Televize, filmy aneb síla pohyblivých obrázků
Víte, já miluju filmy a s odstupem času musím uznat, že na mne měly mnohem větší vliv, než bych si býval kdy přiznal. Oč jde. Já se neustále snažím popisovat svoje pozorování toho, jak Vesmír, svět, my jako lidstvo i jednotlivci fungujeme. A teď – kolik si myslíte, že autorů scénářů, režisérů anebo třeba i herců se snaží postupovat stejně? Velice málo, že? Jediný, kdo mne na „první dobrou“ napadá je Dustin Hoffman a jeho příprava na film Rain Man, kdy prý údajně strávil několik měsíců v léčebně pro duševně nemocné, aby dokonale nasál atmosféru a odpozoroval chování konkrétního typu postižení, které měl pak ve filmu představovat. Rozhodně otázka na místě je – proč by taky měli, že ano? O tom přeci ten film, příběh, popis atd. není. Ano, máte pravdu – není. A v tom vidím právě tu svízel. Pokud bychom si v mysli uchovali stále onen odstup, tedy že to je film, že tak to v životě nechodí (a to i když je tam poznámka cosi ve smyslu = natočeno podle skutečné události – události možná ano, ale ne podle skutečných emocí, skutečného prožívání), že je v pozadí kolem všeho štáb, že je to možná desátá klapka téhož záběru, téže scény atd. – pak by bylo vše v pořádku – jenže… Příběh nás obvykle vtáhne natolik do děje, že situaci začínáme věřit a prožíváme ji jako reálnou – často téměř jako svoji vlastní zkušenost – viz babičky, které prožívají nekonečné seriály a jejich trable jako téměř problémy vlastní rodiny – a to nemluvě dojde-li v příběhu k nějakému úmrtí…
Co je tedy na tom špatně? Kde je ta chyba? Mno… řekli jsme si, že takhle to nefunguje = netroufl bych si to ale hodnotit jako „špatně“ nebo chyba apod. Dochází zde ovšem k zásadnímu zkreslení anebo jinak řečeno opomenutí základních principů našeho bytí. No a co? Ptáte se možná ještě stále. My poměrně často totiž tuto filmovou výpověď bereme jako pravdu, reálný popis a dokonce i jako onu obecnou výpověď jak to je!
Co se tedy dozvíme anebo naopak nedozvíme? Tak třeba i při popisu „skutečné události“ se dozvíme pouze pohled jedné strany, maximálně dvou. Chybí tam ony akce-reakce. Pak se dá také velice snadno poznat, zda-li je autorem scénáře žena nebo muž. Všimli jste si toho také? V čem? Opět to hrubě zjednoduším a naházím nás do jedné škatulky. Muži se soustřeďují na konstrukce, fakta. Ženy na emoce, prožívání atd. Proto se také většinou muži na ryze „ženské“ romantické filmy nemohou dívat – přijde jim to prostě trapné, často až ubohé…a stejně tak ženy neholdují sportovním či válečným dílům, že? 🙂 Je to zkrátka fikce, fabulace, ve které poznáme mnohem spíše uvažování autora a nahlédneme do jeho vesmíru, ale o skutečné podstatě našeho bytí se nedozvíme vlastně zhola nic.
Když se třeba podíváte téměř na jakékoliv zpracování života o Casanovi, budete mít pocit, že Vám ženy budou padat do náruče vlastně samy a jejich téměř jediným zájmem je zažít s Vámi intimnosti – jenže pak vyjdete na ulici a? Samozřejmě, že nic 😀 Anebo když si pustíte nějaký ženský romantický film, budete očekávat u mužů chování plné pochopení, něhy a otevřenosti. Že třeba Tarzan, muž divočiny, krásnou češtinou vyjádří hluboké city, které k Vám chová a místo toho potkáte neandrtálce, který ze sebe vymáčkne drmolivou slátaninou plnou stylistických chyb: „Já Tarzan, ty Jane, tady postel, my sexovat.“ 😀
A tak najednou nepůsobí tak úplně nepochopitelně údajné pravidlo jakýchsi jeptišek, které prý nechodí téměř vůbec do kina a nedívají se ani na televizi (pro úplnost – ne snad a ani náhodou, že bych zrovna tohle doporučoval). A to snad z toho důvodu, že si uvědomují, jak se nám ony obrazy (podpořené hudbou atd.) vrývají do mysli a my na ně ani po letech nemůžeme zapomenout a hlavně – utvářejí nás a naše názory, pohledy na svět. Prý jdou do kina jen párkrát za život a to ještě na nějaký hodnotný náboženský film a z něj pak „žijí“ celá léta – tak alespoň praví pověst, milé děti 😉
