Stop církevním restitucím z vůle lidu!
V současnosti u nás můžeme identifikovat dvě poměrně ostře vyhraněné názorové skupiny. Jedna restituce podporuje, druhá je zamítá. Zřídkakomu je toto téma lhostejné.
Rozhodně však neplatí, že zastánci restitucí jsou výhradně členy církví, kterých se restituce týkají, zatímco rovněž neplatí, že odpůrci restitucí jsou pouze mimo církve.
Argumenty odpůrců restitucí jsou převážně tyto:
- Před rokem 1948 církve žádný (nebo alespoň ne ten dnes navracený) majetek neměly ve vlastnictví, není tedy co vracet
- Pochybné či nemravné nabytí majetku církvemi, případně nemravnost samotného držení majetku církvemi s ohledem na Ježíšovo učení
- Podvodné nebo neprůhledné stanovení rozsahu restitucí a výše náhrad za nevracený majetek
- Navracený majetek bude zneužit několika málo vysoce postavenými lidmi v církvi
- Navracený majetek bude převeden do vlastnictví státu Vatikán
- Navracením majetku církvím se výrazně sníží životní úroveň v zemi, nevěřící budou sponzorovat věřící
- Pokud by vůbec měl nějaký majetek být navracen, pak nikoli za současné špatné hospodářské situace
- Navracený majetek bude využit k násilné rekatolizaci
Oproti tomu argumenty z opačné strany:
- Co bylo ukradeno, musí být vráceno
- Církve se o daný majetek budou starat lépe než stát
- Církve potřebují po odluce od státu prostředky na provoz
- Ať si církve žijí ze svého navráceného a stát jim nadále již nepřispívá
- Církve budou moci investovat do charity
- Navracený majetek bude jen částí toho, co bylo církvím odebráno
Není účelem tohoto článku se zabývat hledáním pravd v argumentaci a označováním polopravd a lží. To by totiž kvůli rozsahu sporných otázek a úplnosti odpovědí vyžadovalo poměrně tlustou publikaci zpracovanou týmem odborníků.
Zkusme se raději zaměřit na doprovodné jevy a zjištění, které lze poměrně objektivně indikovat bez hlubšího vhledu do problematiky:
- Roste nevraživost vůči církvím, a to velmi výrazně. Přitom ani před otevřením společenské diskuse o církevních restitucích si církve v této společnosti nestály příliš dobře, zvláště ve srovnání s jinými zeměmi (a to i při opomenutí extrémů, jako je Polsko). Dnes už však není výjimkou slyšet, že církev je zločineckou organizací, parazitem na společnosti, nebo že vysoký církevní představitel je zlodějem apod.
- Historické povědomí je velmi slabé, protože rozporuplné. Ani obhájci, ani odpůrci restitucí se totiž sami mezi sebou neshodnou ve výkladu dějin. A to jak obecných, tak církevních, kde se např. lidé z církví značně liší v pohledu na rozsah a metody inkvizice. Odpůrci restitucí naopak často poukazují na to, že to byly právě inkvizice, rekatolizace a placení desátků, skrze něž církev (zde zejména katolická) získala svůj majetek, zatímco jiní z této skupiny tvrdí, že církev nikdy žádný majetek nevlastnila.
- Politické strany či osobnosti často využívají tématu restitucí k získání popularity, a to i za cenu růstu intenzity názorového střetu ve společnosti.
- Před schválením restitučního zákona chyběla jakákoli vysvětlovací kampaň (alespoň ze strany církví) a ani dnes není zřejmá představa (mnohé nezainteresované obhájce restitucí nevyjímaje), k čemu se restituovaný majetek bude využívat.
- Namísto skutečného dialogu mezi oběma skupinami lze vidět spíše vzájemné osočování. Namísto věcné diskuse padají trestní oznámení.
- Vyskytují se zvláštní fámy, tedy neověřitelná tvrzení, jako například nejznámnější údajné prohlášení kardinála Tomáška před Československým federálním shromážděním, že po uplatnění tzv. výčtového zákona již církev žádný další majetek nebude požadovat.
- Je zcela zřejmá všeobecná neznalost aktivit církví v našich zemích a struktury nákladů spojených s jejich provozem.
