Milion elektromobilů v Německu do roku 2020?

Spolková vláda schválila ve středu 19. srpna ambiciózní Národní program rozvoje elektromobility.

Za deset let má v pravlasti automobilu a šrotovného jezdit jeden milion elektromobilů, v roce 2030 přes pět milionů a v roce 2050 by většina dopravy ve městech měla být zajišťována bez fosilních paliv.

Projekt elektromobilu „Mini E“ koncernů BMW a Vattenfall
Foto: dpa 

V rámci akčního plánu bylo do roku 2011/2012 vyčleněno z druhého protikrizového finančního balíčku spolkové vlády celkem 500 milionů eur. Německo se rozhodlo touto aktivitou zařadit do stále se rozrůstající skupiny zemí podporujících přímo z vládní úrovně rozvoj elektromobilů a navazujících technologií.

Foto: dpa 














Iniciativa německé vlády rozhodně není ve světovém měřítku ojedinělá. Například americký prezident Barack Obama před dvěma týdny oznámil spuštění obdobného programu v USA v rozsahu 2,4 miliardy USD. Ostatně o energetické politice nového prezidenta USA a následně o prvních reálných krocích v oblasti automobilového průmyslu a elektromobility jsem se již zmiňoval ve svých starších článcích na energetická témata.  Čína spustila obdobný program již před rokem 2000. Číňané si realisticky uvědomili, že jejich šance prorazit na zavedený evropský automobilový trh v segmentu automobilů se spalovacími motory je nepatrná, zatímco v perspektivním a dynamicky se rozvíjejícím segmentu hybridů a „stoprocentních elektromobilů“ mohou mít podstatně lepší výchozí pozici. A proto dlouhodobě investují do odvětví miliardové sumy.

Projekt elektromobilu „Smart“ koncernů Daimler a RWE
Foto: Daimler 

Pokud se týká Německa, tak alokované finanční prostředky by měly být především směřovány do urychlení vývoje baterií (zvýšení dojezdu na jedno nabití a snížení ceny) a hnacích systémů elektromobilů. Další dílčí projekty mají směřovat k tvorbě příslušných technických standardů a integraci nových technologií do stávající energetické infrastruktury (výstavba nabíjecích stanic apod.). Konkrétně k tomuto účelu by mělo být dle slov spolkového ministra dopravy Wolfganga Tiefensee (SPD) investováno 115 milionů eur v osmi „modelových regionech“ (m.j. Berlín, Hamburg, Mnichov, Porýní a Porúří).

Foto: AP 

Spolkový ministr životního prostředí Sigmar Gabriel (SPD) přispěl se svou politickou troškou do environmentálního mlýna optimistickým tvrzením, že elektromobily mají být poháněny elektrickou energií z obnovitelných zdrojů (OZE) a nikoliv z uhelných nebo jaderných elektráren. Ovšem při pohledu na statistiky IEA vidíme, že realita bude zřejmě poněkud jiná, protože více než 60% německé elektřiny je doposud vyráběno spalováním uhlí, ropy a plynu, 26% z jádra, 10% z vody, větru a slunce, zbytek z biomasy a odpadu.

Foto: dpa 

















I při zohlednění německého plánu na odstoupení od jaderné energetiky (tzv. Atomausstieg) je zřejmé, že procentuelní podíl elektřiny z OZE v bateriích elektromobilů bude podstatně nižší, než předpokládají mnozí dnešní optimisté. 

Neodpustím si jedno malé odbočení. Celá problematika odstoupení od jaderné energetiky v Německu bude nepochybně vykazovat velmi zajímavý vývoj, protože v průběhu následujícího desetiletí by měla tato průmyslová velmoc odstavit elektrárny vyrábějící čtvrtinu veškeré elektřiny! Environmentální sektor velmi sebevědomě předpokládá, že výpadek produkce z jaderných elektráren musí být a rozhodně bude (jak jinak) pokryt výrobou z OZE, a to dokonce bez větších technických a ekonomických problémů. 

Autor článku se naopak domnívá, že takto rozsáhlá změna energetického mixu v průběhu jednoho desetiletí je extrémně obtížný až neřešitelný úkol a že je pouze otázkou času, kdy bude nutné Němcům oznámit výsledky střetnutí environmentálně-politických představ SPD a Zelených z období Schröderovy vlády z r. 2000 s fyzikální a ekonomickou realitou. Otázkou je, jak se německá veřejnost vypořádá s posly nepříjemných zpráv, které poněkud nekorespondují s futuristickými mediálními vizemi o OZE, které zajistí šťastnou budoucnost energetiky s dostatkem elektrické energie bez jaderných elektráren a zároveň i bez emisí CO2. 

