Budoucnost elektromobilů... ve snu
Zachtělo se mi zapolemizovat si:NÁZOR: Elektromobily prý čeká zářivá budoucnost. Leda ve snu
Co mě vede k opačnému názoru?
Přenosová síť je dost robustní, aby při nočním převisu energie už nyní zvládla nabíjet veliký počet aut. Když vezmu v úvahu rozdíl mezi noční a denní spotřebou, zvládne se za deset nočních hodin dobít okolo půl milionu až milion elektromobilů jen vyrovnáním denní a noční spotřeby a nebude se po dobu noci muset snižovat výroba v jaderných elektrárnách nebo chcete-li, nebudou tam stát na prázdno, zvýší se efektivita výroby bez navýšení cen, protože cena energie z jaderného bloku se neodvíjí tolik od ceny uranu, ale od toho jak je drahé postavit a udržovat takovou elektrárnu.
Posilování přenosové sítě se stejně nevyhneme, boom fotovoltaik a větrníků a dalších obnovitelných zdrojů zdaleka neskončil, spíše naopak, je na začátku. Robustnější sítě se steně budou stavět. Doba, kdy ráno nasedneme do auta dobytého z nočního proudu, dojedeme do práce a necháme auto znovu dobít u firmy z přebytečné energie fotovoltaik nebo větrných elektráren, nemusí být zase tak daleko.
Tedy problém s nedostatkem elektrické energie nebo nedostatečnou přenosovou sítí buď nevznikne vůbec nebo se v budoucnu vyřeší.
To se bavíme o elektromobilech lidí, kteří nebudou mít vlastní zdroj, jako jsou například solární panely, uvedlo příklad pana Rudolfa Slámy z diskuse: „Několik čísel. Tesla má spotřebu energie kolem 0,25 kWh/km. Naše malá střešní elektrárna o výkonu 5 kW od března do října (8 měsíců) vyrobí 4800 kWh energie. To je v průměru asi 20 kWh denně. To je v průměru denní ujetá vzdálenost 80 km. Elektromobil jako druhé auto, a to třeba i pro 8 měsíců v roce dává smysl. Je to mimochodem výborný způsob, jak přebytečnou energii efektivně uložit a následně využít.“
Elektromobily mají i mnoho jiných nesporných výhod, počínaje tím, že Vás na emisích u STK přestanou buzerovat, když máte auto starší pěti let, už dnes pomalu začínáte mít problém.
Postavit a provozovat dobíjecí stanice je mnohem snazší, levnější jak provozně tak výstavbou, zabere to nepatrné množství místa a je to mnohem bezpečnější než provoz benzinové pumpy.
Co se týče elektrických pump, tak při širším rozšíření elektro aut nebude problém „natankovat“ elektřinu u při jakékoliv zastávce, kde je už nyní elektrický proud, což je prakticky všude, většinou i na chatě v horách. Naopak s rozšiřováním elektromobilů a se snižováním spotřeby benzínu a nafty bude ubývat klasických pump a řidiči „fosilních“ automobilů budou mít čím dál větší problém najít tu svoji „dobíjecí stanici“. Což bude jen další ránou pro tento způsob dopravy.
Ve chvíli, kdy se budou elektromobily počítat ve vyspělých zemích, na desítky procent, což může být klidně ještě v první polovině tohoto století, začneme montovat do hlavní silničních tahů bezdrátové dobíjecí sítě na principu elektromagnetické indukce, dokonce století už mohou být standardní výbavou silnic. Nastane doba, kdy začnou i těžká nákladní auto pro dálkovou dopravu jezdit na elektřinu, protože budou napájena přímo při provozu na dálnicích hlavních tazích a nebudu potřebovat a tak veliké baterie.