Zkusme teď opomenout, v jaké fázi se realizace restitucí nachází, a to s ohledem na možné námitky, že následující úvahy jsou již zbytečné. S vědomím výše napsaného budu citovat dnes již nežijícího duchovního, vzdělaného františkána Bonaventuru Bouše, který podává jakýsi třetí, nad jakoukoli sekulární problematiku povýšený pohled na otázku církevních restitucí:
„Základním problémem ani není, že to lidi pohoršuje, základním problémem je, že je to proti evangeliu našeho Pána, ukřižovaného Ježíše, který neměl, kde by hlavu složil. Vždyť i Pavlova misie se mohla 'úspěšně rozvíjet' jen a jen z přebohaté milosti Ducha, který byl tomuto slabému člověku dán. Pavel sloužil církvím bez jakéhokoli nároku, živil se prací vlastních rukou. Navíc sebevědomé vymáhání ztraceného majetku pod heslem: co bylo ukradeno, musí se vrátit, je naprosto proti Ježíšovu výroku z Lk 6,30: Od toho, kdo bere tvé věci, nežádej zpět.“
Bouše tedy připouští, že z hlediska práva a obecné morálky mohou být restituce oprávněné, ale ve výsledku je mu to upřímně řečeno jedno. Avšak ani samotný postoj většiny pro něj není směrodatný. S ohledem na jeho postoj víry jej však nelze obvinit z jisté bezohlednosti nad osudem církevních aktivit charakteru veřejně prospěšného. Tedy otázky, která se v rámci veřejné diskuse, nebo lépe řečeno hádky na téma církevní restituce, objevuje skutečně jen zřídka: Jak by měly být financovány aktivity církve poté, co dojde k odluce církví od státu a církve tedy přestanou být státem dotovány?
Tato otázka totiž bývá často redukována na pouhou záležitost platů duchovních, kteří by měli být podle většinového mínění placeni věřícími. Jenže s církvemi je spojena také významná činnost na poli sociálním a na poli péče o kulturní památky (církve jsou totiž největšími vlastníky staveb a předmětů, které stát z vlastní vůle prohlásil kulturními památkami této země). Avšak starost o obojí je ponechána více či méně na vlastníkovi pouze za dotačního přispění státu. Toto téma, které se jistě týká celé společnosti bez ohledu na církevní restituce, je díky sporu o nárok církví na majetky silně pomíjeno.
Restituce samozřejmě na nastolenou otázku možné řešení nabízejí, ale jsou i ve světle argumentačního pohledu Bouše pro křesťana ospravedlnitelné? A do jaké míry má vlastně smysl uvažovat o oprávněnosti restitucí z hlediska práva a do jaké míry má být brán v úvahu názor většiny? Na druhou stranu, nemá být poctivě hledána alternativa, jak zajistit zdroje na uvedené aktivity církví, pokud by se restituce neprováděly? Případně: stojí ještě tato společnost o takové aktivity?
Ondřej Kolář
Peroutka versus Zeman
Zkusme si porovnat tyto dvě osobnosti: Miloš Zeman a Ferdinand Peroutka
Ondřej Kolář
Vítězný únor Josefa Toufara
Je to právě jméno Josefa Toufara, které přes všechnu zrůdnost může dát 25. únoru punc vítězství. Byť z něj může mrazit v zádech. Vítězství osobní statečnosti a pravdivosti nad lží a terorem. Vítězství o to cennější, že cílem celé Toufarovy kalvárie měl být pravý opak - dehonestace a zapomnění.
Ondřej Kolář
Islámský stát jako podobenství
Zkusme se na fenomén, se kterým jsme konfrontováni dnes a denně, podívat trochu jinýma očima. Jako na symptom, který nám může evokovat naše vlastní selhání, respektive selhání naší kultury.
Ondřej Kolář
Chronická otázka "Bylo za socialismu lépe?"
Připadá mi, jako by stále větší počet lidí potřeboval srovnávat minulost a současnost. Proč ne. Pak mi ale dovolte též položit otázku: Proč člen deseti procent ekonomicky nejvyspěleší populace světa srovnává minulost a současnost pouze podle ekonomického hlediska?
Ondřej Kolář
Ztratil se Kim
Již několik týdnů svět marně očekává, kdy se na veřejnosti objeví nejmoudřejší, nejmocnější, nejkrásnější, nejpovolanější z povolaných, nejpokrokovější z pokrokových, nejproletářštější z proletářů, velký vůdce, velký soudruh Kim Čong Un.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Green Deal nikdo nezmění. Vnímejme ho jako příležitost, radí Pavel Telička
Premium Česká republika slaví 20. výročí vstupu do EU. Pavel Telička tehdy český vstup v Bruselu...
Von der Leyenová s kampaní navštívila Prahu, na Národní třídě si natočila pivo
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v souvislosti s předvolební kampaní Evropské...
Co mírová konference v Čapím hnízdě, napadla Černochová Babišovu kritiku
Ministryně obrany Jana Černochová ostře reagovala na kritiku české muniční iniciativy pro Ukrajinu...
Opilý řidič kličkoval Brandýsem. Čtyři tisíce pro každého, uplácel pak policisty
V druhé polovině dubna zastavila policejní hlídka kličkující a pomalu jedoucí auto. Cizinec, který...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 47
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 922x