No a aplikace pro naše uvažování? Naše programy by šly stejně tak popsat jako scénáře, podle kterých jednáme a podle nichž se náš život odvíjí. Ve chvíli, kdy jsme si vytvořili onen program, je to jako bychom přijali roli v nějakém filmu = přijali jsem třeba roli oběti, která zažívá všelijaké trable. Vcítíme se do ní a naučíme se i odpovídající text: „Jak se mi tohle mohlo stát? Proč tohle děje zrovna mně. Život je nespravedlivej, stojí za nic.“ atd. Jenže na tuhle hru je potřeba i několik spoluhráčů, spoluherců a tak svojí energií nevědomky strháváme okolí, aby nám tuto tragédii přehrávalo spolu s námi – a tak nám ostatní často vynadají, ubližují anebo třeba ignorují = zkrátka chovají se tak, aby ta hra, to představení pěkně vyšlo 😉
Žijeme tak příběhy našich životů. Příběhy nás vlastně provázejí celý život. Pokud ti bude smutno zkus se dívat na svůj život jako na knížku. Jak to asi dopadne, jak to bude pokračovat a co bude v příští kapitole? Najednou je to jedno velké a poutavé dobrodružství. Zkus si to…
Ondřej Vejsada
Digitální detox? Raději nechte mobil zapnutý
Digitální detox zní trendy, ale je to řešení? Místo úplného vypnutí technologií se zaměřte na rovnováhu a vědomé používání. Naučte se krotit notifikace a být online bez zbytečného stresu.
Ondřej Vejsada
Proč jsme na sebe tak tvrdí? Aneb jak přestat být svým nejhorším kritikem
Proč jsme na sebe tak tvrdí? Vnitřní kritik nás sráží a paralyzuje místo motivace. Naučte se přepnout na sebesoucit – laskavý přístup, který vám pomůže najít rovnováhu a klid v hlavě.
Ondřej Vejsada
Umění „nicnedělání“: Proč občas potřebujeme být neproduktivní, abychom byli šťastní
Ve světě posedlém produktivitou je umění „nicnedělání“ cennější než kdy dřív. Objevte dánský koncept „niksen“ a zjistěte, proč občasná nečinnost prospívá naší mysli i štěstí.
Ondřej Vejsada
Jak přežít moderní svět: Průvodce pro duševní zdraví ve světě toxické pozitivní energie
Toxická pozitivita nás učí přehlížet vlastní emoce ve jménu neustálého úsměvu. Proč je důležité přijmout i špatné dny a jak si zachovat duševní zdraví ve světě přehnaného optimismu?
Ondřej Vejsada
Proč se bojíme rozhodovat: Psychologie nerozhodnosti v době nekonečných možností
Proč se bojíme rozhodovat? V době nekonečných možností nás strach z chyby často paralyzuje. Zjistěte, proč rozhodování bolí, jak si ho zjednodušit a najít v něm lehkost.
Další články autora |
Ohnivé peklo v lyžařském centru. Lidé skákali z oken, mrtvých je přes sedmdesát
Při nočním požáru v tureckém lyžařském středisku Kartalkaya zemřelo nejméně 76 lidí a 51 utrpělo...
Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí
Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové...
Havárie historické bojové techniky na jihu Čech: dva mrtví, osm zraněných
Při ukázkách historické bojové techniky u Horního Dvořiště na jihu Čech došlo k tragické nehodě....
Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci
Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá...
Zelenskyj si řekl o 200 tisíc evropských vojáků. Britové jsou pro
Jen co v Bílém domě usedl Donald Trump, vyzval Volodymyr Zelenskyj evropské státy, aby převzaly...
Ministerstvo zaměří kontroly na vlaky. Ohlídá zpoždění i funkční toalety
Premium Dodržování jízdního řádu, správné řazení vagonů, čisté toalety s tekoucí vodou nebo slibovaná...
Dodrží se schválený plán? Lesy ČR mají posílat státu 1,5 miliardy ročně
Strategie hospodaření státního podniku Lesy ČR do roku 2029, kterou představil ministr zemědělství...
V pět hodin končíte! Trump ruší programy pro diverzitu a zbavil se školitelů
Premium Nová administrativa Donalda Trumpa „s okamžitou platností“ poslala na placenou dovolenou všechny...
Konec písemek? Žáci podvádějí s umělou inteligencí, učitelé to nepoznají
Premium Třetina českých žáků a studentů zneužívá umělou inteligenci při tvorbě domácích úkolů. 15 procent...
Jaké vybrat doplňky stravy pro děti
Vitamíny a minerály hrají klíčovou roli ve správném fungování organismu, protože se účastní metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Kvalitní strava je...
- Počet článků 90
- Celková karma 9,11
- Průměrná čtenost 160x