Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zádušní mše aneb politické zamyšlení

Než začnu psát další řádky, dovolte mi prosím malé zamyšlení. Tento text jsem napsal právě v čase, kdy odešel první prezident České republiky Václav Havel a ani po třech letech nemusím nic měnit. Zádušní mše za tohoto politika byla velice působivý zážitek a domnívám se, že nikdo nemůže říci, že to byla „běžná“ událost. Naopak, při sledování všech okolností uctívání skonu tohoto významného člověka, při rozhovorech se známými i neznámými lidmi jsem zaregistroval jednu společnou okolnost či očekávání, které sdíleli více či méně všichni. Šlo o sdílený pocit, jakoby končila jedna éra lidstva, či minimálně alespoň jedna éra existence našeho středoevropského prostoru. Tento pocit, kdy něco končí, a my nevíme co bude následovat, vyjadřovali téměř bez výjimky všichni, s kterými jsem měl tu možnost, během tehdejších pohnutých chvil mluvit. Dovolte mi prosím na konci prvního odstavce mé práce vyjádřit svoji úctu Václavovi Havlovi, jako člověku, jehož život a postoje mají téměř až filosoficky-dějinný  charakter a ačkoliv se možná ve spoustě věcí či názorů mýlil, není pochyb o tom, že vždy činil vše s ohledem na morálku vyšší princip lidství.

Ten pocit, který provázel konec roku 2011 má ale možná opravdu své opodstatnění. Stav společnosti nejen v České republice ale i ve světě dosáhl určité hranice. Nálady mezi obyvatelstvem jsou napnuté a na samé hranici klidného vývoje. Je cítit určité sociální a politické napětí, které se postupně neustále zvyšuje, tak jak negativní nálady způsobené rozčarováním z politiky a z finanční krize rostou. Celý rok 2011 byl provázen růstem společenské aktivity po celém světě. Vzpomeňme tzv. arabské jaro, které smetlo řadu autoritářských režimů v islámském světě, vzpomeňme na rozsáhlé občanské nepokoje v západním světě jako například hnutí „Occupy Wall Street“ zaměřené proti nemorálnosti zisků bankéřů, kteří dle aktivistů způsobili celosvětové finanční problémy. Vše má jedno společné a to je nespokojenost se stávajícím stave věcí veřejných a tedy zejména se současnou politikou.

Nespokojenost v tzv „západním světě“ má svůj zřetelný důvod a tím je prohlubující se finanční a tím pádem i navazující ekonomická krize.  V posledních měsících či spíše letech se zdá, že světová finanční krize, která započala v USA, se přenesla do Evropy na krizi dluhovou, či jak někteří říkají, krizi jednotné měny EURo. Po téměř dokonaném (ale zatím neskončeném) krachu Řecka se neustále ohlašují krachy dalších zemí Evropské Unie.  Ekonomové naznačili souvislost krize s jednotnou měnou a odpůrci EU již téměř oslavují pád EURa se slovy „já to přece říkal“ a vehementně útočí na celý proces evropské integrace. Konspirativní weby náboženských a ezoterických fanatiků již po celý rok pravidelně hlásí na každou neděli konec EURa a vyzývají své stoupence, aby nedávali peníze do bank a sbírali pouze EURobankovky série E, neboť dle zaručených zpráv z tajných organizací NWO, jen tyto jediné prý krizi přežijí. Světoví ekonomové se předhánějí v názorech na to, co tuto krizi způsobilo.

Já osobně se domnívám, že hlavní problém světové krize je v současnosti velice rozšířený fenomén předem plánovaného nezodpovědného jednání, zvaný „morální hazard“.  „Morálním hazardem“ nazýváme cílené jednání, kdy následky nenese ten, kdo přijal špatné rozhodnutí ale někdo jiný. Bohužel současný celosvětový politicko-ekonomický systém k „morálnímu hazardu“ přímo nutí. Je to důsledek systémového selhání, kdy v řízení subjektu jsou lidé, kteří nenesou přímou zodpovědnost za výsledek své práce. Současný politik není zodpovědný za to, co jeho politika způsobila, maximální trest může být jeho opětovné nezvolení. Manažer dostatečně velké společnosti také většinou pouze odejde ze svého místa a často se zlatým padákem. Ani jeden však neztratí nic ze svého majetku.

