Politika a pružnost

Urodí-li se v hlavách politiků nebo jejich poradců předvolební slogan, visí zpravidla po pár dnech na billboardech po celé zemi. Když nám ale politici představují záměr chystaného zákona, uplyne minimálně několik měsíců, než zákon skutečně vejde v platnost.

Tvrde pracujici poslanciDavid Port, MF DNES

Všimli jste s jakou rychlostí jsou schopni politici reagovat v průběhu volební kampaně při zadávání reklamy? Nastiňme si jednoduchou situaci. Strana fialových přijde s tématem, které je v zásadním rozporu s programem Strany šedých. Šedí bleskově zaměstnají své specialisty na politický marketing nebo externí agenturu. A během několika dnů už v ulicích visí billboardy, na kterých si Strana šedých dobírá Stranu fialových, třeba kvůli tomu, že chce zavést dálniční mýtne (od tohoto kroku si třeba slibuje plynulejší provoz na dálnicích). Strana šedých zvládla zareagovat bleskovým tempem.


A teď si vezměme jinou situaci. Strana fialových po vyhraných volbách vydá prohlášení, že dálniční mýtné skutečně zavede. Abychom si celou věc zbytečně nekomplikovali, dejme tomu, že její plán získa podporu koaličních partnerů. Za jak dlouho asi dojde k tomu, že se na dálnicích začne platit mýtné? Určitě ne již během několika dnů.
Zvláštní že? Pokud politici potřebují získat voličské hlasy, jsou schopni reagovat až s neuvěřitelnou rychlostí. Mají-li ovšem splnit to, co svým voličům slíbili, dávají si pořádně na čas. V prvním případě totiž jednají v rámci tržního prostředí (s marketingovými a mediálními agenturami, grafiky apod.). Ve druhém případě musejí zvažovat priority, v jakém pořadí se budou návrhy jednotlivých zákonů podávat a navíc musejí postupovat podle pravidel legislativního procesu, který se vleče několik měsíců.

Všimli jste si, s jakou rychlostí jsou schopni politici reagovat v průběhu volební kampaně při zadávání reklamy? Nastiňme si jednoduchou situaci. Strana fialových přijde s tématem, které je v zásadním rozporu s programem Strany šedých. Šedí bleskově zaměstnají své specialisty na politický marketing nebo externí agenturu. A během několika dnů už v ulicích visí billboardy, na kterých si Strana šedých dobírá Stranu fialových, třeba kvůli tomu, že chce zavést dálniční mýtné (od tohoto kroku si např. slibuje více vybraných peněz, které stát využije na opravu vozovky). Strana šedých zvládla zareagovat bleskovým tempem.

A teď si vezměme jinou situaci. Strana fialových po vyhraných volbách vydá prohlášení, že dálniční mýtné skutečně zavede. Abychom si celou věc zbytečně nekomplikovali, dejme tomu, že její plán má od začátku podporu koaličních partnerů. Za jak dlouho asi dojde k tomu, že se na dálnicích začne platit mýtné? Během pouhých několika dnů to určitě nebude.

Zvláštní že? Pokud politici potřebují získat voličské hlasy, jsou schopni reagovat až s neuvěřitelnou rychlostí. Mají-li ovšem splnit to, co svým voličům slíbili, dávají si pořádně na čas. V prvním případě totiž jednají v rámci tržního prostředí (s marketingovými a mediálními agenturami, grafiky apod.). Ve druhém případě musejí zvažovat priority, v jakém pořadí se budou návrhy jednotlivých zákonů podávat a navíc musejí postupovat podle pravidel legislativního procesu, který se vleče několik měsíců.  Zatímco trh politiky vybízí jednat rychle, pravidla, podle kterých funguje stát, jim velí, že není třeba spěchat.

Na závěr nabízím pár zajímavých čísel o průměrné době trvání legislativního procesu v ČR. Autory grafu jsou pracovníci think-tanku CEVRO.

 

Autor: Marek Numerato | středa 26.1.2011 9:17 | karma článku: 10,72 | přečteno: 923x