Válka v islámu, válka bez hranic
Nepřáteli muslimských integristů jsou všichni, jenž se vnucované celistvosti islámské vize brání. Mezi muslimy jsou jejich úhlavními soky muslimští liberálové. I pro ně je islám dílem božího zjevení, ale život muslimů s jejich vírou nechápou jako cosi neslučitelného s moderností, s vývojem, s rozmanitostí kultur.
Místo žen v islámu představuje zásadní spor ve válce muslimů proti muslimům. Integristé se odvolávají na text koránu, jenž přikazuje ženám podřídit se mužskému pořádku. Liberálové naopak nacházejí v témže koránu doklady ženské autonomie z dob života proroka islámu. První prorokova ženy Chadídža, bohatá obchodnice, nebyla rozhodně žádnou putičkou a nelze ji vtěsnat do podoby poslušné, podřízené a neautonomní osoby. A máme tu v kostce celý problém koránu a islámu vůbec: koránský text je mnohostranný, nabízející protikladné výklady a vzpírající se každému, kdo chce vnutit ostatním jednoznačné čtení. Islámu chybí nějaký rozhodující a autoritativní vykladač posvátného textu a každému věřícímu muslimovi přísluší svoboda komunikovat prostřednictvím koránu s Alláhem. Na otázku, zda korán předepisuje ženám zahalovat se závojem, lze proto odpovědět ano i ne. Integristé tvrdí, že je to nesporná povinnost, liberálové to popírají. Korán nedá jasnou odpověď jak na tuto otázku, tak na další, jež se týkají postavení žen v islámu.
Po 11. září 2001 se optika pozorovatelů zaostřila na korán. V jeho textu se hledalo vysvětlení. Dozvěděli jsme se hodně, ale celkově to bylo pátrání marné. Zpravidla jsme si tam našli jen to, co jsme chtěli číst. Zcela pochopitelně. Lepší cestou je hledat odpovědi pozorováním samotných muslimských společenství. Sledovat jejich chování, mravy a historii. Sociologie vysvětlí 11. září lépe než korán. Stejně tak je tomu s ženami. Sociologie muslimů umožňuje pochopit to, co se děje a odehrává v případě muslimek.
Proč se muslimky v Saúdské Arábii zahalují, zatímco v Bangladéši, Indii a Indonésii nikoliv? Arabky tak činily už před příchodem islámu. Také ženy v Bengálsku či na Javě se navzdory islamizaci nezačaly oblékat podstatně jinak než dříve a čádory či hidžáby nenosí dodnes. Jak si vysvětlit, že saúdské Arabky neměly právo volit a dokonce řídit automobil, zatímco Pákistán a Bangladéš, patřící k nejlidnatějším muslimským zemím, měly už před čtvrt stoletím vlády, kterým předsedaly ženy? Vysvětlení je prosté. Společnost Arábie je hluboce patriarchální, zatímco s indickou společností, k níž patří Pákistán a Bangladéš, je to jinak. Připustíme-li zjednodušení, dá se z toho odvodit, že Arabky jsou podceňované především proto, že patří k arabskému prostředí. V něm se beduínská tradice přelila do náboženství.
A teď se můžeme vrátit k příběhu, jímž jsme začali. Benazír Buhuttová se před dvaceti ledy dokonale přizpůsobila západním mravům. Nosila trička, džíny a řídila auto. A studovala na západních universitách. Rozhodnutí vrátit se do domácí politiky ji přimělo pozměnit si vzhled. Hlavu si lehce pokryla kusem vzdušné tkaniny a potlačila make up. A do hlavy si vzala záměr přivést Pákistán ke změně.
