Má stát zájem o školství, či nemá?

Děčín – Střední škola lodní dopravy a technických řemesel je jedinečná v celém bývalémČeskoslovensku. Učí se zde nejen tradiční řemesla z oblasti strojírenství a stavebnictví, ale hlavně odsud odcházejí plně kvalifikovaní lodníci říční dopravy. K tomu jim dopomáhají nejen zkušení pedagogové, ale i moderní zařízení školy, jehož součástí je unikátní školní loď, zakotvená v zimním přístavu Rozbělesy.

 

„Naše loď je plovoucí dílenské zařízení, to znamená, že tam je šest velkých dílen, kde naši žáci vykonávají odborný výcvik,“ říká ředitelka školy Jana Férová. Toto plovoucí zařízení zakoupil roku 2004 Ústecký kraj v rámci konkurzní podstaty od ČSPL a.s. a teď je nutné loď zrekonstruovat. Samotné zařízení stálo 8 milionů korun a jak paní ředitelka sama říká, podobné školy v Evropě nám tuto loď závidí.

„O rekonstrukci naší lodi se snažím po celou dobu, co jsem ve funkci,“ pokračuje ředitelka školy. Za minulé vlády došlo k dohodě mezi zřizovatelem školy a zástupcem Ministerstva financí ČR. Při těchto důležitých jednáních škole hodně pomáhal tehdejší europoslanec Jaromír Kohlíček.

„Před 16 lety, po volbách do PS PČR jsem zvolil umístění kanceláře v Děčíně. Protože mne vždy lákalo diskutování se studenty i učiteli, začal jsem chodit po školách na besedy. Viděl a slyšel jsem spoustu zajímavostí. V Děčíně - mimo jiné - jsem zjistil, že je zde jediná škola u nás v republice, vychovávající lodníky. Protože v Parlamentu jsem vždy byl ve výborech, které se zabývaly zahraniční politikou, dopravou a cestovním ruchem bylo logické, že mne tato škola zaujala,“ objasňuje svou angažovanost v této věci pan Kohlíček. Spolupráce se školou v Německu a zapojení do skupiny škol, které mají po celé Evropě uznávaný diplom, problémy s Rýnskou komisí se sídlem ve Štrasburku a snaha pomoci s realizací opravy školní lodi, mu prostě nedaly spát. To už byl logický sled událostí. Jak ještě dodává, na krajském úřadě nalezl porozumění a hlavně - paní ředitelka Férová je opravdu akční. Bohužel, ne všechno jde hned a někdy jde o běh na dlouhou trať. Obor, který nemá nezaměstnané absolventy a vedení školy, které jde za svým cílem.

„To je něco. To je prostě tak perfektní věc, že nemohu stát mimo. A že už nejsem poslanec? Nevadí!“ říká Ing. Kohlíček na závěr. Škola tedy podala spolu s Ústeckým krajem vzhledem k jedinečnosti oboru žádost o mimořádnou účelovou investiční dotaci 6 milionů korun, rozloženou do dvou etap (2014 a 2015). Stejnou částku měl poskytnout Ústecký kraj. Ministerstvo to nejprve přislíbilo, ale po výměně vlády společnou žádost nakonec zamítlo.

„V této bezvýchodné situaci nám velmi pomohl Ústecký kraj a na konto školy poslal celou částku pro první etapu, takže jsme se mohli okamžitě pustit do práce,“ dodává ředitelka. V současnosti jsou vypracované projekty a probíhá výběrové řízení na specializované firmy, které jsou schopny námi požadované práce provést. Jak jsme se dále dozvěděli, tak specifikem tohoto plavidla je, že bylo původně vyrobeno pro krizové účely, například válečný konflikt. Loď je naprosto soběstačná po stránce energetické, jelikož má vlastní generátor. Celé zařízení bylo postaveno jako plovoucí opravárenská základna, jejíž součástí byl původně i plovoucí dok. Pokud vše dobře dopadne, budou se naši plavci, kteří mají v zahraničí veliké renomé, učit ve skvělém zařízení, což jistě ještě přispěje k jejich kvalifikovanosti.

 

Foto, text: Siegfried Neumaier

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Neumaier | úterý 28.10.2014 15:20 | karma článku: 9,82 | přečteno: 374x