 

V České republice se zdá, že nespokojenost s politickou reprezentací dosáhl taktéž svého vrcholu. Po nadějných volbách roku 2010 se zdálo, že bude ustanovena silná proreformní vláda, ale počáteční entuziasmus se změnil v obrovské rozčarování. Vládní koalice se téměř od počátku potácela v nejrůznějších skandálech a vzájemné rozpory vládních stran dosáhly téměř groteskního stádia. Nicméně současný politický stav v české republice je výsledkem déledobějšího fungování určitého systému.

Politicko-ekonomické rozložení moci je v ČR, jak je všeobecně známo, rozděleno již od dob opoziční smlouvy  , kdy „staří ošlehaní hrdinové velké transformační války“ museli přepustit část vlivu „spokojeným a obtloustlým smluvně opozičním kabrňákům“   a to i z (do té doby) konkurenční strany. Následné období vlády levice se vyznačovalo relativně spokojenou spoluprací mezi oběma tábory a dělbou moci. Na venek to sice občas zajiskřilo, ale v pozadí vše klapalo jak má a finance proudily oběma směry dle dohodnutého klíče. Je obrovské množství indicií, že podnikatelský sektor, který chtěl získat nějakou státní zakázku, si zavazoval obě hlavní velké politické strany. Toto relativně dlouhé období bylo narušeno až nástupem dvou nových dravých skupin zevnitř obou velkých stran (ODS a ČSSD), kterým nestačilo domluvené status quo a které chtěly postupně tvrdým a nekompromisním způsobem ovládnout celý politicko-ekonomický komplex.

Obě tyto skupiny se navenek prezentovaly jednoduchými, ale agresivně-primitivními vůdci. S nimi přišly do relativně pokojného businessu i agresivní podnikatelské skupiny především z regiónů. Stará garda, která se do té doby cítila nedotknutelná, byla postupně nucena přepouštět vliv těmto skupinám. Stabilita do té doby zajištěná se začala hroutit a nenasytnost obou skupin způsobila i venkovní nestabilitu systému, neboť obě skupiny začali proti sobě používat mocenské prostředky státní moci, což vedlo k provalení nejrůznějších skandálů a ke zvyšování znechucenosti občanů z politiky. Naštěstí se staré gardě podařilo částečně obnovit rovnováhu likvidací nejnažranějších skupin a zapojením ostatních do systému, byť si staří museli zřejmě lecos odepřít. Zdálo se, že se systém podaří nakonec stabilizovat.

Bohužel oslabení obou mocenských center, jejich neschopnost zajistit stabilitu a především totální omezení podnikatelských příležitostí mimo okruh zasvěcených, vyvolal dvě základní reakce. První byl vznik třetího ekonomicko-politického bloku, který nyní aspiruje na vedoucí pozici na pravém politickém spektru. Tím druhým bylo spojení nespokojených podnikatelů se skupinou mladých lidí a komunálních politiků. Průnik nových subjektů do zavedeného systému znamenal vyostření konfliktů mezi těmito subjekty. Na jedné straně se díky novým politikům v systému začaly konečně odhalovat a vyšetřovat ekonomické delikty z let minulých a na straně druhé, řada těchto nových politiků chtěla za svůj podíl na politické moci i moc ekonomickou. To vyvolalo přirozeně konfliktní situace mezi nejrůznějšími mocenskými centry a soupeření na všech stranách politického spektra. Nesourodý slepenec navzájem protikladně působících ideí plus díky soupeření neustále se valící medializovaný řetěz nejrůznějších korupčních a kriminálněpolitických kauz vytvořil zatím největší pocit znechucení s politikou, jaký Česká republika za posledních 20 let poznala.

Za současnou situaci, byť to zní paradoxně, je třeba poděkovat. Byl totiž odkryt do té doby sice tušený ale nikdy dříve v takové míře nemedializovaný základní problém tzv. zastupitelské demokracie. Byl odkryt systém, který parazituje na základech současného demokratického systému. Nikdy dříve jsme neměli možnost sledovat hloubku propojení nejrůznějších ekonomických subjektů na orgány zastupitelské demokracie. Zdá se, že současný demokratický zastupitel, nemá téměř nic společného s reprezentací zájmů svých voličů. Celý systém je dokonale manipulován vlivovými skupinami a pevně provázán na ekonomické zájmy několika skupin.

