- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Systém státních maturit je dle mého laického názoru špatný, protože je pokřivený celý systém vzdělávání. Nikdo přece nemůže srovnávat úroveň učilišť s gymnázii. Asi nikdy nepochopím, koho takový nápad vůbec napadl a proč se chce po odborných školách a učilištích, aby měli absolventi maturitu. Nikdo přece nemůže předpokládat, že student učiliště, hotelovky nebo stavař toho přečetl stejně jako gymnazista a mohou tedy vzájemně měřit síly na poli otázek z národního obrození. Po gymnazistovi u zkoušek také nikdo nechce, aby předvedl svůj um na stavbě, na place nebo v kuchyni, tak proč chtít po strojařovi, aby poznal, který lyrický subjekt vystupuje do popředí v básni Vraní zpěvy od Radka Malého?
Takže když úrovně maturit, tak jedině maturita všeobecná a technická.
Ve všeobecné verzi čeština a cizí jazyk povinně, u technické zase povinně matematika a odborný předmět. Zbylé předměty dle výběru. Na učilištích výuční list a praktická zkouška z daného řemesla, příp. mistrovská zkouška, hotovo dvacet. Nemuselo by se pak řešit, zda test z češtiny byl snadný pro gymnazisty, těžký pro učně.
Dokud se nevyjasní, zda určité školy nebo obory musí končit maturitní zkouškou, nebude ani zkouška sama o sobě zárukou ničeho. Ani znalostí, ani vstupenkou na vysokou školu. A debaty ohledně obtížností budou pokračovat. Mimochodem, stálo by za úvahu, zda místo množství rozborů různých textů a básní nedat v češtině obyčejný diktát. V praxi totiž najde uplatnění spíše sekretářka, která umí psát bezchybné texty než absolventka se státní maturitou, která umí určit kompozici textu Charlese Bukowského Faktótum… :)
Maturitní zkouška z češtiny 2013 - didaktický test zde.
Další články autora |
Ovoce, nebo čokoláda? Zapojte se do testování a ochutnejte oboje najednou! Šnek BOB přichází s novinkou v podobě ovocných pochoutek v čokoládě....