Prahu stále sužuje nedostatek bytů!

V hlavním městě Praze chybí desítky tisíc bytů, to všichni moc dobře víme. Rodiny a nejen ty mají rok od roku stále větší problém sehnat bydlení.

A když už najdou něco, v čem by se jim hezky žilo, je to drahé nebo celkově jinak nedostupné. Už dříve jsem psal, že k tomu, aby se v Praze něco změnilo, je potřeba, aby město samotné získalo na poli realitního trhu větší váhu a roli. Jinými slovy především to, aby se staralo o dlouhodobé rozšiřování městského bytového fondu.

Před několika týdny například avizovalo vedení Prahy svůj záměr odkoupit několik bytových domů, hotelů, hostelů a dalších ubytovacích zařízení, které budou po rekonstrukci či stavebních úpravách sloužit k nájemnímu bydlení. Odkup celých nemovitostí určitě hraje při rozšiřování obecního či městského bytového fondu nezastupitelnou roli, přestože existují ještě další cesty, k čemuž se za chvíli vrátím.

Oproti výstavbě odkup stávajících nemovitostí představuje významné urychlení cesty od záměru k realizaci bydlení. To můžeme vidět třeba na příkladu ubytovny Sandra, jedné z donedávna nechvalně známých dominant Jižního Města.

Budova o jednadvaceti podlažích byla až do roku 2014 v rukou soukromého vlastníka, který prostory pronajímal především osobám se značně problematickým chováním. Výrazný vzestup kriminality v bezprostředním okolí byl jedním z impulsů pro odkup této stavby městskou částí, s ambicí ji v budoucnu revitalizovat. V roce 2018 padlo rozhodnutí zahájit rekonstrukci, v říjnu 2019 jsme pro tyto účely schválili dotaci v celkové výši 200 milionů Kč. Předpokládáme, že první nájemníci by se do nově uzpůsobených bytových jednotek mohli začít stěhovat na podzim roku 2021. Část bytů bude rezervována pro učitele, hasiče, zdravotníky a pracovníky dalších profesí nezbytných pro chod městské části. Na financování nákladné rekonstrukce se významně podílí také hlavní město Praha. Několik desítek bytů proto bude vyhrazeno pro zaměstnance celopražských úřadů a útvarů. Z celého projektu mám osobně velikou radost a jsem vděčný, že se nám to podařilo s pomocí mnoha kolegů dát do pohybu, protože přesně tohle Jižní Město potřebovalo. Věřím, že podobných příležitostí bude po Praze ohromná spousta. (Nevyužívaných nebo nedobře užívaných objektů, jako tomu bývalo u Sandry dříve.)

K tomu bych ještě chtěl říct, že některá bývalá ubytovací zařízení, případně i nevyužívané kancelářské budovy, pro atypičnost svých prostor navíc přinášejí finančně relativně nenáročnou možnost experimentovat s alternativními modely bydlení, které se osvědčily v zahraničí.

Jedním z nich je variace na takzvaný cohousing, kdy dům, který je ve společném vlastnictví obyvatel, poskytuje – většinou výměnou za bydlení v jednotkách o menší výměře – výhodu nadstandardně zařízených společných prostor, jako jsou společenská místnost, prádelna či dětská herna. Obdoba tohoto fenoménu, který se před půlstoletím zrodil v Dánsku, by v gesci města mohla představovat zajímavou možnost pro studenty, mladé rodiny s dětmi, ale také seniory či osoby se zdravotním postižením. Umím si proto představit, že bychom podobné projekty, oblíbené například v Paříži, Amsterdamu nebo Londýně, mohli v případě zájmu začít opatrně a v malé míře uskutečňovat také v rámci městského nájemního bydlení.

Za úvahu rozhodně stojí i varianta, kdy by město svou pozici na pražském realitním trhu posilovalo skrze investice do odkupu nejen samotných nemovitostí ale také pozemků vhodných pro výstavbu. To je samozřejmě velmi palčivé téma a klíčová otázka – kde v Praze stavět?

Porevoluční období se v oblasti výstavby neslo ve znamení satelitních městeček, tedy uměle vytvořených obcí lemujících okraje velkých měst. K nešvarům, které s sebou tento typ rozvoje nesl, patří zastavění kvalitní zemědělské půdy, zvýšená dopravní zátěž i chybějící občanská vybavenost, která nadále zvyšovala závislost obyvatel na metropoli. Z těchto a mnoha dalších důvodů se od podobných projektů v současné době upouští ve prospěch budování tzv. města krátkých vzdáleností. Hlavní myšlenkou konceptu je poskytnout jeho obyvatelům veškerou infrastrukturu a služby tak, aby své každodenní potřeby mohli obstarávat bez časově náročného cestování.

Z tohoto pohledu se pro budoucí zástavbu jeví jako nejvhodnější například proluky v okolí stanic metra nebo podél tepen povrchové městské hromadné dopravy, a to nejen kvůli dobré dostupnosti, ale také vzhledem k již existujícímu inženýrskému zasíťování, které představuje významnou úsporu investic.

