Nový říční tanker pluje z Lovosic do Chvaletic

Lovosice – Úderem 12 hodiny polední 80,5 metrů dlouhý kolos sjel po lyžinách do vody. Co se stalo? V loděnici společnosti Barkmet a.s. ve Lhotce u Lovosic byla spuštěna na vodu nová říční loď. 

„Jedná se o sekci nákladové zóny vnitrozemského tankeru. Loď převáží hlavně ropné produkty. Loď jsme stavěli pro německého rejdaře z oblasti u řeky Emže,“ říká obchodní ředitel Barkmetu, Ing. Troutnar.

Kontrakt firma podepsala v první polovině roku 2014, pak následovalo zhotovení projektu, výpočty stability a plovatelnosti, schválení projektu od Germanischer Lloyd. Stavět se začalo na podzim.

Nevšední podívaná přilákala spoustu diváků, kteří byli zvědaví co bude. Na rejdě je připraven tlačný remorkér, který trup nové lodi poveze k dokončení do loděnice ve Chvaleticích.

„Plavba bude náročná,“ říká František Hamza kapitán remorkéru, který bude tanker dopravovat do cílové loděnice.

„Nemá to tvar lodi, chybí tomu příď, záď, takže odpor vody bude veliký. Největší problémy budou v plavebních komorách, tam budeme muset být velmi opatrní, abychom neudělali nějakou škodu,“ doplňuje kapitán.

Trup lodi sjel do Labe a vytvořil velikou vlnu která se opřela o protější břeh. Dělníci z doku a posádka remorkéru začali ihned manévr vedoucí ke spojení obou těles a stabilizaci tankeru. Vzhledem k výšce paluby nad hladinou, rozhodl kapitán o zabalastování tankeru vodou, aby se poněkud zvýšil ponor, ačkoliv to bude znamenat zpomalení plavby, ale výška mostů na Labi před Mělníkem toto opatření vyžaduje, jelikož nejnižší výška je 5 metrů. Jak kapitán sám uvádí, stejně bude nutno na příď umístit hlídku, která bude vysílačkou předávat informace do kormidelny, jelikož přes trup tankeru není vidět.

„Bohužel, řečiště před Mělníkem není dost široké na takhle velkou loď a komory jsou tam po několika kilometrech. Ale naštěstí je na tom horním toku dno prohrábnuté, takže dva metry ponoru si můžeme dovolit,“ dodává kapitán Hamza.

Předpokládaná rychlost soupravy se odhaduje na 2,7 uzlu (5 km/h) což odpovídá třem dnům plavby.

Kapitán se přiblížil se soupravou ke břehu, kde mezitím dělníci odstraňují lyžiny. Dokončují se poslední přípravy k odplutí, odstraňují lana a prostředky jistící loď při spuštění a druhou hodinou po poledni se tlačná souprava vydává na svou plavbu do Chvaletic.

 

Foto, text: Siegfried Neumaier

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Neumaier | úterý 17.3.2015 17:19 | karma článku: 7,63 | přečteno: 399x