Děkujeme za pochopení.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/122021/161220217A012CF81628D77F2041A2FACD9D66E0.jpg)
T41o62m56á50š 73B35a50b15i53c27k60ý
Informatika se učí často tak, že v hodinách informatiky se probírají předměty z ostatních hodin, případně žáci surfují na internetu a moc se o probírané téma nezajímají.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/012019/20012019F11FC22AB9932272879980CF95C605A5.jpg)
M29a16r43i33e 36V68o79ř17í17š26k22o23v58á
Vydržte psát, pane Nožičko! Zejména ve školství potřebuji alespoň občas slyšet ty, kteří nekřičí programově nepřetržitě ale bezcílně, jen pro vlastní zviditelnění. Děkuji Vám.
J55o77s92e70f 84N31o42ž43i57č34k30a
Já děkuji Vám za Váš příspěvek a přeji hezkou neděli.
V61e19n46d24u77l51a 67S65z23l75a56u78e58r54o80v74á
"„Revoluční“ návrh spočívá konkrétně v tom, že v hodinách informačních technologií se žáci nově budou učit především programování a robotice, zatímco znalostem pro praxi důležitých aplikací, jako například Wordu, Excelu či PowerPointu, se naučí v jiných předmětech."
Konečně nějaký dobrý nápad:-)
https://jentak.javorkovi.cz/2015/10/15/sestrojil-jsem/
Současné hodiny informatiky jsou k pláči. A doufám, že to bude programování. Jedna naše učitelka si myslela, že programování jsou základy html...
J98o29s49e96f 93N94o41ž78i29č32k83a
Pokud ta Vámi zmíněná učitelka informatiky byla např. překvalifikovaná ruštinářka, tak je to bohužel možné... Ovšem právě nad tím by se Národní ústav pro vzdělávání, ministerstvo školství, atd. měly zamyslet víc než nad centrálním určováním toho, jak má výuka informatiky vypadat.
Třeba já učím programování mnohem raději než Word, PowerPoint, atd. Ale učím to u technických oborů, kde to opravdu má smysl. Zatímco např. na oboru zdravotnický asistent, kde také pár hodin mám, bych opravdu považoval za nesmyslné učit celé 3 roky základy algoritmizace a programování.
J71i81r22i 82C55e87e
NÚV je sama o sobě pozoruhodná instituce. Nemohu se nepodělit o odpověď jistého pedagoga na touto organizací zaslanou žádost o vyplnění dotazníku:
Vážená paní kolegyně,
moc se omlouvám, ale dotazníkového šetření se XY nezúčastní. Důvod je zcela prostý. Po přečtení účelu šetření, tedy že potřebujete shromáždit naším prostřednictvím informace, které vám umožní "současný systém co nejlépe popsat s perspektivou následného vypracování návrhu systémového řešení jeho optimalizace", jsem se začal obávat, jaké závěry z vašeho vyhodnocení vypadnou. Práci XZ podrobně ani neznáte a tudíž je velké nebezpečí, že návrhy optimalizace z vašeho ústavu budou stejně zcestné, jako mnohokrát demonstrované pojetí inkluze, které vneslo do školského systému pouze zmatky bez toho, že by jeho původci z vašeho ústavu převzali osobní zodpovědnost.
Pokud Vás i vaše ambiciózní kolegy z ústavu, který je pro školský systém spíš přítěží než čímkoliv jiným, mohu požádat, nesnažte se o žádnou optimalizaci a případné úpravy či návrhy na zlepšení systému středisek nechte odborníkům na danou problematiku. Jsem přesvědčen o tom, že bez skutečné znalosti věci ke smysluplným řešením stejně dojít nelze.
Omlouvám se za příkrost, ale myslím, že čas nás všech, kteří provádíme smysluplnou práci je natolik drahý, že na podobné věci nemáme čas.
S pozdravem
NN
Z97d69e12n43ě70k 90Ž88í64k26o24v16e71c87k61ý
Zajímalo by mě, jestli by to nějak fungovalo nad mnohem menším korpusem, řekněme desítky nebo stovky mega místo 40 giga.
Po nakrmení knihami od Agathy Christie by to sice jistě smysluplnou zápletku nevytvořilo, ale co třeba na základě knih Burroughse, v takovém dobrodružném žánru není nějaký hlubší smysl zapotřebí.
Z81d34e11n11ě81k 84Ž65í76k66o93v55e66c50k93ý
Sorry, tohle patřilo do diskuse na technetu o textech generovaných umělou inteligencí.
J41o63s72e32f 70N37o82ž15i96č84k77a
Děkuji všem, kteří dosud přispěli do zajímavé diskuse a jsem rád, že tento článek vyvolal u čtenářů tak velký zájem. Že bude mít za necelý den přes 7500 přečtení, to jsem opravdu nečekal.
P16e15t40r 25S64k23á59c95e64l
Díky za článek, ono lidem není jedno, jak se nová generace vyučuje. Např. já po roce 1990 jsme žil nadějí, že se ve školství bude využívat odkazu našeho velikána. Např.:
"Kdo nedbá být vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u něj neprobudíš vřelý zájem o učení"
> J.A.Komenský.
Z88d57e21n81ě73k 12Ž60í30k12o17v87e14c49k94ý
Také by se žáci měli dozvědět, že pro vlastní potřebu je nesmysl kupovat (nebo nelegálně používat) komerční aplikace, když můžou mít totéž (nebo často i lepší) jako opensource.
(Ostatně bych vydal zákon, že kupovat pro státní úřady aplikace, které mají opensource ekvivalent, má být postihováno jako plýtvání veřejnými prostředky.)
