Nebe s youtubery

Přijde mi, že slovo "youtuber" má z nějakého důvodu ve společnosti negativní nádech. Skoro by se dalo říci, že se na ně vedou hony. Nerozumím tomu, já jsem z youtuberů nadšený.

Začalo to, když se mnou brácha studující na gymnáziu začal diskutovat jisté fyzikální jevy. Skoro se mu povedlo mě přesvědčit, že stromy nemůžou růst výš než 10 metrů. Nebo jsem mu taky vůbec nevěřil, jak padá pružinka, když ji napřed necháte viset za jeden konec, a pak pustíte. Jednalo se o vážně zajímavé otázky... jak k nim přišel? Ze školy? Kdepak, tak vysokou úroveň naše školství nemá. Měl to z Youtube.

Abych byl přesnější, z kanálu Veritasium, konkrétně se jedná o díly The Most Amazing Thing About Trees a Slinky Drop.

Matematika

A množství kvalitního obsahu na Youtube přibývá. Coby matematika mě nadchlo, jak například youtuber Vsauce vysvětloval ordinální čísla (za nekonečnem), či jak youtuber Mathologer rychle a elementárně vysvětlil základní myšlenku vzorečku e^(i pi) = -1. Samotnou matematickou kapitolou pak je 3blue1brown, který vedle dost zajímavých věcí z matiky bere vzdělávání tak vážně, že vydal sérii videí, ze které studenti můžou pochopit základní principy lineární algebry.

A nejsem to já, kdo by youtubery aktivně vyhledával. Naopak, o všech těch videích věděl brácha dřív než já. Mě se to ale tak líbilo, že jsem pak k některým videím přidal české titulky.

Psychologie a další

U nematematických videí nejsem schopen až tak dobře posoudit odbornou úroveň, ale i tak mi přijdou leckdy dost zajímavá. Tak třeba youtuber Theramintrees obvykle vydává promo videa k ateismu, ale jeho ohýbání pravdy přesahuje tento rámec a vskutku mě přimělo k zamyšlení, jak funguje zpracovávání lidských názorů. Na největší názorové bitvy patrně narazíte na Internetu, což tak trochu zábavně objasňuje CGP Grey ve svém myšlenkovém viru o myšlenkových virech. A na Veritasiu se pak poslední dobou autor zamýšlí nad tím, jak funguje lidské vzdělávání, ostatně to je jeho profese.

Mimo psychologii mě pak dále napadají třeba futuristická videa o dopravě (a jak vznikají zácpy) či o umělé inteligenci.

Jsou to ti praví youtubeři?

Pokud patříte mezi ty, kdo se na youtubery dívají skrz prsty, můžete si nyní říkat "Budiž, tak dejme tomu, že na Youtube je i dost kvalitního materiálu, ale tohle přece nejsou youtubeři." Ale jak bych pak měl zmíněné tvůrce nazvat? Jsou to lidé, kteří vyrábí videa a dávají je na Youtube, podobně jako bloggeři píší článečky a dávají je na blog. Youtuber je rozumné označení, no ne? Navíc Derek Muller (Veritasium) se ve videích sám za youtubera označuje.

Takže je jen na nás, jestli si pod youtuberem představíme ztrapňujícího se teenagera, či tvůrce kvalitního obsahu. A protože nevidím důvod se o ty méně kvalitní příliš zajímat, představuji si to druhé.

Budoucnost vzdělávání?

Mě osobně připadá, že youtubeři mají leckdy znatelně lepší úroveň než kdejaká škola. Samozřejmě, co youtuber, to jiný názor na budoucnost vzdělávání. Ale aby se školství youtuberům vyrovnalo, musí máknout. Jsem přesvědčený, že podobně jako se přes počáteční nevoli stala v minulosti Wikipedie veskrze uznávaným zdrojem poznání, stanou se jím i youtubeři.

P.S. Název zápisku je parafrází na článek Peklo s youtubery uvedený na idnes, který by měl vyjít v tištěné podobě. Příslušný článek jsem ale nečetl, a tento zápisek tedy není reakcí na něj.

P.P.S. Pokud jde o mne, trochu mě mrzí, že si na videa Google buduje trochu monopol, a já s Youtube taky nemám ideální zkušenosti, ale to je holt rozhodnutí tvůrců.

Autor: Miroslav Olšák | pátek 31.3.2017 17:05 | karma článku: 8,68 | přečteno: 261x
  • Další články autora

Miroslav Olšák

Slovo na N

30.7.2021 v 3:39 | Karma: 12,61