení, tak havarijního pojištění tedy platí, že připojištění skel je hlavně vábničkou na klienty a slušným zdrojem příjmů pro pojišťovny. Na to, aby se vám skutečně vyplatilo (u povinného ručení více, u havarijního méně), byste museli ročně najet víc než 50 000 kilometrů.
To jen tak pro představu znamená, že byste museli denně dojíždět za prací třeba z Liberce do Prahy, nebo se vydat na velký roadtrip Evropou (ale i z Lisabonu do Tallinnu je to „pouhých“ 4 000 kilometrů).
A pak je ještě jedna skupina, která si na připojištění skel rozhodně nestěžuje – majitelé autoservisů. Ale o tom až někdy příště.
Marek Orawski
O prodeji Klubovky

Když se klientka Klubovky Markéta Baráková dozvěděla, co se okolo pojišťovny děje, ptala se mě na to, co ji zajímalo. Nakonec jsme usoudili, že by to mohlo zajímat další klienty Klubovky a rozhodli jsme se to sepsat.
Marek Orawski
Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!

To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.
Marek Orawski
Peer-to-peer pojišťoven přibývá, myšlení na trhu se (zvolna) mění

V posledních dvou letech vznikají ve světě desítky nových pojišťoven založených na peer-to-peer principech. Jejich odlišné fungování naplno odhaluje nešvary korporátního pojištění a vyvolává debatu o budoucnosti celého odvětví.
Marek Orawski
K pojistným podvodům motivuje lidi nastavení korporátních pojišťoven

Behaviorální ekonomové se intenzivně zabývají otázkou, co vede lidi k pojistným podvodům. Výzkumy ukazují, že si za ně pojišťovny mohou samy.
Marek Orawski
Pojištění je solidární systém, nemá sloužit k obohacování pojišťoven

Pojišťovny mají pověst institucí, které po lidech chtějí peníze, ale když mají nějaké vydat na plnění škod, hledají všelijaké kličky a výmluvy. Úplně se přitom zapomnělo na to, že ve své podstatě je pojištění solidárním systémem.
Další články autora |
Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR
Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...
Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali
Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na...
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu
Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...
Na Rakovnicku boural známý podnikatel a miliardář. Řidič druhého auta zemřel
Při tragické nehodě ve středu 4. června u Nového Strašecí na Rakovnicku se těžce zranil jeden z...
Trefili jsme Rusům základnu s letouny, které jim ještě zbyly, hlásí Ukrajinci
Sledujeme online Ukrajinská armáda oznámila, že zasáhla vojenská letiště v ruském Engelsu a Ďagilevu a sklad...
Kvůli nehodě kamionu byl na dálnici D1 dvě hodiny uzavřen důležitý tunel
Nehoda kamionu zkomplikovala dnes ráno dopravu na dálnici D1 v blízkosti Klimkovického tunelu....
Po útocích a protiútocích s Izraelem chce Írán vtáhnout do konfliktu USA
Při íránském útoku na Izrael zemřeli v noci na sobotu tři lidé. Zraněných je několik desítek....
VIDEO: Matka v Plzni zapomněla syna v tramvaji. Ten zatím hrál v klidu na mobilu
Zapomenout syna v tramvaji se podařilo ve čtvrtek odpoledne sedmatřicetileté ženě z Plzně....
Týraných a zneužívaných dětí loni přibylo, říkají data. Osm kruté zacházení nepřežilo
Sociální pracovnice a pracovníci řešili loni případy 10 155 týraných, zneužívaných a zanedbávaných...
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 799x