- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Od nepaměti kráčí lidstvo po provaze nataženém mezi dvě protikladné síly. Na jedné straně neustále narůstající početní stav obyvatel planety, který se soustavně nedostává půdy potřebné k obživě. Na straně druhé rozumová a intelektuální schopnost lidí, přinášející nové objevy, posunuje hranice poznání a zvyšuje hloubku a složitost společenského života. Občas se stane, že rovnováha na laně se nezvládne a celá civilizace se zřítí a zanikne. Takovými případy byly Římská říše, zanikající postupně, anebo civilizace mayská, mizící náhle. Nebyly schopny rozpoznat, kam směřují a vyčerpaly se. Z těchto civilizační pádu plyne, že člověk se zachrání jen za předpokladu, že se vyhne stavům, které mu nedovolí zůstávat na výši.
Může nastat i jiná situace. A po pravdě řečeno, v lidských dějinách k něčemu takovému už došlo a je to v civilizačním vznikání a zanikání jedinečné. Osvojování nových poznatků se natolik zmnoží a zrychlí, že část lidstva na dlouho dobu nebývale zbohatne. Taková alternativa trvalého a nepřetržitého růstu se objevila v Evropě někdy mezi 12. a 18. stoletím. Na Starém kontinentě se spustil pozoruhodný rozvojový proces, který se sám urychloval a dělal dojem, že bohatství se v něm vytváří samo ze sebe. Dnes se tento proces šíří po celé planetě a vyvolává cosi, co lze nazvat „pozápadnění“ světa.
Hmotný blahobyt je od podstaty nečekaným darem. Dokáže odstranit hlad, prodlužuje délku života, zkracuje pracovní dobu nezbytnou k vytváření toho, co člověk k životu potřebuje. Obhlížen přes sklíčko morálních pocitů je to ovšem dar dvojsečný. Společnost mírní a uklidňuje, leč zároveň šponuje její nároky do stále větších výšek. Plodnost Prométheovu soustavně umenšuje lačnost Pandořina. Barvotiskový obrázek mírumilovné společnosti, kterou vytvářejí ctnostný obchodu a podnikání, v realitě neobstojí. Hospodářský růst nedokáže trvale vymýtit násilí. Příkladů lze najít řadu počínaje náboženskými válkami v 16. století a konče válkami světovým ve 20. století. Svědčí o tom, že násilí samo o sobě nezná meze.
Na trnitých cestách, které vedou do průmyslového světa a k městské civilizaci se dnes nacházejí nové ekonomiky Asie a Latinské Ameriky. Změny, na které měly evropské země několik století, musejí zvládnout za několik desetiletí. Výbuch násilí, který se projevil na konci 20. století, ukazuje na koncentrovanou nespokojenost a nenávist. Chce se nějak vybít. Chytá se přitom kultury, tradice i náboženství, nebo to alespoň tak na povrch vypadá. Leč, touží-li nastupující nespokojenci vylít srdce, nemusejí hledat inspiraci jen v odlišném. Už dávno před současnými radikály islamismu soudil Richard Wagner Paříž, Evropu a Západ jako „svět zkorumpovaný, kupecký a lehkovážný, z něhož nemá nic venkovské Německo, tak přívětivé ve své zaostalosti“. Nu, Evropa se už sotva poznává v zrcadle, které jí současný svět nastavuje.
Za okny bruselského café svítí naplno jarní slunce a Cohenovo deklamování zní tak rozbolavěle. Náš svět? Neřestně blahobytný, pohodlný, globalizovaný, srozumitelný a také všude tak trochu stejný. Nejlepší ze všech možných?
Další články autora |
Karban a Karban, s.r.o.
Praha
nabízený plat:
36 500 - 40 000 Kč