- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Budeme bohatším národem když centrální banka zítra natiskne 500 miliard korun?
Bohužel úroveň většiny maturantů se rovná úrovní žáků z 9.ročníků ZDŠ za Husákovy doby. A podobná degradace se projevuje u vysokoškolského vzdělání. Přijde doba, kdy nás budou léčit turbolékaři s úrovní turboprávníků plzeňských práv.
Odpor proti nepodkročitelnému minimu při vstupu na střední školu má podobný důvod, jako boj proti minimální laťce při výstupu - tedy státní maturitě.
Státní maturitu se soustředěným úsilím podařilo vykastrovat, už je pro žáky i učitele takřka neškodná. Aby bylo možné zachovat poklidné hnití v českých školách, musí přijímačky zůstat v rukou ředitelů. Jednotná kritéria s rozumně nastavenou úrovní by jinak znamenala likvidaci značného procenta škol.
Pokud by státní maturita byla skutečně pro žáky "neškodná", tak by se asi nestalo, že by ji čtvrtina maturantů nezvládla...
zkuste se zamyslet nad tím, CO je to vzdělání. Pouze příprava na budoucí zaměstnání? To by bylo dost málo (a pro toho, kdo to tak bere, i dost smutné). Nebo také v nemalé míře rozvoj osobnosti, získání více informací a způsobu myšlení, který člověku pomůže v celém životě - nejen v práci? Takže pokud bude mít co nejvíc lidí vyšší vzdělání, budou mít větší šanci na "lepší" život...i těm nejhorším totiž z absolvování školy přece jen něco v té hlavě zůstane a takový člověk má pak větší šanci, že nenaletí různým šíbrům, ulhaným politikům, že se rozhoduje na základě lepších informací atd.
K tomu, aby se člověk ve světě lépe orientoval, potřebuje spíš inteligenci než našprtané znalosti.
1) Z materiálu, který nechalo zpracovat MŠ pro interní potřebu vyplývá, že v dalších letech nebude pro 300.000 absolventů VŠ odpovídající zařazení na pracovním trhu
2) Maturant, nemá-li vyšší odbornou školu, je v případě ne-absolvování progresivního oboru VŠ zařaditelný pouze jako pomocný dělník, pokladník v supermarketu, popřípadě vydavač jídla ve Fast foodu.
3) Učňovské obory se prodražily tím, že každý druhý nabízí výuční list s maturitou, protože na tyto obory stát víc přispívá (nechápu proč) a do toho sytému podniky svou finanční spoluúčastí nepůjdou. Podle mých zkušeností je vyučenec jakéhokoliv strojního oboru s maturitou v praxi nepoužitelný a tak se dostane do bludného kruhu. Žádný zaměstnavatel si nemůže dovolit platit dozor u neproduktivního pracovníka na specializovaném místě, u kterého je zvýšené riziko pracovního úrazu a nekvality.
4) Elitářským manistreamem a vysokoškolskou lobby je neustále veřejnost krmena nesmyslnou chimérou, že absolvent VŠ má lepší uplatnění na trhu práce, ale nikdo neřekne, že jen některých oborů. Výsledkem je, že máme na počet obyvatel nejvíce studujících vysokoškoláků. Jeden z hlavních viníků tohoto stavu je akreditační komise vedená s.Dvořákovou, která dává akreditaci každému, mnohdy obskurnímu studijnímu programu o kterou si každá soukromá VŠ zažádá.
5) Velká část, zejména soukromých VŠ, nabízí získání titulu, nikoliv znalostí, což snižuje celkovou úroveň vzdělání v ČR
6) Hospodářská komora a Svaz průmyslu dali vládám v minulosti již několikrát ucelený návrh na zlepšení systému vzdělávání, aby se odstranily kvalifikační disproporce na pracovním trhu. Bohužel bez úspěchu. Výsledkem je,že kvalifikovaní dělníci s praxí jsou přepláceni a pro absolventy není práce!
Osobně jsem pro skokové zvýšení požadavků při přijímacích zkouškách na střední školy, zrušení většiny maturitních učebních oborů a velmi přísné maturitní testy, aby maturitní vysvědčení byl doklad o nabytých vědomostech a ne jen doklad o absolvování gymnázia.
S většinou toho, co jste napsal, souhlasím, jen bych se zastal prof. Dvořákové. Mně přijde, že ona naopak aspoň částečně napravuje to, co způsobili její předchůdci. Vždyť to byla ona, kdo upozornil na velmi nestandardní způsoby na právnické fakultě v Plzni nebo na Univerzitě J. A. Komenského, teď dokonce navrhuje zrušit akreditaci i 4 oborům na národohospodářské fakultě VŠE v Praze. Že její snahu často přibrzdí někteří vlivní politici, je věc druhá.
Jenom k těm 4% gymnazistů. Nebude to tím, že jich 96% šlo studovat vysoké školy?
na druhou stranu, když ji můžete mít vy, proč by ji nemohl mít téměř každý
U vás bych pane Kulo ovšem tipoval, že máte nanejvýš VUML a 2 roky zednického učiliště.
Četl jsem, že v Británii má 80 procent dětí maturitu, ale 50 procent z nich, by nahlíženo standardy z padesátých let, bylo považováno za analfabety... Zdá se mi, že přesně k tomuto směrují ty evropské tendence, kdy se honí kolik lidí bude formálně vzdělaných a ve jménu co nejvyššího čísla, se neustále snižují nároky na děti kladené..
Takto bych to řekl taky. A ten nastolený trend k tomu směřuje.
Na název článku odpovídám: Rozhodně nebudeme !...spíše naopak...
samozřejmě že budeme...i tomu největšímu lajdákovi něco v tré hlavě ze čtyř let studia zůstane...a čím lepší vzdělání, tím lepší šance v životě - a nemám tím na mysli jen shánění práce - to je totiž pouze jedna část našeho žití
to záleží na tom, jaká bude úroveň té maturity.
pokud to bude jako dnes, tak nic moc.