Dodržování předepsané rychlosti na našich silnicích
Mnoho papíru se již popsalo na téma bezpečnosti silničního provozu, kázně na silnicích, dodržování rychlosti a v poslední době olej do ohně přidal i názor, že máme málo radarů, policistů a strážníků, takže by bylo nejlépe měření svěřit i obcím a soukromníkům. Myslím si, že to je pouze zástupný problém a "zakopaný pes" je někde jinde.
Problematika dodržování a vynucování předepsané maximální rychlosti není věc jednoduchá, ostatně nic není černobílé. Jedna záležitost je represe (radary, pokuty, trestné body) a druhá je pořádek se strany státních orgánů. Hlavním problémem je naprostá anarchie ve značení na našich silnicích, zejména v diletantském a nezodpovědném umísťování značek. Pokud chceme (a chtít musíme), aby řidiči předepsanou rychlost dodržovali, je nejprve bezpodmínečně nutné udělat pořádek v umístění značek a teprve potom ukázněnost řidičů nekompromisně vyžadovat. Je třeba navodit stav, kdy řidiči budou značky dobrovolně respektovat, což nastane teprve tehdy, když jim budou důvěřovat. Radary v každé ulici jistě nikomu vadit nebudou, ale pouze za předpokladu, že silniční značení týkající se rychlosti bude v naprostém pořádku a v souladu s logikou.
Zjednodušeně to např. znamená, že:
· značka konec uzavřené obce bude skutečně u posledního domu a ne 200 - 300 metrů za ním (tyto značky totiž pravděpodobně označují konec katastrálního území obce a původně neměly s omezenou rychlostí nic společného)
· všude, kde je to z hlediska bezpečnosti možné (domy daleko od silnice, zanedbatelný provoz chodců apod.), bude povolena zvýšená rychlost, podle okolností na 60 - 70 km/h. To nám státní orgány již mnohokrát slibovaly, dokonce snad dělaly nějaká prověření stávajícího nepořádku, ale téměř s nulovým výsledkem
· stejně tak množství značek, omezujících rychlost na 30 km/h je naprostý nesmysl, tato rychlost je přehnaně malá a proto ji téměř nikdo nedodržuje. Je známo, že z 50 km/h lze zastavit na cca 16-20 metrech a to ve většině případů postačuje.
A to je jen několik málo příkladů z mnoha, každý řidič by jich jistě vyjmenoval celou řadu. Tedy - nejprve je nutné každou zbytečnou značku odstranit; nenechat to na místních policistech a místních neprofesionálních "cestářích", ale vytvořit regionální komise; nic velkého - postačí nasadit 2-3 skutečné odborníky, nejlépe řidiče s mnohaletou praxí (učitele autoškol, soudní znalce z oboru dopravních nehod a další profesionály, např. řidiče dálkových autobusů atd.), kteří by nejenom upozorňovali, ale důsledně kontrolovali realizaci jimi navržených změn. Toto by ale "stát" musel nařídit primátorům, hejtmanům a dalším, kteří za silniční provoz zodpovídají. Nelze spoléhat na jejich dobrovolnost, nikdo si přece sám od sebe nepřidělá práci a starosti, pokud k tomu nebude přinucen. Jsem optimista a věřím, že vyvinutím maximálního tlaku na tu spokojenou byrokracii se podaří po malých krocích vše změnit k lepšímu. Nebrat v úvahu názory místních starostů a dalších občanů, kteří by nejraději, aby se v jejich obci jezdilo krokem, nebo ještě lépe vůbec. Všichni víme, že pevné značení se umisťuje zpravidla na žádost obcí a s požehnáním policie - na okresech to býval tzv. dopravní inženýr, který rozhodoval od stolu, protože na fyzické ohledání situace nebyla vůle ani benzin. A mám zato, že to tak je dodnes. Nikdo nenese odpovědnost, za nesprávné umísťování značek není nikdo postižen. A ještě horší je to s přenosnými značkami, kde to je ponecháno na libovůli stavbyvedoucího nebo mistra, který rovněž k zodpovědnosti není volán. A už nemluvím o tom, že odpoledne a v noci, kdy nikdo nepracuje, se značky neodstraňují, protože to je moc práce. Ale všichni mlčíme, pohodlnější je si zvyknout a mlčky do nebe volající nepořádek akceptovat a zbytečně nařízenou omezenou rychlost nedodržovat. Dokud nebudou odpovědní činitelé tvrdě postihováni (alespoň tak jako řidiči), na zlepšení nemáme naději.