Otázkou je ovšem, jestli v té době ony baterie ještě budou veliké, pokud dokážeme koncentrovat energii v bateriích na úroveň energie ve fosilních palivech, dostaneme se do situace, kdy skladování dostatečné energie už nebude problémem číslo jedna. Běžně v práci používáme aku-nářadí a vývoj baterií v tomto odvětví se vyvíjí raketovým tempem, baterie používané před deseti lety jsou již dnes mnoho násobě překonané co do kapacity, tak do počtu dobíjecích cyklů, které baterie snese. Všechno má samozřejmě své fyzikální limity. Ale zatím co fosilní paliva se ke svým limitů již s jistotou blíží a menší spotřeba aut, už se dosahuje prakticky jen hybridními a rekuperačními technologiemi, tak ve vývoji baterií je stále prostor, což dokazuje vývoj v posledních letech výstavba nových továren na výrobu baterií. No a nakonec taky rozšiřování hybridních vozů :-).
Samozřejmě bude časem běžné, že autobaterii jednou za pět nebo deset let vyměníme za novou a Lithium nebo jiný prvek ze staré se použije na výrobu nové.
Mnozí pochybovači mluví o nedostatcích zdrojů pro baterie pro nová auta, když pomineme mnohem větší prostor pro recyklaci baterií, než jaký prostor pro recyklaci výfukových plynů zpět na palivo. Tak zdrojů lehkých prvků potřebných pro výrobu baterií, jakým je například ono nejčastěji používané Lithium, je na planetě dostatek.
Z Hybrit.cz : Vědci ze společnosti Ford a Michiganské univerzity tvrdí, že obavy z nedostatku lithia jsou pro příštích devadesát let zbytečné. ...Odborníci shromáždili údaje o 103 ložiscích lithia s důrazem kladeným na 32 z nich, které obsahují více než 100 000 metrických tun tohoto kovu. …. „I přes rychlé a rozsáhlé přijetí elektromobilů využívajících k ukládání energielithium-iontových baterií lze odhadovat, že zdroje lithia jsou dostatečné pro uspokojení poptávky nejméně do konce tohoto století,“ řekl člen kolektivu vědců Paul Gruber.
Co se týče naší malé zemičky:
Z deníku E15:Zahájení těžby lithia na Cínovci nabírá reálnější obrysy. Odhady výrobních nákladů se dostaly pod klíčovou hranici dvou tisíc dolarů za tunu, díky čemuž může české ložisko směle bojovat s jihoamerickou konkurencí a přitahuje tak pozornost dalších mezinárodních investorů. Vyplývá to z výsledků studie proveditelnosti české firmy Geomet.
Nehledě k zatím netěženým obřím zásobám na dně oceánů. Takže jako u všech ostaních zdrojů je to jen o poptávce a o rentabilitě těžby.
Náklady na výrobu budou, ale vzhledem k množství materiálu řídící elektronice a komponent potřebných dnes ke spalovacímu motoru, nemohou náklady na elektromobil v budoucnu při rozšíření výroby převýšit náklady na spalovací motor.
Univerzálnost, efektivita, ovladatelnost, životnost elektromotoru, váha, možnosti zpětné rekuperace, elektronické řízení náhonu jednotlivých kol, plynulost, a tichost motoru, výhody jsou proti spalovacímu motoru nesrovnatelné. Samozřejmě pokud neupřednostňuje zvuk děravého výfuku, to byste musel u elektromobilu řešit pomocí přídavných repráčků :-)
Ano bude třeba jednou za pět nebo více let vyměnit baterii, pokud se životnost baterie dotáhne na deset let, tak výměna baterie v elektromobilu bude korespondovat s výměnou celého vozu se spalovacím motorem.
Odpadnou náklady na výměnu oleje, olejového filtru, neustále rezavějícího výfukového systému a s tím spojených filtrů a katalyzátorů.
