Pravda stoprocentní?
Mnohé omlouvá mládí. Nepoznali ony roky, kdy se žilo pod diktátem hesla: „Kdo nejde s námi, je proti nám“, což v upocené, závěrečné fázi „reálného socialismu“ nabylo podoby: „Kdo nejde s námi, je sám proti sobě“.
Čtu-li texty dnešních horlivých „majitelů pravdy“, vrací se mi motto z eseje Zotročený duch Czeslawa Milosze, polského myslitele, nositele Nobelovy ceny za literaturu (1980) a jednoho z jasnozřivých autorů 20. století. Milosz uvádí na úvod výrok starého haličského Žida: „Když se dva hádají a jeden z nich má poctivých 55 procent pravdy, je to moc dobré a není proč se tím trápit. A když má pravdu na 60 procent? Tak to je krása, velké štěstí a ať děkuje Pánu Bohu. Ale co říci o 75 procentní pravdě? Moudří říkají, že něco takového je už velmi podezřelé. No a co teprve s tím, kdo tvrdí, že má pravdu stoprocentní? Je to hanebný žvanil, strašný rabiák, největší ničema“.
Zaníceným „majitelům pravdy“ občas dojde, že něco není v pořádku a reagují. Pochybovačný vnitřní hlas buď přehlušují verbální drsností, anebo se ho snaží rafinovaně přelstít tím, že vehementní prosazování své vlastní pravdy stůj co stůj vydávají za ctnost. Jedni si na štít hrdě vpisují „politickou nekorektnost“ (zřejmě proto, že to hezky zní, dělá to dojem statečnosti, byť s tím ve skutečnosti žádné velké riziko spojeno není). Druzí tvrdí, že chtějí „vyvolat diskusi“ (zřejmě proto, aby se těm ostatním zabedněncům konečně rozsvítilo). Jako kdyby se bez přehánění a nadsázky nedalo nic sdělit, jako kdyby bez verbálních provokací na diskusi a tříbení názorů nedošlo.
Neméně nebezpečné je nevěřit ničemu. Pravda neleží, jak kdysi napsal Karel Čapek, jako „husinec na návsi“. Je třeba se za ní vypravovat s odhodláním zlatokopa a s rizikem pouhé hrstky zlatých zrnek na konci. Proto si někteří vybírají snazší cestu. Pravda pro ně neexistuje nebo je nedosažitelná. Klopotné hledání, únavné poměřování alternativ a zdůvodňování nějaké volby? I bez toho se přece dát docela dobře žít. A když o něco jde, stačí se přidat k vítězům, k většině, k tomu, co se nosí.
Existuje tedy nějaké řešení, nějaký kompromis mezi dvěma extrémy – mít, vlastnit pravdu a pravda není? Beru si na pomoc knihu Budoucnost demokracie. Napsal ji italský filozof Norbert Bobbio (1909-2004). Vyjděme z toho, že existuje množina pravd, z nichž žádná není absolutní a společné mají to, že usilují o pravdivost. A co jsou to ty pravdy? Pouhé názory, v nichž není vše ani zcela jisté, ani zcela nicotné. Pokud upřímně směřují k pravdivosti, byť s vědomím, že ji nikdy nedosáhnou, stojí za to, aby byly brány vážně. Tedy prosím jen ne absolutní a nezvratné pravdy. Jejich hlasatelům se raději obloukem vyhnout. Páchnou potížemi a neštěstím.
Nepotřebujeme jedinou pravdu, abychom mohli žít v klidu pohromadě. Z toho vychází demokracie. Jedná se o režim, kde politická rozhodnutí přijímá "většina" občanů. Nikoliv jeden, nikoliv několik (monarchie, oligarchie), ale také nikoliv všichni. Dokonce i v těch nejotevřenějších volebních systémech nejmladší občané nevolí. Demokracie není "omnikracií", není vládou všech. Není tedy všemocná a nemůže vyhovovat naráz všem.
Demokracie tedy nefunguje absolutně a navíc také nefunguje samovolně mimo konkrétní dobu a prostor. Dnes se například potýkáme s problémem, jak uchovat demokratičnost procesu rozhodování, když do něho vstupují nejrůznější neprůhledné tlaky. Anebo jak uplatňovat demokracii v mezinárodních vztazích. Demokracie navíc soustavně bojuje o přežití, neboť je vystavována novým a nebývalým jevům jako jsou třeba terorismus, globalizace či svět webu.
Zavaleni aktuálními neduhy společenského a politického prostředí, v němž žijeme, trpíme sklonem hledat viníky. Máme nezřídka dojem, že jejich pojmenováním se jaksi osvobozujeme a očišťujeme. V našich privátních procesech proti viníkům ovšem nejsme vždy ochotni dávat šanci obhajobě. Být demokratem je těžší než se hlásit k demokracii.
Nestavím se na stranu nějakého pravdivostního relativismu a povinnosti být vždy a všude tolerantní. Nedokážeme-li formulovat jasný názor a obhájit ho, demokratický dialog nenastane. A rovněž nespoléhejme na to, že zesměšňování, ponižování či nadávání nositelům jiných názorů utvoří názor náš. Hanlivý pokřik nepřidá našim argumentům na přesvědčivosti. Může pouze zastrašit.
V legitimním zanícení pro obhajobu našeho postoje bychom neměli zapomínat na to, že pravdu nemáme a ani nevlastníme a že se k ní dokážeme maximálně přiblížit. Je to zásada natolik principiální a nadčasově platná, že bychom si ji měli každodenně přeříkávat jako modlitbu. Určitě by se nám pak i pospolu žilo lépe.
Zdeněk Müller
E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky
Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze
Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....
Americká letadlová loď uhýbala palbě, při manévru utopila stíhačku za miliardu
Posádka americké letadlové lodi USS Harry S. Truman, která operuje nedaleko pobřeží Jemenu, si...
Trumpův mírový plán: Ukrajina má přijmout ruskou okupaci a vzdát se NATO
Spojené státy chtějí, aby Ukrajina přijala mírové plány prezidenta Donalda Trumpa a uznala ruskou...
Ukrajina podepsala stěžejní dohodu o nerostném bohatství s USA
Spojené státy podepsaly dlouho očekávanou dohodu o nerostných surovinách s Ukrajinou, oznámil...
Test jarních pugétů: Nabídnou vám kytici plnou lásky, ale i předražené koště
Premium Test MF DNES zaměřený na nabídku tuzemských květinářství ukázal, že za pětistovku si z nich lze...
Z outsidera prvním mužem obchodní války. Kdo je čínský vicepremiér Che Li-feng
Do právě probíhající obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy začíná čím dál hlasitější...
Motoristé chtějí 160 km/h na dálnici. V Česku hazard, mají jasno ostatní strany
Premium Na obranu svého čestného prezidenta Filipa Turka, který schytal kritiku za extrémně rychlou jízdu...

Pronájem obchodní prostory, 149 m2 - Kolín V
Ovčárecká, Kolín - Kolín V
17 000 Kč/měsíc
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2518x