Když si dají rande jističe a zákonné pojistky
Přímo tohle téma se mi nechce moc rozebírat, ale zaujal mě jeden konkrétní argument.
Debata se právě točila kolem staršího pána co má připojen dům chalupu i garáž do elektrické sítě a spočítal si, že s novými tarify si připlatí kolem 8 tisíc (hádám že ročně, ale i tak :), aniž by spotřeboval jediný kilowatt navíc, protože bude platit paušál za tři přípojná místa.
Jistě je vám známo, že nově se má platit, dle zatím neschváleného návrhu, podle velikosti jističe a už ne tolik podle spotřeby. S odůvodněním rovnoprávnějšího pokrytí nákladů spojených s obnovitelnými zdroji.
Jeden z pánů, z nichž arogance jen čišela, vytáhl ohromující argument, že povinné ručení se také platí i za auta se kterými se nejezdí. Což může znít na první pohled logicky. Ovšem už při prvním zamyšlení přidu na to, že je tato berlička opřená do bláta.
Nejen že není spravedlivé platit vysoký paušální poplatek za každé připojené odběrné místo, ono ani není spravedlivé platit pojištění za každé přihlášené auto, protože stejně jako jeden děda nebude současně doma a současně v garáži (s jiným přípojným místem někde přes park), tak nemůže legálně řídit dvě vozidla v jednom okamžiku, ani kdyby se rozkrájel.
Proto nejen že není spravedlivé platit tolika násobek paušálu kolik má člověk odběrných míst, ale také není spravedlivé platit tolik pojistek, kolik má člověk vozidel.
Dalo by se namítnout že s druhým vozidlem může způsobit škodu jiný řidič. Nebo na doma může zůstat bába a dědek bude raděj na chalupě.
Ale podle této logigy by se zákonné pojištění nemělo platit podle počtu vozidel, ale podle „počtu“ řidičáků. Tedy každý majitel řidičského oprávnění by měl platit pojištění za svoji osobu podle věku, a podle skupiny řidičského oprávnění, podle bonusových bodů u své osoby), a ne podle počtu aut nebo obsahu motoru (velikosti jističe).
Tedy pokud už musíme dotovat sítě a elektrické solární zdroje někoho jiného, v tržním hospodářství by tito lidé měli správně prodávat za tržní ceny bez dotací) ale když už to musí být, tak by se dotační paušál měl platit na hlavu podle počtu spotřebitelů a ne podle počtu jističů. Nicméně hlavní část účtu by se stále měla skládat z nákladů proměnných podle množství spotřebované energie, aby dávalo smysl šetřit.
Stejně tak i u člověka bez auta, když má řidičské oprávnění, není přece vyloučeno, že nemůže řídit auto někoho jiného a způsobit přitom škodu. Proto by i zákonné pojištění bělo být vázáno čistě na řidičksé oprávnění a stím spojené bonusy, nikoliv na počet dopravních prostředků, které člověk vlastní. Pokud je někdo skálopeně přesvědčen, že sice řidičák má, ale řídit nikdy nebude a cítil by se poškozen. Nic mu nebrání odevzdat dočasně řidičák do „depozitu“. :-) který by fungoval místo depozitu na značky.
Mě prostě přijde, že takto to teprve dává smysl.
No a na závěr ještě odbočím, nějaký manažer pražské rozvodné sítě argumentol na dotaz jednoho z hostů nevím jeslti řeknu přesně ta čísla: Dotaz: „Správci rozvodných sítí měli za rok 2014 zisk 10 miliard tedy čistý zisk po odečtění výdajů, nemohli by do posílení sítě investovat tento zisk? Místo navyšování paušálu?“
A odpověd po různých vytáčkách byla nakonec tato: „Pražské rozvodné sítě měly zisk jen miliardu. No ale mi investujeme, dali jsme miliardu a půl na rozvoj.“
Když si ovšem uvědomíme, že zisk je po odečtení nákladů, tak tak oni měli příjmy 2,5 miliardy a pouhou 1,5 miliardu dali do rozvoje. Takže jestli jsem to správně pochopil oni mají 40% z příjmů čistý zisk!!! A potřebují si tento příjem paušalizovat, aby se jim nesnížil. No snad se ten pán v tom pořadu jenom vyjádřil nejasně, hledat jejich výroční zprávu teď v noci nebudu.
A co dělá energetický regulační úřad? Paní z regulačního úřadu, chudák zakřiknutá, ze sebe nedostala kloudnou větu, jen že ten podpis zatím pozdržela a dala prostor diskusi, asi aby se neřeklo.
A mě je z toho zle, mocní si dělají dotace, paušály, poplatky, kontroly, komise... ale žádné demise.
PS: píšu to po půlnoci tak se omlouvám za překlepy a přebrepty večer po sobě zkontroluji :-)
Petr Novotňák
TAXI nebo E-Mail? Pošta nebo Uber?
Zkusím pominout, že jsme ve světě známí jako zem, kde si turista musí dát pozor na to aby ho neobral v Praze taxikář, směnárník, nebo jiný lapka a podívat se na to trochu nestranně.
Petr Novotňák
Hypoteticky do roku 2020
Přeneseme se hypoteticky do roku 2020, Zeman upadá do kómatu a Babiš jako premiér... ale nepředbíhejme...
Petr Novotňák
Zeman vyhrál sám nad sebou
Vzhledem k tomu že Zeman soutěžil především sám proti sobě a svému hulvátství, lze s nadsázkou říct že vyhrál sám na sebou.
Petr Novotňák
Zeman je nevolitelný a Drahoš je s prominutím ...
Tyto volby budou o tom nejblbějším rozhodnutí, které člověk někdy musí ve volbách udělat. Co to je za volbu, když si nemůžete vybrat a přitom alibisticky nevolit znamená nechat vyhrát Zemana.
Petr Novotňák
To bylo strašné!!! Snad nehodné ani Primy
Že je tv Prima spíš zábavný než publicistický kanál, o tom nikdo nepochybuje, ale že i z debaty vedoucí k budoucímu prezidentu udělají souboj bez pravidel, v ringu za neřízeného pokřiku a hvízdání publika, to jsem určitě nečekal.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad
Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...
Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico
Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...
SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby
Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 205
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1384x