Volič je od počátku tzv. demokratického procesu cíleně manipulován až téměř vědeckými metodami profesionálních mediálních a Public Relation (PR) agentur či profesionálních mediálních poradců. Každá strana se snaží do reklamy investovanými vysokými částkami získat na svoji stranu naivního voliče předvedením nereálných slibů či mediální manipulací. Předvolební boj se v současnosti spíše podobá prodeji určitého výrobku či služby než nabízením politických idejí. Kandidát na zastupitele či poslance musí být členem určité strany, zde je vybírán nikoliv dle svých schopností ale zejména a za prvé kvůli své loajalitě přičemž lákadlem můžou být známé tváře buďto populárních politiků či umělců – tito pak působí jako placení herci jako lákadlo na voliče. Pokud je kandidát zvolen, nemá většinou šanci na samostatnou práci. Díky systémům stranické práce např. tzv. klubů, je většina hlasování předem domluvena dle stranického klíče, který určuje povětšinou vedení. Klíčové hlasování například u důležitých zákonů je předjednána mezi vedením příslušných stran a tzv. lobbisty, což jsou styčné osoby mezi politiky a ekonomickými subjekty. Ekonomický subjekt se snaží ovlivnit zákony ve svůj prospěch a za to poskytne příslušné straně finanční podporu na práci a volební kampaň. Kruh se uzavírá.

Jiné než předem vybrané osoby se do tohoto systému nemají šanci dostat. Kandidátky stran jsou schvalovány vedením a to na volitelná místa umísťuje pouze loajální a zainteresované kandidáty. Díky stranickému systému nemá šanci žádný menší subjekt bez finančního zázemí. Pokud se do tohoto zavedeného kruhu přeze všechno dostane nějaký outsider, je nejdříve vystaven pokusu o zkorumpování. Je mu nabídnuta dobře placená funkce s minimem práce případně placené členství v nějaké správní radě státního podniku. Pokud je tento zastupitel i po tom neústupný a placené funkce výměnou za loajálnost odmítne, je vystaven denunciační kampani a očerňování za použití široké škály mediálních a zpravodajských prostředků (v některých případech i za využití státních orgánů pod kontrolou té které politické strany) což po většině končí buďto likvidací jeho dobré pověsti (a jeho odstoupením) či v závažnějších případech i jeho kriminalizací či finanční likvidací. Systém je tak propracovaný a nejrůznější subjekty jsou zainteresovány na jeho fungování, že není téměř možné se mu vyhnout.

Další činností této klientelistické organizace je rozdělování státních zakázek a umisťování svých osob na klíčová místa ve státní správě. Napojený ekonomický subjekt (v nemalém počtu případů je vlastněný významným členem té které politické strany přes prostředníky či akcie na doručitele) získá za pomoci klíčových osob ve státní správě státní zakázku za předem připravenou cenu, která je o desítky procent předražené oproti reálné ceně. Určité procento ze zisku pak ekonomický subjekt převede na černá konta příslušné strany, která je využije opět na financování svého aparátu a na financování předvolební kampaně.

Propojení ekonomické a politické moci již dosáhlo díky selhání zastupitelské demokracie tak obrovského rozsahu, že je možné hovořit o vytvoření nové společenské vrstvy, která profituje na tomto propojení. Existují specializované firmy, které za příslušný obnos (provizi) zprostředkují téměř cokoliv ve vztahu ke státní správě. Je možné například získat jakékoliv povolení či naopak konkurenci povolení znemožnit, je možné zajistit změnu zákonů tak aby byly výhodné pro platící subjekt, je možné ovlivnit trestní a soudní řízení s cílem někoho ochránit před trestní odpovědností či někoho jiného trestní odpovědnosti vystavit a tak ho odstranit. Tyto firmy či osoby jsou již téměř nezávislé na tom, které konkrétní strana je zrovna u moci, neboť mají svůj vliv rozprostřený v celém politickém spektru. Jediný problém tak může nastat, když se k moci dostane subjekt, který není příslušným způsobem navázán, což se řeší rozbitím tohoto subjektu a zkorumpováním pozůstalých členů.

