- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nějaký čas učím na základní škole (druhý stupeň) tady ve Sverige... Záleží samozřejmě na tom, o jakou školu, žáky, učitele a rodiče obecně se jedná, ale...: Můžu říct, že problémy s autoritou a disciplínou nemám ani náhodou, ačkoli jsem suverénně nejmladší z celého učitelského sboru, nešvédského původu a třídy jsem převzala v polovině pololetí bez jakékoli předchozí instruktáže lidské i profesní. Pravidla jsou v mých hodinách jasná a žákům nakládám tolik práce, aby neměli čas na blbiny. Na druhou stranu vědí, že se na mě můžou obrátit s žádostí o pomoc (ať už jde o vysvětlení látky v jiných předmětech nebo potíže doma), a nebojí se za mnou přijít. Rodiče jsem do svých konfliktů s žáky jsem doposud zatahovat nemusela.
Není to vždycky jednoduché a provokacím se taky nevyhnu, ale z lidského hlediska je důležité stát si za svým, umět připustit chybu a zasmát se sobě i situacím ve třídě. I největší rušiči a gauneři pak minimálně uznají, že "něco v tom učitelovi/učitelce je".
Plně souhlasím. Já učila pro změnu v Česku na druhém stupni a s disciplínou jsem problémy neměla, i ti největší sígři se dali usadit, hlavně neječet, to jim byl člověk jen pro legraci. I po tolika letech se ke mě při návštěvě Česka mí bývalí žáci hlásí, dnes coby dospělí, už i s vlastními rodinami, prý že jsem byla přísná, ale spravedlivá a že na mě rádi vzpomínají. To potěší. Ve Švédsku jsem se k učení z různých důvodů už nedostala, tak trochu se vám obdivuji a trochu i závidím. Jakou máte aprobaci? Mě čeština a občanka nebyla k ničemu a začít tu znovu studovat se mě nechtělo, dala jsem přednost rodině a karieru pověsila na hřebík.
obávám se, že hodně záleží na osobnosti učitele...děti dokážou moc dobře odhadnout co si ke komu můžou dovolit....pamatuju si na kantory, kterým jsme mohli doslova kálet na hlavu i na takové, u kterých si ani ti největší dacani nedovolili pípnout...je to otázka přirozené autority. Toť vše..
Koukám, že u Vás si vzali příklad z Cimrmana - trestání učitele učitelem. "Zlobili jste, za trest si nedám po večeři doutník."
Trestat učitele za hloupost žáků (pokud se to netýká učební látky) je vrchol.
P.S. krotitel se může bránit, takže je na tom lépe než učitel :-)
že se ta děcka nudí a strhávají na sebe tímto pozornost ?
Jako učitel, který zatím ještě působí ve školství bych nedával vinu jen rodičům, nebo jen škole. Každý z nás se pohybuje v nějakém prostředí, kde jsou frekventovaná určitá slova. Jestliže se budu pohybovat ve škole, kde by ředitelka ponechala bez postihu vulgární vyjadřování, tak mi jako žákovi bude připadat "normální", že je to běžná úroveň komunikace. A to nemusím ani vědět jaký je význam slova kretén, debil, pitomec atp. Stačí, že je ostatní používají. Když je učitelé korigují, tak alespoň vědí, že to není běžné-i když tak třeba doma mluví rodiče a sourozenci. Horší je, když se vulgární slova běžně používají ve filmech, televizi či komerčních rozhlasových stanicích. Napodobování je základním způsobem učení "mláďat" všech živočichů. Učil jsem téměř dvacet let na střední škole a tam se studenti již více ovládají a kontrolují. Naopak na středním učilišti je často slovník velmi těžkého kalibru. Dal bych to do souvislosti s kulturní úrovní, ve které se pohybují. Přebudování obtížné :-(
a kantorech.Za chování svých dětí jsou především zodpovědni rodiče.Pokud nezvládají výchovu a z dítěte jim roste spratek který nezná hranice v chování,měli by být trestáni především oni.Trestem by se možná docílilo toho že by začali na své miláčky vyvíjet tlak vedoucí k jejich umírnění.
Mohu také jmenovat bezpočet příhod,i mé děti si prošly školou,ale pokud by si dovolily tohle,neubránila by je ani Džamila.
to je urcite pravda. Ale cetl jsem nejakou studii, ze (bohuzel!) na chovani ma naprosto nejvetsi vliv okoli (chcete-li komunita, parta). Pokud je to v rozporu, proti tomuto nemaji rodice sanci.
No to je sila...
Podle me je to castecne jak psal Glock-kdyz uz se davaji detem maximalni prava, tak by mely mit i povinnosti. Fakticky to ale tak nemuze byt, protoze deti maji precijen jine vnimani sveta, nedokazi rozlisit dusledky jako (nekteri :-) ) dospeli.
Ja to ovsem vidim jeste tvrdeji - vychova by mela dite predevsim ucit zodpovednosti, tomu, ze za sve chovani ponese nasledky. Takze at si zlobi,ale pak ponese nasledek. Jinak z nej vyroste nekdo, kdo si mysli, ze muze delat cokoliv, ale nebude nijak postizen. Dale by mela ucit respektovani ostatnich a spolecenskych norem.A opet - za poruseni prijit nasledek (ten by mel prijit i za spravne chovani,je chyba,ze na odmenu se casto zapomina).
pobyt ve škole prý nesmí být pro dítě trestem. Tudíž "poškoláctví" je prakticky zakázané. Ostatně je div, že ti žáci tam vůbec zůstávají. Když u nás žák ve druhé třídě řekne učitelce, že se na to může vy..... a vklidu odejde domů. Taktéž se nesmí trestat prací (opisování, zvláštní úlohy za trest....) - vlastně vůbec se nesmí trestat.
Cože to zašeptal legendární profesor Zelí, když se doopravdy rozčílil? "...Vy nehodní žáci, za trest Vám dnes nepovím nic nového o ježkovi...."
Tyto články po zveřejnění rovnou posílejte mejlem Džamile. Chystá se zde udělat stejná bordel jako máte ve švédsku
Problém je ve vnímání dětí tak, jako by měly stejná práva jako dospělí. Jenže dospělí mají i povionnosti, které ale "my humanisti" nemůžeme na chudáky děti uvalovat.
.
Chceš-li mít stejná práva jako dospělý, budiž ... ale povinnosti dospělého dostaneš taky.