Hvězdy ústecké opery zářily v Teplicích

Teplice – Pondělní večer přinesl potěšení pro milovníky klasické opery. V Krušnohorském divadle se uskutečnilo představení díla Giacoma Pucciniho – Tosca. Děj se odehrává v někdejším Papežském státě, který obsadila Napoleonova vojska. Francouzi ustanovili novou vládu jejímž členem je i jedna z ústředních postav příběhu Cesare Angelotti. Po vytlačení Francouzů však zde vzniká státní policie pod vedená baronem Scarpiou. Příběh roztáčí kola lásky, intrik a nenávisti. Půvabná zpěvačka Floria Tosca, skvěle ztvárněná Valerii Vaygant laureátkou mezinárodní pěvecké soutěže Romansiáda a divadelního festivalu Paradize 2005, se dostává do tenat intrik vůdce státní policie, který tuto ženu chce pro sebe. Scarpia se neštítí jakékoliv špinavosti, aby umělkyni získal. Opera je rozdělena do třech dějství. V prvním se divák seznamuje s hlavními postavami a zápletkou děje.

 

Cesare Angelotti je po odchodu Francouzů zatčen a uvězněn. Uprchne však a ukryje se v rodinné kapli, kde mu jeho sestra připraví převlek. Do toho přichází malíř Mario Cavaradossi, aby dokončil svůj obraz a v uprchlém vězni poznává svého přítele, tudíž se zapojí do spiknuti.

Na scéně je objevuje Floria Tosca, aby svému milenci Cavaradossimu sdělila, že naň počká po svém představení, aby spolu strávili romantické chvíle. Osudy postav však zamíchá nemilosrdný osud. Je vyhlášen poplach, jelikož se zjistí, že Angelotti uprchl. Malíř tedy odvádí svého přítele do úkrytu. Na pozadí děje se odehrává bitva u Marenga, kde jsou Francouzi poraženi Rakouskými vojsky. Do veselí které nastává vstupuje baron Scarpia který pátrá po uprchlém vězni a v kapli nachází důkaz o jeho přítomnosti v podobě vějíře s rodovým erbem. Do toho se na místo vrací pěvkyně Tosca, aby sdělila svému milému, že jejich schůzka se neuskuteční. Setkává se zde už však jen s baronem, který využívá vějíř proti její lásce k malíři.

V druhém dějství Scarpia vyslýchá Cavaradossiho aby se dozvěděl, kde se ukrývá Cesare Angelloti. Do výslechu vstupuje nic netušící Tosca, která pod dojmem mučení svého milého vyzradí uprchlíkův úkryt. Zvěst, že francouzská vojska stojí opět před Římem způsobí, že malíř je uvězněn. Tosca nabízí úplatek za jeho svobodu. Ten přijímá, ale úplatek má být ona samotná. Angelotti při svém zatčení spáchá sebevraždu a Scarpia nařídí malířovu fiktivní popravu. Poté se pokusí násilím zmocnit zpěvaččina těla, která ho v obraně probodne dýkou.

Třetí dějství je již závěrečné. Tosca instruuje svého milého, že poprava má být jen naoko. Vojáci mají střílet jen prachem. Má v ruce průvodní list, který umožňuje uprchnout z obleženého Říma. Dojde k popravě, ovšem vojáci mají nabité pušky naostro. Když zpěvačka zjistí, že její malíř byl popraven doopravdy, přijdou policisté, aby ji zatkli za vraždu barona Scarpii. Tosca v bezvýchodné situaci se vrhá z hradeb a umírá.

Všichni protagonisté předvedli nevšední výkony a umělecká zážitek diváků byl vyjímečný. Však také Ústecká opera má velmi dobrý zvuk a patří k těm nejlepším v České republice.

„Umění je trochu sportovní výkon a drill, ne jenom talent,“ říká Miloš Formáček ředitel ústeckého divadla, který představení sám dirigoval a pokračuje, „a zrovna Tosca patří k dílům velice těžkým a vyžaduje od každého interpreta veliké nasazení a individuální přístup.“ Každý ze sólistů se musí nejprve sám naučit party a teprve pak může přijít před ostatní.

„Teprve pak je možno začít jednotlivé kousky spojovat. Sólisty, orchestr, sbor. Je to běh na několik měsíců.“

Původní znění dopomáhá k vyšší autentičnosti děje a tím pádem lepšímu uměleckému prožitku obecenstva, které výkony protagonistů odměnilo bouřlivým potleskem.

 

(Foto, text: Siegfried Neumaier)

 

Autor: Miroslav Neumaier | úterý 4.11.2014 12:06 | karma článku: 6,62 | přečteno: 278x