V tomto současném politickém systému nejde již v žádném případě o politické idee. Jde pouze o ekonomicko-politickou moc. Proto je možné sledovat zdánlivě nepochopitelné názorové obraty, které neodpovídají politickému zaměření té které strany. Taktéž je možno vysledovat, že mimo určitých populistických činů (jako například zvýšení některých dávek či naopak snížení některých daní) nedochází k žádné radikálnější změně fungování systému, ať už vyhraje jakákoliv z univerzálních stran z jakéhokoliv politického spektra. Jednoduše systém ve své podstatě vyhovuje všem (s vyjímkou občanů ovšem).

Výše popsaný systém poměrně dobře dokumentuje fungování tzv. zastupitelské demokracie v téměř všech státech tzv. západu (země s kratší či neexistující demokratickou tradicí nebudu ani zmiňovat). Existují samozřejmě místní odchylky, někde se snaží udržovat zdání demokracie lépe, jinde se o to skoro již ani nesnaží. Fungování v autoritativních režimech či v diktaturách ponechám stranou, tam by byli rádi občané i za klientelistickou demokracii popisovaného typu, neboť nemají ani ekonomické svobody ani svobody občanské, které západní svět stále více či méně dodržuje.

Vidíme tedy naprosté selhání systému zastupitelské demokracie a to dříve či později téměř všude, kde byla zavedena. Výsledkem je nejen odtržení občanů od politiky a faktická nemožnost ovlivňovat věci veřejné ale též i ekonomická selhání a nefunkčnost současného preferovaného sociálně-tržního modelu ekonomiky. Selhávání zastupitelské demokracie totiž způsobuje selhávání a deformaci tržního principu ekonomiky. Nejen že podstatná část ekonomiky zejména té interagující se státem je postavena na zcela jiných ekonomických principech (což se samozřejmě přenáší i do sféry privátní) ale dochází k obrovskému zneužívání prostředků ze státního rozpočtu. Dle některých údajů dochází v České republice ročně ke ztrátě až 150 miliard kvůli předražení státních zakázek díky korupci.  Předražení zakázek je však jen jedna část korupce, přímé úplatky pak další. Korupční klima houstne a míra vnímání korupce oproti roku 2006 vzrostla o 12 %. Většina obyvatel a zejména podnikatelů si myslí, že žádná firma nezíská veřejnou zakázku bez úplatku. Podle odborných odhadů částka vyplacená na přímé úplatky v ČR přesahuje 40 miliard korun ročně, což odpovídá zhruba 2 % HDP  .

Podobná situace je dle všeho i v dalších zemích. Ačkoli na ekonomický růst působí samozřejmě mnoho faktorů, může jej korupce vážně poškodit, zejména pak dostane-li se do stádia tzv. nekontrolovatelné systematické korupce. Existuje silná korelace mezi vývojem HDP na hlavu a korupcí, jak dokazuje mnoho studií o dopadech korupčního jednání. Existuje zde víceméně shoda, že korupce má na růst negativní dopad – zhoršení o jeden bod na škále 0 – 10 vede přibližně k poklesu HDP na hlavu až o 2 %   . 

Ekonomické náklady selhání zastupitelské demokracie jsou jen jedna, sice výrazně vnímaná ale nikoliv ta nejzávažnější položka selhávání celého demokratického systému. Nejhorší důsledek tohoto selhání systému zastupitelské demokracie je naprostá ztráta důvěry občanů v politiku a v politiky všeobecně. Výsledkem je pak nejen narůstání společenských problémů a negativního chování v celé společnosti ale ve svém konci pak volání po vládě silné ruky a s tím možné riziko zániku celého demokratického systému.

Jak z tohoto ven? Je možné zachránit demokracii a s tím i samotnou existenci naší kultury? Řešení existuje a je známo již téměř celou existenci lidstva. Jedná se o přímé zapojení občanů do řízení své země a své společnosti. Toto řešení znamená přetvoření současné zastupitelské demokracie na demokratický systém, kde budou občané rozhodovat sami za sebe a bez toho aby delegovali svoje rozhodování na někoho jiného.

Takový systém se nazývá přímá demokracie. "Démos" v řečtině znamená "společenství" a "Kratos" ("moc") znamená " rozhodování o druhých". "Démos-kratia" tedy ve starořečtině znamená "společné síly" neboli ve volném výkladu "všichni občané rozhodují o všem". Takový systém již prokazatelně existoval ve starověkých Aténách před asi 2500 lety a trval přibližně 200 let. V minulosti nebylo technicky možné, aby miliony občanů aplikovali přímou demokracii, neboť neexistovala možnost a prostředky k tomu, aby miliony občanů mohli navrhnout, projednat a hlasovat o politických návrzích a následně přiměřeně rychle spočítat hlasy. Proto se většina lidí při obnově novodobé demokracie shodla, že několik málo jejich zvolených zástupců bude rozhodovat za všechny občany. Těchto pár lidí si ale následně uzurpovalo politickou moc, zatímco většině občanů byla tato odpírána.