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/112012/081120120E451ECCFBE4CAF0E8904EF6BD0C743A.jpg)
D32a62v50i83d 11H59o78m76o37l25a
Ono to není zas tak jednoduché. Jde o to, co budete definovat jako ekvivalent.
J75i79t34k61a 12J80a94n70ý85r15o82v51á
Ano je důležitá specializace. Někdo programovat v profesním životě potřebovat nebude a jiný zase ano. Nedovedu si představit, že se s tím bude trápit někdo, kdo na to nemá buňky a chybí mu logické myšlení.
Ovšem na druhou stranu, učit ostatní dovednosti jen přes MS programy je dost krátkozraké. Oni se naučí ovládat přesně tu verzi, kterou mají k dispozici. V mnoha případech spíše nenaučí jak jsem zjistila. Stačí, aby MS vydal novější a překopal tam ovládání. No a z těch co si myslí, že to bez problémů zvládají se v mnoha případech stanou roztřesené a nejisté hromádky neštěstí, které na novou nebo starší verzi programu koukají jako tele na nová vrata a bojí se to použít.
Jinak naučit se pracovat např. s Excelem při řešení konkrétních matematických úloh není moc od věci. Málokdo totiž umí využít vše co Excel nabízí.
Jenže před psaním slohu na počítači by měli nejprve zvládnou psaní na klávesnici. Jinak se učitel onoho slohu nedočká. A jak by potom řešil hrubky v textu, když by mu na to každý druhý žák řekl, že kdyby psal rukou tak tu chybu neudělá, jde jen o překlep, časovou tíseň a neznalost psaní textu na klávesnici. Oni v mnoha případech znají jen tu elektronickou na dotykovém monitoru.
Z90d58e67n75ě62k 12Ž88í95k72o65v19e17c62k24ý
S těmi hrubkami bych to viděl naopak, značnou část jim na počítači vychytá spellchecker. A na klávesnici i/y nebo s/z nejsou na sousedních klávesách, tak že těžko může jít o překlep.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/112012/251120124F1A54B0660ADC0C56A1A7D53416C585.jpg)
J39a58n 45H85o22r29á94č58e96k
Tak pan Nožička tentokrát se trefil do černého a chápu jeho uvažování a chápu i uvažování pana Cahy a pravda je někde uprostřed.
Nebudu zde vypisovat podmínky ani vytvářet nějaké vývojové diagramy, ale vzhledem k tomu, že výuka informatiky na většině základních a středních škol není vyučována erudovanými odborníky tak se dostáváme do situace, kdy se děti i v dnešní době učí ovládat kancelářské aplikace a web. Někteří učitelé, kteří jsou pro věc zapálení se děti snaží naučit i z čeho se počítač skládá, co to znamená operační systém, apod. Jenomže to pro děti není až tak zajímavé téma.
Pro většinu dětí je předmět informatiky oddechovka, protože napsat text v textovém procesoru přece zvládají. To že ho píší "špatně" a nevyužívají všechny možnosti aplikace je věc jiná.
Já například plně souhlasím s tím, že by bylo potřeba, aby se děti začali učit aplikovat počítačové znalosti v praxi. Proč by v rámci výuky českého jazyka neměli jít do počítačové laboratoře, alespoň jednou týdně a nezkusit si napsat sloh na počítači. Proč by jim češtinář neměl ukázat jak správně vytvořit dokument ve Wordu, jak aplikovat znalosti v praxi?
To samé v matematice a dalších oborech, fyzika, chemie.
Tabulkový procesor je výborný nástroj a dokáže práci usnadnit, když se ho naučíme používat, ale je nutné ukázat dětem a praktické aplikace, případně po nich chtít praktické aplikace vymyslet.
Grafický editor další výborný nástroj na úpravu fotek, vytváření log a další aplikace, výborný pomocník pro hodiny výtvarné výchovy.
Informatika jako výukový předmět, by se měl prolínat předměty a jeho struktura by měla obsahovat jak teoretické části tak praktické aplikace, které pomohou učitelům z ostatních předmětů. Základy algoritmizace určitě ano je to o způsobu myšlení. Praktická aplikace přes jednoduchý programovací nástroj. V minulosti se osvědčil pascal například. Dále pak pokročilé ovládání kancelářských aplikací. Vhodné je i dětem ukázat víc operačních systémů, atd...
Možností je nepočítaně.
J35o67s10e36f 92N42o63ž88i49č20k58a
Ohledně prolínání informatiky do jiných předmětů - samozřejmě ano, ale jak už jsem napsal níže v diskusi panu Žíkoveckému: dle nové koncepce se víceméně počítá s tím, že je to ti učitelé-neinformatici budou učit od základů, což mi moc reálné nepřijde.
Také nemám nic proti zařazení základů algoritmizace do výuky informatiky na kterémkoliv oboru, ovšem v rozumném rozsahu - určitě ne tak, že se např. na zdravotnické škole nebo obchodní akademii budou celé 3 roky učit jenom základy algoritmizace, programování, robotika, atd.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/052019/210520196057B0D66D6EE7A5936B3E28A327408B.jpg)
F35r43a83n25t73i47š29e59k 19P69e27t98r87í51k
Objektivně nelze rozhodnout, který přístup výuky je ten správný. V tom je kořen všech problémů centrálně řízeného školství. Když se k tomu přimíchá povinná školní docházka a nápady demokraticky zvolených poslanců přicházející po každých volbách,, tak je z toho chaos.
- Počet článků 1602
- Celková karma 38,80
- Průměrná čtenost 3237x