Také rád řídím automobil s klasickou spojkou, převodovkou a plynem, ale jako rekreaci, když jsem v situaci, kdy musím denodenně někam cestovat v hustém provozu za prací, bez nejmenších rozpaků bych vůz vyměnil za elektromobil s autopilotem, jehož výrobce by převzal odpovědnost za bezpečnost provozu i dodržení rychlostí. :-)
Samozřejmě si nemyslím, že by fosilní paliva v nějaké dohledné době ztratila na významu nebo dokonce došla. Uhlí a ropy máme na planetě tolik, že bychom s nimi dokázali spálit prakticky všechen kyslík v atmosféře. Je to jen na nás lidech, kterou cestou půjdeme. Ropa bude stále potřeba na výrobu plastů, léků, asfaltu a dalšího. Vždy ale bude rozumné snižovat svoji závislost na dovozu těchto surovin, zvlášť ze zemí, kde se nemůžeme vyhnout riziku, že peníze z ropy nakonec použijí proti nám.
Sice se většího rozšíření elektromobilů dočkáme až době, kdy za nás bude řídit autopilot, ale většina z Vás, co to čtou, se této doby jistě dočká :-)
Těžko se dají dobře odhadovat konkrétní roky (v tomto případě desetiletí), protože nemůžeme vědět do jaké politické, vojenské a ekonomické situace zaženou svět politici, kteří by nejraději lidem dopřáli vše na dluh už teď, jen aby se dostali znovu k moci.
No doufejme jen, že elektromobily nebudou prolobovány, stejně jako doufejme že nebudou zašlapány přes lobby ropného průmyslu, ale dostanou šanci se probojovat samy, jinak by mohl být jejich rychlý nástup posléze doprovázen stejně rychlým útlumem, jako je tomu v současnosti u výstavby solárních elektráren.
Nakonec stejně bude záležet především na dlouhodobém vývoji cen jak u elektřiny versus ropy, tak na životnosti moderních spalovacích motorů versus baterií a elektromotorů.
Ale zatím co cena elektřiny a fosilních paliv bude tak nějak korespondovat, protože jedno se z části vyrábí z druhého, tak cena spalovacích motorů kvůli stále přísnějším normám (s čím osobně nesouhlasím) klesat nebude, zatím co cena baterií a tím elektromobilů stále klesá a životnost roste. Takže čas hraje ve prospěch této alternativy.
Stejně tak obliba a využití spalovacích motorů nemá kam růst, protože nyní je skoro na 100%, obliba a potřeba chovat se ekologicky bude narůstat s růstem blahobytu a bohatství, které v posledních dvaceti letech, i u nás stále jen roste a to bez ohledu na to, že si to mnozí nechtějí přiznat a raději by vrátili staré nepořádky.
Tedy pokud nás nepotká nějaký druh apokalypsy, pak auta na elektrický pohon z baterií, případně jejich vodíkoví bráškové, budou nevyhnutelně součástí naší budoucnosti, i když přestupným krokem budou načas i hybridní motory.
Petr Novotňák
Tady se z komára dělá velbloud
Tato krátká věta, kterou jsem obohatil diskusi u článku Žáci odmítli kvůli víře podat ruku učitelce. Je to zvyk, bouří se Švýcaři vydala na 15 negativních hodnocení během několika minut :-), jedno pozitivní a výzvu,
Petr Novotňák
Když si dají rande jističe a zákonné pojistky
Aneb souvislosti na první pohled málo zřejmé. Shlédl jsem dnes diskusní pořad paní Jílkové o připravovaných tarifech pro elektrickou energii a nedalo mi to spát.
Petr Novotňák
Z německých škol mizí vepřové maso
Mohli by ochránci lidských práv konečně udělat něco užitečného a nemuseli by při tom porušit svoje přesvědčení.
Petr Novotňák
Žádné právo na soukromí
V Jihlavě se úředníci rozhodli, že budou lidem zkoumat obsah popelnic, o tom jistě už každí ví, jsou toho plné zprávy, ale do jaké míry je tato činnost ospravedlnitelná?
Petr Novotňák
Sestřelený Suchoj a dvojí metr
tak jako Rusové sestřelovali nad Ukrajinou ukrajinské stíhačky, jako podporu proruských separatistů, tak Turci sestřelili Ruské letadlo na podporu svých protureckých separatistů na území Sýrie. S tím rozdílem...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 205
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1384x