Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zachrání nás sebeúcta?

Francouzský intelektuál André Malraux měl kdysi prohlásit, že „21.století bude duchovní, nebo nebude“. Co si pod tím lze představit? Nadsázku nebo tušení návratu náboženskosti a náboženství do soukromého i veřejného života? Měla to být výzva, abychom se nad světem a sebou samými více zamýšleli, snad kvůli hrozbám hospodářského, politického a hlavně ekologického ražení, nebo to mělo být varování před návratem náboženských válek? Neodvažuji se vsadit si na jedno, ani na druhé.

   

Pokusme se na tuto vizi pohlédnout střízlivýma očima. Historicky nedávno jsme zažili ústup ideologií, především pak těch, jež o sobě tvrdily, že jsou ateistické. Zároveň jsme se stali svědky toho, že zánik komunismu otevřel dveře do kostelů. Prvotní nadšení spojené s úprkem k duchovnosti ovšem pozvolna vyprchává a kyvadlo se bez fanfár vrací zpět. Kostely, chrámy a sbory se plní zase hlavně těmi, kteří vazby k společně sdílené duchovnosti nikdy zcela nezpřetrhali. U ostatních vypuká touha po kostele jen o vánocích a možná velikonocích.

Přesto nelze tvrdit, že potřeba víry zanikla a neexistuje. Prožívá se však jinak a je hodně individualizovaná. Často je spojena s hledáním identity a smyslu existence. Identita – potřeba někam se zařadit a někam patřit – se projevuje všude ve světě. Rodí se z ní střetání kultur a civilizací a nové politické a ekonomické konflikty, jež mobilizují náboženství jako znak identity národa či civilizace. Hledání smyslu existence se týká především společností, jež jsou sekularizované a postrádají nějakou sjednocující ideologii.

Moderní člověk dneška, myslím tím člověka především Starého kontinentu, neboť současná Amerika je v tomto ohledu jiná, se staví nedůvěřivě k náboženským institucím. Chce být sám sobě zákonodárcem a po ztrátě iluze o jásavých zítřcích, slibovaných donedávna politizovanou vědou, je skeptický. Vzdor tomu se současný člověk nadále potýká s otázkami typu odkud pochází, proč je na světě a je bezradný při pohledu na utrpení a smrt.

Dnešní lidé zároveň zcela nepozbyli potřeby mít a prožívat nějaké rituály a uchylovat se k mýtům a symbolům, ba dokonce tato potřeba svým způsobem narůstá. Katolická církev ve Francii konstatuje velký úbytek věřících při pravidelných pobožnostech, ale zároveň tu soustavně roste zájem o velké události církevního rázu jako jsou pouti do Lourdes, mezinárodní setkání mladých křesťanů, vigilie u příležitosti papežových návštěv a podobné akce. Francie ovšem prošla také etapou zvýšené aktivity sekt, což vyvolalo obranné reakce jak etablovaných církví, tak veřejných vzdělávacích, kulturních a výzkumných institucí. Řada Francouzů se uchyluje k tradičním náboženským a filozofickým koncepcím mimoevropských oblastí. Velký úspěch má buddhismus, v módě jsou tajná učení a antická moudrost.

Obnovující se religiozita ve dvou podobách – identifikační a prožitková – jako kdyby bezděčně naplňovala dvojí výklad významu latinského slova religio. Jednak religare (spojovat, znovu svazovat), jednak relegere (sbírat, sklízet, přebírat, ale také rozjímat). Člověk je tvor náboženský, neboť se obrací k nebi a ptá se po smyslu své pozemské existence. Rozjímá, aby přijal posvátné. Ale jeho náboženskost spočívá i v tom, že se spojuje se sobě podobnými v posvátném poutu k transcendentnu, k Bohu. Dvojí dimenze religiozity – vertikální a horizontální – přetrvává od zrodu lidstva. Náboženskost lidí přispívá zásadním způsobem k utváření a rozvoji civilizací. Vytvořila a udržuje velice vznešené věci jako soucit, charita, umělecká díla nejvyšší kvality, univerzálně platné morální normy a koneckonců dala podnět i ke zrodu vědy.

Náboženství má ovšem také své netolerantní varianty. V minulosti z nich vycházely věroučné spory, nesmiřitelnost, války a masakry. Tyto „tvrdé verze“ duchovnosti se neostýchaly násilí ospravedlňovat a živit. Náboženský extremismus má dvě podoby. Ve vertikální dimenzi je to dogmatický fanatismus a zběsilá iracionalita. Jakési patologické přesvědčení vedoucí jedince i celé sociální celky ve jménu víry k nejhrůznějším krajnostem. V horizontální dimenzi je to rasismus komunity čili zvrácenost kolektivní identity. Namícháním obojího vzniká výbušná směs, z níž v dávné minulosti vzešlo upalování kacířů, hony na čarodějnice a inkvizice, v naší současnosti 11. září 2001 a další teroristické atentáty.

Je otázkou, jak se bránit před „tvrdými verzemi“ duchovnosti. Náboženský extremismus zřejmě nelze vymýtit, pouze redukovat. Ale sotva pomocí jiných extremismů. Nedávno mě přátelé z Izraele (a nejsou to žádní bezhlaví pacifisté) překvapili, když hájili názor, že je třeba hledat způsoby, jak pomoci muslimům, aby se naučili vážit si své vlastní kultury. Jen tak prý dokáží najít vztah ke kulturám jiným, začnou se o ně hlouběji zajímat a budou schopni moderním způsobem s ostatními koexistovat.

Dvacáté první století bude takové, jaké si ho my uděláme. Náboženství nás přitom bude chtě nechtě doprovázet. Pokud chceme předcházet střetu jeho „tvrdých verzí“ a katastrofickému scénáři Malrauxovy vize, bude třeba přestat se zažitou zvyklostí jednak redukovat náboženství jen na jeho krajní podoby, jednak ho odsuzovat jako celek. Učit se brát na zřetel civilizační přínos jednotlivých náboženských vyznání, brát ohledy na civilizační náboženské rozmanitosti a zdokonalovat se v civilizační toleranci se samozřejmě nerovná ustupovat před krajnostmi a fanatismem. Začít je ovšem třeba u sebe. Prohlubováním úcty k sobě samým, k vlastnímu prostředí a kultuře.    

   

Autor: Zdeněk Müller | úterý 12.6.2007 11:04 | karma článku: 16,63 | přečteno: 853x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Tři dny v práci, poté domů s majákem. Ministr Bek jel záchranářskou uličkou

19. června 2024

Premium Ministerstvo školství proplácí coby přespolnímu politikovi Mikuláši Bekovi (STAN) přes 57 tisíc...

Už potřetí za měsíc. Severokorejští vojáci opět překročili linii s Jižní Koreou

21. června 2024  6:26

Severokorejští vojáci pracující v demilitarizované zóně ve čtvrtek znovu nakrátko překročili...

Na Ukrajině kvůli odstávkám dodávek vody hrozí žloutenka a cholera

21. června 2024  6:17

Kvůli výpadkům v dodávkách elektřiny způsobeným ruskými útoky hrozí na Ukrajině výskyt cholery a...

Poslanci rozhodnou o korespondenční volbě, je stanoven pevný čas hlasování

21. června 2024  5:23

Češi, kteří žijí, pracují či studují v zahraničí, nejspíš dostanou šanci při volbách poslat svůj...

Střelba na fakultě: Vysvětlujeme chyby policie v souvislostech

21. června 2024

Premium Policie otočila. A poprvé přiznala, že ne vše, co předcházelo střelbě na Filozofické fakultě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik