- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Na dojezd 100km je potřeba dobíjet cca 4,5 hodiny při příkonu 3,5 kW. V ČR je registrováno cca 4,4 mil. automobilů. Pokud by denně vyjela pouze 1/4 automobilů s potřebou dobíjení, pak celková roční spotřeba vyšplhá na cca 7TW, což je více jak 10% hrubého výkonu všech našich zdrojů elektřiny. A to nemluvím o potřebě posílení rozvodné soustavy, vybudovaní center s dobíjecími jednotkami a takové maličkosti, že cesta z Prahy do Brna vám zabere 11-12 hodin (9 hodin dobíjení a 2-3 hodiny jízdy)!!!
Já osobně jsem se na díval na parametry Örlikon solar (http://www.zerotracer.com/3.Zerotracer/3.2%20Configuration/os%20racing_configuration_1.html), kde uvádějí dojezd 350 km, plné nabití za 2 hodiny při příkonu 9,9 kW (!), kapacita baterie 18 kWh. Příkon 10 kW, tomu říkám řádný odběratel. Spousta lidí si neuvědomuje, že prostě musím tu energii do baterie nějak dostat, a že se jedná řádově o desítky kWh. Zvláště až se skutečně bude jednat o auta a nikoliv o kapotované motocykly. Navíc už teď se objevují v různých článcích informace o "rychlodobíjecích stanicích", které budou dobíjet elektromobily řádově za desítky minut (!).
Ve skutečnosti s vozidly jede kamion Siemens (poháněný samozřejmě naftou) a má na sajtně kromě reklamních letáčků i generátor elektřiny, samozřemě také poháněný naftou. Protože ve většině zemí není jediná dobíjecí stanice, budou se tedy dobíjet natvrdo naftou. Očekávám, že to bude v nějakých 95% všech případů.
Takže ekologický provoz jak noha! Smradu ze spálené nafty nebude málo, ekozátěž na slušné úrovni. Zdroj lze najít přímo u organizátorů: http://www.zero-race.com/en/news/2009/11/03/zero-race-will-get-a-mobile-charging-station/
Blicí smajlík...
Díky za upozornění, na tuto informaci jsem se při psaní článku neproklikal.
"... vehementně podporují elektromobily, ale stejně vehementně bojují proti výstavbě elektráren a vedení ..."
Proc stavet nove elektrarny a vedeni, kdyz jsou obrovske moznosti uspor? Nejlevnejsi elektrina je prece ta nevyrobena, tedy usporena. Budovat nova vedeni take neni potreba, protoze decentralizovane zdroje dodavaji v miste spotreby.
Ne, nezblaznil jsem se. Pouze tlumocim co jsem kdy na toto tema slysel a cetl od "zasvecenych".
Ano, máte pravdu, tato argumentace se běžně vyskytuje. Taky jsem vedl v tomto smyslu mnohé marné diskuze. Když jsem se začal konkrétně ptát, jak tedy reálně technicky a ekonomicky smysluplně docílit těch úspor v řádech desítek procent, třeba v průmyslu, tak diskuze začala váznout. Problém je v tom, že např. nesmyslnost tvrzení o nepotřebnosti vedení z důvodu nasazení decentralizovaných zdrojů el. energie vyžaduje alespoň elementární znalosti o fungování elektrizační soustavy, což diskutující neměli, protože třeba vystudovali filozofickou fakultu. Nicméně to jim vůbec nebrání tyto názory (primárně převzaté ze zahraničních zelených příruček - především z DE) dále rozšiřovat. Kdyby třeba tušili, jak centralizovaný systém jsou třeba "Smart Grids", o kterých si také něco přečetli.
vyšel i na Oslovi. Velmi zajímavé počtení!