Autor: Jan Neuman | čtvrtek 18.12.2014 11:11 | karma článku: 9,14 | přečteno: 384x
  • Další články autora

Jan Neuman

Politická korupce je normální – stanovisko NS nemůže být jiné

V posledních dnech se snáší tvrdá kritika na hlavu Nejvyššího soudu za to, že ve svém verdiktu v kauze tří exposlanců ODS ve své podstatě legalizoval a brání politickou korupci. No odbornou a právní stránku věci rozeberou jistě povolanější, pravděpodobně vše skončí ještě před soudem Ústavním. Nicméně rozhodnutí NS nemůže být jiné, současný parlamentně-stranický politický systém je na politické (ale i jiné) korupci založen a bez ní není v zásadě možný.

22.7.2013 v 14:05 | Karma: 42,05 | Přečteno: 5323x | Diskuse| Politika

Jan Neuman

Povinná rodičovská dovolená aneb rovnoprávnost na hlavu

Víkendová tisková zpráva ČSSD nám sděluje, že po výhře ve volbách zvažuje naše levice zavést povinnou rodičovskou dovolenou jak pro matku, tak i pro otce. Konkrétně tam stojí: "Navrhujeme uzákonit povinné dělení rodičovské dovolené mezi otce a matku. Zaměstnavatelé si musí zvyknout, že nejen žena je 'nespolehlivou' zaměstnankyní s 'rizikem' rodičovství...".

13.5.2013 v 16:30 | Karma: 36,68 | Přečteno: 3850x | Diskuse| Společnost

Jan Neuman

IT ve státní správě – jeden velký binec v tunelu

Nedávno mně jeden známý sdělil: “já bych se snad i částečně smířil s tím, že kradou jak straky, pokud by ty jejich nápady alespoň fungovaly“. Myslel tím některé projekty informačních a komunikačních technologií (IT) ve státní správě. Bohužel tato slova přesně vyjadřují současný stav naprosté většiny státních IT projektů a rezignaci běžného občana a uživatele.

18.4.2013 v 15:55 | Karma: 20,30 | Přečteno: 940x | Diskuse| Společnost

Jan Neuman

Výročí spojenecké invaze do Iráku – byl zásah legální?

Bez velkého zájmu médií proběhlo před pár dny poměrně významné výročí události, která změnila stav, respektive vnímání mezinárodního práva. Mám na mysli desáté výročí mezinárodní invaze pod vedením USA do Iráku. Vojska mezinárodní koalice odešla z Iráku koncem roku 2011 a úsudek o tom, zda je svět deset let po zahájení invaze bezpečnější, nechám na jiných (ostatně na toto téma je napsáno mnoho knih, novinových článků ba i natočeny filmy). Já bych se rád vrátil tímto zamyšlením k samotnému oprávnění USA a dalších zemí napadnout zločinecký režim Saddáma Husajna, neboť se tímto aktem vytvořil precedens v mezinárodních vztazích do budoucnosti.

24.3.2013 v 19:39 | Karma: 11,53 | Přečteno: 661x | Diskuse| Politika

Jan Neuman

Přímá demokracie – staronový politický systém blízké budoucnosti II

Níže se pokusím shrnout „reálné“ možnosti implementace přímé demokracie v České republice. Jedná se o soubor pravidel, které by umožnily získat občanům České republiky kontrolu nad věcmi veřejnými a to při kombinaci jistých prvků demokracie zastupitelské v některých oblastech.

11.3.2013 v 14:52 | Karma: 10,17 | Přečteno: 631x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

  • Počet článků 68
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3023x
Rád hledím do dáli ale někdy kvůli tomu nevidím krásu blízko sebe. Mám rád volnost za kormidlem či na lyžích, ale zároveň se cítím být silně vázán na rodnou půdu. A hlavně naivně a marně doufám, že rozum vyhraje nad hloupostí (alespoň tedy někdy).

hit counter

Seznam rubrik