Válka v islámu, válka bez hranic
Nepřáteli muslimských integristů jsou všichni, jenž se vnucované celistvosti islámské vize brání. Mezi muslimy jsou jejich úhlavními soky muslimští liberálové. I pro ně je islám dílem božího zjevení, ale život muslimů s jejich vírou nechápou jako cosi neslučitelného s moderností, s vývojem, s rozmanitostí kultur.
Místo žen v islámu představuje zásadní spor ve válce muslimů proti muslimům. Integristé se odvolávají na text koránu, jenž přikazuje ženám podřídit se mužskému pořádku. Liberálové naopak nacházejí v témže koránu doklady ženské autonomie z dob života proroka islámu. První prorokova ženy Chadídža, bohatá obchodnice, nebyla rozhodně žádnou putičkou a nelze ji vtěsnat do podoby poslušné, podřízené a neautonomní osoby. A máme tu v kostce celý problém koránu a islámu vůbec: koránský text je mnohostranný, nabízející protikladné výklady a vzpírající se každému, kdo chce vnutit ostatním jednoznačné čtení. Islámu chybí nějaký rozhodující a autoritativní vykladač posvátného textu a každému věřícímu muslimovi přísluší svoboda komunikovat prostřednictvím koránu s Alláhem. Na otázku, zda korán předepisuje ženám zahalovat se závojem, lze proto odpovědět ano i ne. Integristé tvrdí, že je to nesporná povinnost, liberálové to popírají. Korán nedá jasnou odpověď jak na tuto otázku, tak na další, jež se týkají postavení žen v islámu.
Po 11. září 2001 se optika pozorovatelů zaostřila na korán. V jeho textu se hledalo vysvětlení. Dozvěděli jsme se hodně, ale celkově to bylo pátrání marné. Zpravidla jsme si tam našli jen to, co jsme chtěli číst. Zcela pochopitelně. Lepší cestou je hledat odpovědi pozorováním samotných muslimských společenství. Sledovat jejich chování, mravy a historii. Sociologie vysvětlí 11. září lépe než korán. Stejně tak je tomu s ženami. Sociologie muslimů umožňuje pochopit to, co se děje a odehrává v případě muslimek.
Proč se muslimky v Saúdské Arábii zahalují, zatímco v Bangladéši, Indii a Indonésii nikoliv? Arabky tak činily už před příchodem islámu. Také ženy v Bengálsku či na Javě se navzdory islamizaci nezačaly oblékat podstatně jinak než dříve a čádory či hidžáby nenosí dodnes. Jak si vysvětlit, že saúdské Arabky neměly právo volit a dokonce řídit automobil, zatímco Pákistán a Bangladéš, patřící k nejlidnatějším muslimským zemím, měly už před čtvrt stoletím vlády, kterým předsedaly ženy? Vysvětlení je prosté. Společnost Arábie je hluboce patriarchální, zatímco s indickou společností, k níž patří Pákistán a Bangladéš, je to jinak. Připustíme-li zjednodušení, dá se z toho odvodit, že Arabky jsou podceňované především proto, že patří k arabskému prostředí. V něm se beduínská tradice přelila do náboženství.
A teď se můžeme vrátit k příběhu, jímž jsme začali. Benazír Buhuttová se před dvaceti ledy dokonale přizpůsobila západním mravům. Nosila trička, džíny a řídila auto. A studovala na západních universitách. Rozhodnutí vrátit se do domácí politiky ji přimělo pozměnit si vzhled. Hlavu si lehce pokryla kusem vzdušné tkaniny a potlačila make up. A do hlavy si vzala záměr přivést Pákistán ke změně.
Vlast Bhuttoové patří národu, vzešlému z bojiště a nesoucímu stopy arabského dědictví. Zatímco do Indie přinášeli islám obchodníci, do pákistánské části Indického subkontinentu přicházel islám s arabskými armádami. První islamistické integristické strany se rodily před 90 lety v místech, kde v roce 1947 vznikl Pákistán. Následovaly migrační vlny pákistánských dělníků do arabských států Perského zálivu, arabské investice do pákistánských koránských škol, mešit a webových stránek. Arabský vliv v různých podobách soustavně posiloval integristickou verzi islámu na úkor liberální verze indické. Benazír Bhuttová se vrátila doslova na frontovou linii. Smrt této ženy, ať už je jejím vrahem kdokoliv, je jasným poselstvím všem ženám muslimského světa. Tento zločin nevyvolala demokracie nebo naopak její absence v Pákistánu. To je vedlejší. Na pozadí diskuse o politickém režimu v zemi se odehrává zásadnější střetnutí, zápas téměř eschatologického rázu. Zachránit integristický islám a jeho představu světa před modernizaci a osvobozením žen, o to jde pakistánským islamistům, integristům a fundamentalistům. Smrt Bhuttoové je pro ně vítězstvím nad modernistickým pokušením.
Východisko z války islámu proti islámu nelze dohlédnout. Je to válka bez hranic, jež nestaví státy proti státům. V každé muslimské zemi, včetně těch arabských, se společnost drobí a rozpadá na tábory bojující mezi sebou ve válce muslimů proti muslimům. Co má za této situace dělat západní, nemuslimský svět? Intervence zvenčí může stav spíše zhoršit než naopak. Přílišná snaha podporovat liberální muslimy, jak ukazuje příklad Iráku a Afghánistánu, nese riziko, že muslimští liberálové ztratí mezi svými důvěru. Vzpoura proti integristům může vzejít jen z nitra muslimských zemí. Ale vyhlídky nejsou povzbudivé. Zatímco se integristé dokázali zorganizovat do planetárně působících a činorodých svazků, liberálové předvádějí zatím jen neschopnost. Kolik Benazír bude muset ještě vykrvácet, než se muži a ženy v islámu vzepřou? Je paradoxem této války islámu proti islámu , že nebojovných muslimů je podstatně více. Ale jak známe z minulosti, bývají to aktivní a organizačně schopné menšiny, kdo v revolučních dobách píše dějiny a nezřídka právě krví.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel
Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...
„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ
Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...
Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři
Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...
Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti
Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...
KOMENTÁŘ: Zase školné? Opravdu chceme bariéru bránící ve vzdělání?
Premium Už je to tu zas. Eurovolby jsou za námi, voliče zase nějaký ten měsíc nepotřebujeme, tak proč po...
Než do jídelny jdou raději do mekáče. Děti jedí hůře, pětina má nadváhu
Nevyvážená strava představuje v Česku nejvýznamnější rizikový faktor zodpovědný za mnoho...
Při srážce auta s dodávkou u Karlových Varů se vážně zranily tři děti a dospělý
Při nehodě osobního a nákladního automobilu se dnes dopoledne mezi Karlovými Vary a obcí Počerny...
KOMENTÁŘ: Sport bez Rusů? Ne docela, „neutrální sportovec“ je jen slovní hříčka
Premium Světový hokej, evropský fotbal a nakonec olympiáda. Smršť tří vrcholných akcí se liší v přístupu k...
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x