Vlast Bhuttoové patří národu, vzešlému z bojiště a nesoucímu stopy arabského dědictví. Zatímco do Indie přinášeli islám obchodníci, do pákistánské části Indického subkontinentu přicházel islám s arabskými armádami. První islamistické integristické strany se rodily před 90 lety v místech, kde v roce 1947 vznikl Pákistán. Následovaly migrační vlny pákistánských dělníků do arabských států Perského zálivu, arabské investice do pákistánských koránských škol, mešit a webových stránek. Arabský vliv v různých podobách soustavně posiloval integristickou verzi islámu na úkor liberální verze indické. Benazír Bhuttová se vrátila doslova na frontovou linii. Smrt této ženy, ať už je jejím vrahem kdokoliv, je jasným poselstvím všem ženám muslimského světa. Tento zločin nevyvolala demokracie nebo naopak její absence v Pákistánu. To je vedlejší. Na pozadí diskuse o politickém režimu v zemi se odehrává zásadnější střetnutí, zápas téměř eschatologického rázu. Zachránit integristický islám a jeho představu světa před modernizaci a osvobozením žen, o to jde pakistánským islamistům, integristům a fundamentalistům. Smrt Bhuttoové je pro ně vítězstvím nad modernistickým pokušením.
Východisko z války islámu proti islámu nelze dohlédnout. Je to válka bez hranic, jež nestaví státy proti státům. V každé muslimské zemi, včetně těch arabských, se společnost drobí a rozpadá na tábory bojující mezi sebou ve válce muslimů proti muslimům. Co má za této situace dělat západní, nemuslimský svět? Intervence zvenčí může stav spíše zhoršit než naopak. Přílišná snaha podporovat liberální muslimy, jak ukazuje příklad Iráku a Afghánistánu, nese riziko, že muslimští liberálové ztratí mezi svými důvěru. Vzpoura proti integristům může vzejít jen z nitra muslimských zemí. Ale vyhlídky nejsou povzbudivé. Zatímco se integristé dokázali zorganizovat do planetárně působících a činorodých svazků, liberálové předvádějí zatím jen neschopnost. Kolik Benazír bude muset ještě vykrvácet, než se muži a ženy v islámu vzepřou? Je paradoxem této války islámu proti islámu , že nebojovných muslimů je podstatně více. Ale jak známe z minulosti, bývají to aktivní a organizačně schopné menšiny, kdo v revolučních dobách píše dějiny a nezřídka právě krví.
Zdeněk Müller
E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Před a po. Satelitní snímky ukazují zkázu po útocích USA na jaderná zařízení
Nové satelitní snímky ukazují následky amerického vojenského úderu, který v neděli cílil na íránská...
Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář
Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...
Tomahawky z ponorky, „drtiče bunkrů“ z B-2, zasypané vchody. Co ničilo jaderný Írán
USA zdevastovaly íránský jaderný program a jaderné ambice Teheránu jsou nyní v troskách, uvedl...
Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou
V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...
Decroix odstraňuje magisterský titul. Vzdělání z Francie je výhoda, zastal se jí Fiala
Ze stránek vlády zmizel ve středu večer titul Mgr. u jména nové ministryně spravedlnosti Evy...
Vedro, pašeráci, rakety. Jak jsem zažil Hormuz, kde se právě pěkně potí dějiny
Premium Kdyby si peklo chtělo otevřít na Zemi filiálku, Hormuzský průliv by byl dobrá parcela. Když tam byl...
Strašák jménem povolenka. Kolik mohou domácnosti připlácet za topení i benzin
Premium Domácnosti obchází strašidlo nových emisních povolenek, které mají už za rok a půl zdražit vytápění...
Odposlouchávali i vydírali vlivné. Rusové měli agenty v české armádě i v ČEZu
Premium Verbování lidí ke spolupráci s ruskými tajnými službami, výhrůžky, sledování lidí, odposlouchávání...
Velký fototest: Kolik stojí máslo, chleba a další zboží v Chorvatsku
Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Redakce iDNES.cz projela Chorvatsko od severu až na jeho nejjižnější konec. Prozkoumala a...

Pronájem byty 2+1, 56 m2 - E. Destinové, České Budějovice
Emy Destinové, České Budějovice - České Budějovice 2
10 000 Kč/měsíc
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2518x