- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Matematika OK, ještě trochu zapracovat na češtině a korektuře
No, pokud by nás někdo na střední škole chtěl učit z takovéhle "učebnice", měli bychom ho za pěkného blba.
Úžasná sbírka o které píšete - ta se spirálou :-)
Ještě lepší je "Petáková" - Příprava na ... (viz Google), ale je pravda, že tam už jsou opravdu náročnější příklady.
Osobně jsem matematiku strašně rád učil - a před pár lety jsem (i z jiných důvodů) strašně rád přestal, protože opakovat, že 1+1=2 neustále dokola, to mě opravdu znechutilo.
Navíc jsem se bohužel ve snaze "zlepšit svět" stal (opět před lety) spoluautorem podobného "paskvilu", o kterém píšete. Netvrdím, že obsahově je vzniklý pracovní sešit špatný, ale forma těch "motivačních nesmyslů" jako nadpisy a různé blbůstky mi byla ve výsledku dost protivná. Tak se tím raději ani moc nechlubím :-(
Beznadějnost výuky matematiky jsem pochopila, když dcera (tuším ve třetí třídě) přišla, že si neví rady s úkolem. Šlo o jednoduché rovnice o jedné neznámé. Domnívala jsem se, že jí to snadno vysvětlím. Jenže... zkuste vysvětlit postup řešení rovnice dítěti, které nikdy neslyšelo o tom, že existuje pravá a levá strana rovnice, neví, že existují kladná a záporná čísla a na vzoreček a + b = c hledí jako na formuli z kabaly. Na třídní schůzce jsem se ptala, jakým postupem je učí tyto příklady řešit. A odpověď? Nijak. Dají jim příklady na malých číslech a děti si mají postup odvodit samy! Oni je vůbec neučili teorii. Takže děti počítaly takzvané rámečkové příklady, ve škole 3 + "prázdný rámeček" = 7, doplňte do rámečku číslo. A čekalo se od nich, že doma přijdou na to, jak řešit příklady 27 + "prázdný rámeček" - 18 = 42.
Situace se opakovala na gymnáziu (kam se dcera navzdory snaze ZŠ zabránit tomu, aby se cokoli naučila, dostala), když mi tam v sekundě paní matematikářka řekla do očí, že žáky postupy a vzorečky záměrně neučí, že to bylo jako vařit podle kuchařky, že chce, aby si vypěstovaly matemetické myšlení!
Jenomže ono to matematické myšlení jaksi bez znalosti základů a vzorečků není na co uplatňovat.
V poslední době to vypadá, že stát, prostřednictvím škol a vlivu na vzdělání, dělá všechno pro to, aby si nastupující mladá generace nebyla schopna dát pět a pět dohromady. Zatím to vypadá, že celkem i úspěšně. Touto optikou by učebnice byla více než v pořádku.
V Ontario, Kanada si ted tez vsimli, ze je treba udelat zmeny ve vyuce matematiky
https://globalnews.ca/news/5824003/ontario-elementary-students-math-scores-eqao-test/
https://www.cbc.ca/news/canada/hamilton/ontario-math-vakharia-1.5268602
https://globalnews.ca/news/5824003/ontario-elementary-students-math-scores-eqao-test/
https://torontosun.com/news/provincial/eqao-math-scores-unacceptable-education-minister
https://toronto.citynews.ca/2019/08/28/ontario-elementary-students-math-scores/
Článek vystihuje podstatu "moderních" snah ve výuce matematiky. Infantilní - to je ten správný název.
Kdybych psal o vzdělanosti, přečetl bych si po sobě článek, aby se hned v perexu ve druhé větě nenacházela příšerná, odporná, stupidní chyba typická pro pologramotu, jako je "jí" namísto "ji".
Proto jsem ten článek ani nedočetl.
"Dochází-li argumenty, vrhni se na zdůrazňování odpornosti překlepů. Toť argument nad argumenty".
A jak rozdíl mezi "ji" a "jí" souvisí s matematikou? Není to náhodou argument typu "u vás zase tlučete černochy!"?