Nevěří v Boha, ba ani v Alláha
V době, kdy se islám ocitl na svém historickém vrcholu, neměla řada středověkých arabských a perských básníků k bezbožnosti daleko. Pár jich za to sice skončilo v rukách katů, leč světská moc nebyla pokaždé striktní a občas blahovolně přivřela oči. Nejspíše proto, že takové příklady neměly šanci dotknout se masy věřících. A muslimští učenci? Přeli se o to, zda potrestání bezbožného počínání přísluší ruce boží nebo světské. Má nastat už v pozemském světě nebo až na pravdě boží?
Pokud se víra v Boha chápala jako výraz normality a přirozenosti, nevíra vyznívala opačně. Následně nebylo mnoho těch, které by napadlo nevěřit a ještě se k tomu veřejně hlásit. Společensky korektní bylo věřit anebo to alespoň předstírat. Společnost jako náboženská komunita nebo společenství několika komunit nebyla a nemohla být jen pozemskou společností rovnoprávných lidských bytostí.
Příslušnost ke komunitě věřících kopírovala do jisté míry prastaré zvyklosti kmenové a rodové organizace společnosti. Za věrnost komunitě se dostával příslib ochrany a bezpečí. Dalo by se o tom mluvit jako o jakési pozemské obdobě smlouvy mezi Bohem a člověkem. Zavazuje muslima k bezvýhradné oddanosti Alláhovi a zbavuje ho starosti zatěžovat si hlavu vlastními názory a myšlením.
Existuje názor, že sekularizace a povzbuzování tolerance k víře i nevíře v společnosti rovnoprávných občanů, jinak řečeno soužití náboženství ve společnosti, kde žádná víra nemá prioritu, může postupně otupit i muslimskou nevraživost k nevěřícím. Autor indického původu vystupující pod pseudonymem Ibn Waraq, který se poprvé proslavil knihou „Proč nejsem muslim“, tvrdí v knize „Leaving Islam“ něco zcela jiného. Žije v emigraci na Západě a přesto mu opakovaně přicházejí hrozby zabití za zločin odpadlictví ze strany tamních muslimských menšin.
„Převažující výklad islámu nepřipouští možnost, že by se rodilému muslimovi mohlo prominout odvrácení od víry“, píše Ibn Waraq. Trest smrti za takový postoj se zpravidla zdůvodňuje odvolávkou na jednu z tradic, na tzv. hadís, která patří k pověstnému souboru, jenž vedle koránu představuje zdroj islámského práva. Onen hadís zní: „Prorok pravil: Kdokoliv opustí náboženství, toho zabij!“
Nabízí se ovšem i jiné texty s odlišnou dikcí. V koránu si lze přečíst súru 109 s názvem „Nevěřící“. Najdeme v ní verš následujícího znění: „Vy máte své náboženství a já mám své náboženství“. Jiní muslimové sice nezakrývají, že podle koránu nebude rouhačům a odpadlíkům odpuštěno, leč nezmiňuje se trest smrti. Další výklad vysvětluje přísnost vůči odpadlíkům podmínkami raného islám, v nichž se takový čin dal vykládat jako proradnost a zrada ve stavu prakticky válečném. Leč s postupem doby přestává být taková přísnost přípustnou.
Všechny čtyři hlavní sunnitské právní školy soudí, že od víry odpadlí muži zasluhují nejtvrdší trest. U dvou z nich padne zmínka, že v případě žen by snad mohl stačit jen trest vězení. Proslulý šajch Júsuf al-Qaradáwí, vyhledávaný intepret islámu usazený v Kataru, upřesňuje, že potrestání zabitím si nezaslouží nutně každý odpadlík, zajisté však ten, který „povrací společnost“ nebo „poškozuje islám“. Jedná se o dosti gumové charakteristiky. Snadno se dají navléknout na mnohé, zejména pak na ty bývalé muslimy, kteří své odpadlictví veřejně neskrývají. A právě tací vadí nejvíce. Dokonce i když žijí mimo islámský svět, nepřestávají ho zneklidňovat. Dráždí menšinové muslimské komunity i tam, kde je společnost většinově nakloněna náboženské a názorové toleranci. Je snad jasné, že tu mám na mysli Evropu a Západ obecně.
Islámské právní školy se shodnou ohledně kajících se přestupníků. Pokud se odpadlík včas navrátí ke své víře a jeho pokání je příslušně upřímné, dá se připustit benevolence, že život dotyčného bude ušetřen. Diskuse se vede o limitech doby odpadlictví a o míře pokání.
Jádro problému je ovšem v tom, že šaría chápe nevíru jako hřích číslo jedna a tudíž akt odsouzeníhodnější než jaký představuje zabití - vražda. Ateismu mezi lidmi muslimského původu je staronovým jevem. Je přirozenou reakcí na vzedmutí islámu, leč tak obecná i odborná pozornost je teprve v začátcích. První názorové sondy ukazují, že muslimská veřejnost, zejména arabská, nepřestává žádat přísné trestání odpadlíků. Podle šetření prováděného před dvěma roky americkým Pew Research Centre je 84% Egypťanů a 86% Jordánců pro trest smrti za odpadlictví, v Nigerii je to 51% a 30% v Indonésii.
Taková atmosféra logicky ztěžuje život muslimským nevěřícím a ateistům. Nadále je nutí k přetvářce. Nevylučuje se však efekt zcela opačný. Víra pojatá autoritativně a nekompromisně dokáže odpuzovat a brát těm upřímně zbožným jejich úctu k náboženství. Nahla Mahmúdová, mladá súdánská ateistka, která uprchla v roce 2010 do Británie, o tom něco vypráví: „Ve škole mě jako dítě učitel potrestal, protože jsem si dovolila nakreslit Alláha. Nepřípustné! Jako dívka jsem měla méně práv a více povinností moji chlapečtí spolužáci. Žádné vzdorování se nepřipouští! Studovat přírodu z pohledu evoluce? Zákaz! A tak jedno s druhým mě posléze přivedlo k tomu, že jsem začala o islámu pochybovat. Nakonec jsem se ho zcela vzdala a stala se ze mne ateistka. Je-li toto víra, pak žádnou nepotřebuji“.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Tahač s tankem a osobák zastavily, kamion už ne. Nehodu u Bohumína nepřežil člověk
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
Prokremelští motorkáři přijeli do Brna, Foldyna se k nim přidá v Praze
Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...
Ňadra ze všech úhlů. Benátky vystavují nadčasovou a kdysi cenzurovanou krásu
Jaké je jedno z nejranějších a nejtrvalejších témat v umění – a zároveň jedno z nejvíce...
Ukrajinista: Zelenskyj podporu ztratil, jeho lidé překračují ústavní rámec
Vysíláme Na pozadí války začíná západní veřejnost se stále většími obavami sledovat domácí politickou...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x