Samostatnou kapitolu rozhodně pak tvoří další kategorie nevyužitých lokalit, jsou to tzv. brownfieldy – objekty či areály bývalých průmyslových a dalších podniků, které v současné době nemají efektivní využití. Jejich velkou výhodou je opět dobrá dopravní dostupnost a přítomnost inženýrských sítí, realizace nicméně často naráží na mnoho překážek, které se ve výsledku promítají do konečné výše investic. K těm patří problematické vlastnické vztahy, ale také špatně zmapovaná ekologická zátěž a nutnost sanace či dekontaminace území. Developerské společnosti uvádějí, že výstavba na brownfieldech se ve srovnání s ostatní výstavbou prodraží průměrně až o 17 %.

Oproti zemím, jako je Německo nebo Rakousko, v tomto ohledu prozatím významně zaostává podpora ze strany státu. Je proto skvělá zpráva, že se iniciativy ujalo samotné město. Projekty uskutečněné na území 11 pražských brownfieldů, jejichž rozvoj do budoucna chystá Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, by měly dát bydlení až 154 tisícům lidí a přinést až 212 tisíc pracovních míst.

Pevně věřím, že v nastíněných trendech budeme pokračovat. Moc bych si totiž přál, aby naše děti jednou mohly Prahu vnímat jako město pestrých možností a forem důstojného bydlení za dostupné ceny. Bylo by nešťastné, kdyby z důvodu neuspokojivé bytové situace byly nuceny naši krásnou metropoli opustit.

 

Autor: Ondřej Prokop | čtvrtek 19.11.2020 22:24 | karma článku: 0 | přečteno: 9x

Další články autora

Ondřej Prokop

Máš zahrádku? Už ji nemáš… Jak Piráti a Praha sobě škodí hospodským i hostům

Piráti a Praha sobě ukázali, že umí škodit, i když jde jen o malé věci. Například o předzahrádky. Z neznámých důvodů si na tuhle oblíbenou službu zasedli, jali se ji ničit a restauratérům napalovat mastné pokuty. Proboha proč?

24.4.2025 v 11:06 | Karma: 14,88 | Přečteno: 388x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Ondřej Prokop

Zápach přichází od Pirátů: Začnou kvůli nim popeláři v Praze stávkovat?

Praha může být už brzo zavalena odpadky. Radní Jana Komrsková pro to dělá vše. Kvůli ní hrozí stávka Pražských služeb - a tedy ulice plné smetí.

1.4.2025 v 9:21 | Karma: 13,52 | Přečteno: 214x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Ondřej Prokop

Masakr rezavou šavlí: Pirátský škuner se potápí a posádka opouští loď

Piráti se začínají podobat svým historickým předchůdcům. Doba jejich slávy ve skutečnosti trvala jen pár let. Pak už jich měli všichni dost. A v závěru se pobili mezi sebou, případně řemesla nechali dřív, než je chytnou a oběsí.

24.3.2025 v 12:32 | Karma: 22,74 | Přečteno: 428x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Ondřej Prokop

Zaslouží si Praha filharmonii?

Zaslouží! Jako Pražák si přeji, aby metropole získala novou významnou dominantu. Co si však nezasloužíme, je neschopná koalice, která potopí každý velký projekt.

21.3.2025 v 9:06 | Karma: 7,41 | Přečteno: 145x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Ondřej Prokop

Pražané jako rukojmí Piráta? Hřib „řídí“ Dopravní podnik nekompetentně, nedbale, namyšleně

Pražský Dopravní podnik má nového ředitele. Konečně! Výběr nástupce trval zbytečně dlouho, byl netransparentní a Zdeněk Hřib, který je za tyto průtahy zodpovědný, o tom s nikým nekomunikoval.

28.2.2025 v 9:51 | Karma: 16,60 | Přečteno: 242x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Nejčtenější

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  19.4 7:18

Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

21. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

22. dubna 2025  14:52

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...

Každý šestý umírá. Pneumokoky zabíjejí neočkované, zájem o vakcínu je však malý

25. dubna 2025

Premium Dusí se, mají horečky a silné bolesti. Jsou zmatení, ztrácejí vědomí. Každý rok bojuje okolo 600...

Kam se letos vyplatí cestovat? Čechům zlevnily Spojené státy či Austrálie

25. dubna 2025

Letos se vyplatí sbalit kufry na dalekou cestu. Pro výletníky s příjmy v českých korunách totiž ve...

„Heretický papež přinese rozkol v církvi.“ Ortodoxní kardinál varuje před konkláve

25. dubna 2025

Premium Pokud měl zesnulý papež František ve vatikánských řadách nějakého neskrývaného nepřítele, byl jím...

Inflace na hotely dopadla silněji než na jiné, zvedají proto ceny

25. dubna 2025

Premium Hotely v Česku zvedají ceny za ubytování. Přičítají to rostoucím mzdám, dražším potravinám,...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

  • Počet článků 72
  • Celková karma 15,03
  • Průměrná čtenost 156x
Předseda hnutí ANO v Praze, zastupitel a předseda kontrolního výboru hl. m. Prahy. Odborník na dopravu a bytovou politiku.
 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.