Ale vraťme se zpět k elektromobilům. Milion vozidel je již dostatečné množství, které jistě umožní objektivně a v plném rozsahu posoudit možné výhody popř. nevýhody nových technologií a širší ekonomické a společenské souvislosti. Dočkejme tedy času. První výsledky z Německa by mohly být k dispozici už za několik let. 

(Psáno pro blog.iDNES). 


Petr Nejedlý

Autor: Petr Nejedlý | pátek 21.8.2009 14:33 | karma článku: 22,13 | přečteno: 1775x

Další články autora

Petr Nejedlý

Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 3)

Závěrečný díl miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.

21.5.2017 v 10:45 | Karma: 23,66 | Přečteno: 1451x | Diskuse | Věda

Petr Nejedlý

Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 2)

Pokračování miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.

14.5.2017 v 10:59 | Karma: 17,46 | Přečteno: 836x | Diskuse | Věda

Petr Nejedlý

Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 1)

Poradenská společnost McKinsey od září 2012 pravidelně zveřejňuje analýzu, která na základě hodnocení patnácti parametrů názorně dokladuje postup energetické transformace.

9.5.2017 v 14:56 | Karma: 22,87 | Přečteno: 1413x | Diskuse | Věda

Petr Nejedlý

Jižní Austrálie, kraj bez baseloadu a po sérii blackoutů

Jižní Austrálie měla být globálním příkladem náhrady uhelných elektráren pracujících v základním zatížení obnovitelnými zdroji. K prvnímu blackoutu došlo za necelých pět měsíců.

23.4.2017 v 13:24 | Karma: 31,45 | Přečteno: 1500x | Diskuse | Věda

Petr Nejedlý

O jednom zimním týdnu a obnovitelných zdrojích v Německu

Elektroenergetika musí zajistit spolehlivé dodávky elektřiny i za nejnepříznivějších podmínek, které v případě obnovitelných zdrojů určují přírodní vlivy.

26.3.2017 v 14:08 | Karma: 35,13 | Přečteno: 1594x | Diskuse | Věda

Nejčtenější

„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky

27. dubna 2025  16:27

Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

25. dubna 2025  9:05

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...

Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze

28. dubna 2025  13:51,  aktualizováno  21:26

Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....

Americká letadlová loď uhýbala palbě, při manévru utopila stíhačku za miliardu

29. dubna 2025  9:31

Posádka americké letadlové lodi USS Harry S. Truman, která operuje nedaleko pobřeží Jemenu, si...

Trumpův mírový plán: Ukrajina má přijmout ruskou okupaci a vzdát se NATO

23. dubna 2025  6:48

Spojené státy chtějí, aby Ukrajina přijala mírové plány prezidenta Donalda Trumpa a uznala ruskou...

Ukrajina podepsala stěžejní dohodu o nerostném bohatství s USA

1. května 2025,  aktualizováno  1:19

Spojené státy podepsaly dlouho očekávanou dohodu o nerostných surovinách s Ukrajinou, oznámil...

Test jarních pugétů: Nabídnou vám kytici plnou lásky, ale i předražené koště

1. května 2025

Premium Test MF DNES zaměřený na nabídku tuzemských květinářství ukázal, že za pětistovku si z nich lze...

Z outsidera prvním mužem obchodní války. Kdo je čínský vicepremiér Che Li-feng

1. května 2025

Do právě probíhající obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy začíná čím dál hlasitější...

Motoristé chtějí 160 km/h na dálnici. V Česku hazard, mají jasno ostatní strany

1. května 2025

Premium Na obranu svého čestného prezidenta Filipa Turka, který schytal kritiku za extrémně rychlou jízdu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 157
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3029x
Autor je absolvent ČVUT, fakulty elektrotechnické, specializace jaderné elektrárny. Od ukončení studií v r. 1988 pracuje ve společnosti ČEZ a.s., jaderná elektrárna Temelín - v současné době jako manažer útvaru technika, Výstavba jaderných elektráren. Profesně se zabývá elektroenergetikou, zvláště jadernou energetikou. Ačkoliv je technicky vzdělán, zajímá se rovněž o historickou religionistiku (z pohledu ateisty) a cizí jazyky (angličtina, němčina, ruština, francouzština).
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.