A teprve potom můžeme nastolit řešení dalšího problému, zda bude rychlost měřit Policie ČR, strážníci městské policie nebo obce či soukromníci. Obavy, že každý jiný než policisté či strážníci budou měření zneužívat tak, aby vydělali co nejvíce peněz jsou podružné, neboť když vše domyslíme do konce, tak zřejmě odhalíme jistou analogii i s jednáním státní Policie ČR. Tato je sice k měření a k následným postihům ze zákona oprávněna, ale snaha vybrat od řidičů co nejvíce peněz je obdobná jako u soukromníků, obcí, atd. Je přece nesporné, že policejní hlídka, vyslaná s radarem, musí svým nadřízeným nějak svou činnost dokumentovat a jediným ukazatelem že nezahálela je počet vybraných pokut. A všichni víme, že i oni měří rychlost právě v těch místech, která k přestupkům řidiče svádí, tedy tam, kde se dá bezpečně jeti rychleji nebo kde jsou značky nesmyslné. Stejně tak je mnohem jednodušší na provoz dohlížet zde a postihovat ty "ukázněnější" řidiče, kteří místo 50 jedou 54, zatímco postihy na opravdové piráty silnic, jezdící 150 či vražedně předjíždějící v naprosto nepřehledných místech atd. jsou pro policisty namáhavější, neboť to je mnohem hůře prokazatelné.
Jiří Němejc
Plzeňská právnická fakulta
Už toho bylo hodně řečeno a napsáno, ale mám zato, že je v tom naprostý zmatek. Uvádím pouze moje názory, pokud se mýlím, diskutéři mě jistě opraví.
Jiří Němejc
Úklid použitého nádobí v bufetech
Už řadu let vidíme v bufetech požadavek na hosty, aby po sobě odnášeli použité nádobí. Ty slušnější nápisy říkají: "děkujeme, že použité nádobí odkládáte ....", často ale čteme strohý příkaz: "použité nádobí odkládejte na určené místo". A občané, zvyklí na slovo poslouchat jako ovce, poslušně nádobí odnášejí a navíc razantně nabádají ty "neposlušné", aby tak činili.
Jiří Němejc
Máme "blbou náladu"?
S blbou náladou začal pan president Havel cíleně, proti tehdejší pravicové vládě. A podařilo se mu to, protože se toho chytily všechny naše sdělovací prostředky a lijí nám to do hlavy dodnes. Stokrát opakovaný mýtus se stal pravdou, dokladem čehož jsou poslední volby do krajů a senátu.
Jiří Němejc
Přednost chodců před tramvajemi?
já osobně jsem pro to, problém řešit systémově a bez výjimky – buďto přednost chodců vždy a všude, nebo nikde. A to je právě ten spor, kdy musíme najít menší zlo.
Jiří Němejc
A zase zimní pneumatiky
Nejnovější nesmysl ministerstva a parlamentu. Kdy už dostaneme rozum?
Další články autora |
Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková
Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Extravagantní vilu u Brna za desítky milionů nechává nová majitelka zbourat
Víc než dvacet let stála v Rozdrojovicích u Brna vila, která na první pohled upoutala pozornost...
Kvůli agresivitě Romy neregistruji, vyhlásila pediatrička po konfliktu s nimi
S neurvalostí, agresivitou a urážkami se setkala v čekárně své ordinace dětská lékařka z Aše. Podle...
Požár v Národním divadle. Zásah hasičů protáhlo hledání ohnisek
Pražští hasiči zasahovali u požáru v historické budově Národního divadla. K likvidaci vyjely...
Další střet u sporného útesu v Jihočínském moři. Čína a Filipíny se stále přou
Pobřežní stráže Číny a Filipín prezentovaly protichůdné verze námořního střetu, který se odehrál...
Opozice vyzvala jihokorejského prezidenta k odstoupení. Hrozí stávky
Jihokorejské opoziční strany chtějí odvolat prezidenta Jun Sok-jola, který v úterý krátce vyhlásil...
Syrští islamističtí povstalci postoupili k městu Hamá, tvrdí organizace
Syrští islamističtí povstalci při své ofenzivě postoupili do těsné blízkosti čtvrtého největšího...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Pronájem bytu 3+1 ul. Rooseveltova, Olomouc - Povel
Rooseveltova, Olomouc
15 000 Kč/měsíc
- Počet článků 27
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1546x