Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mezi vášněmi a rozumem

Stanou se mír, blahobyt a svoboda symboly 21. století? Při pohledu na dnešní svět se o tom dá silně pochybovat. Chaos nabývá převahu nad slibnou globalizací a sen o rozumné spolupráci se rozplývá ve stále četnějších výbuších vášní.

Když padla berlínská zeď, otevřely se nám nekonečné obzory globalizace a za ní tušené možnosti svobody. Fukuyamův „konec dějin“ se pochopil jako pozitivní proměna historického času v blažené bezčasí a Huntingtonovo varování před „střetem civilizací“ zastínila polemika sebevědomých odborníků, kteří přece vědí více než nějaký americký profesůrek, a propagandistů, kteří konečně našli vytoužené dogma. Přešlo desetiletí a najednou bylo všechno jinak. V otevřené bráně do 21. století se obraz „zářných zítřků“ pomačkal.

V ekonomické sféře přicházejí jedna za druhou aféry, kdy se z finanční spekulace, podporující po jistou dobu růst, nestává nic víc než nafouklá bublina. Z obchodování s penězi je rázem obchod se vzduchem. Následují propady, stále obtížněji se hledá cesta ven ze šlamastyky a ze zvolených řešení trčí nespravedlnost. Když to funguje, zisky se privatizují, ale když se to zadře, ztráty se socializují a pyká celá společnost.

Ve společenské sféře jsme svědky rozvolňování soudržnosti uvnitř národů. U nás na tom ještě nejsme tak špatně, neboť dosud živá historická paměť, spojená kupříkladu s roky 1938 a 1968, vědomí naší státnosti zachraňuje. Leč zapomínat by se přesto nemělo, že příliš velké sociální rozdíly a napětí mezi komunitami, do nichž se na řadě míst Evropy národy začínají zjevně rozpadat, nás nemusejí dlouhodobě obcházet. V politické sféře lze sledovat oslabování států, jdoucí někde až na okraj rozpadu, zatímco jinde se kapitalismus zbavuje svobody, viz třeba v Číně.

Po letech, kdy jazyk mezinárodních vztahů určoval slovník „mírového soužití“, se vrací strategie nátlaku a násilí. Má podobu státní tam, kde se oživují imperiální projekty (Čína, Rusko, Írán). Nabývá asymetrickou tvářnost v terorismu a partyzánské válce (Irák, Afghánistán, Pákistán). Proniká přes technologii na sítě netu a veze se na vlně ekologie v souvislosti s tématem globálního oteplování.

Zmnožování krizí a jejich přerůstání do extrémů nebude zřejmě ničím náhodným. Patří to do světa 21. století. Je to svět rozdělovaný odlišnými principy a protichůdnými hodnotami, hroutící se do neznámého a soustavně ohrožený radikálními zlomy. Jedná se o svět vícepólový, tudíž těkavý a nestabilní, v němž žádná velmoc nemá tak jasnou převahu, jakou dosáhly Spojené státy ve 20. století. Jde o svět navzájem propojený, kde různá napětí a nerovnováhy se okamžitě mění v jevy s efektem sněhové koule. Řítí se ze svahu dolů, nabývají na rychlosti a objemu.

Integrace ekonomik a technologií v tomto světě nestírá kulturní rozdíly a neodstraňuje národy. Naopak, kulturní, etnické a národní identity se vracejí do hry a přikládají palivo pod kotel vzájemných třenic. Individualismus  kontra kolektivní vášně a extremismus kontra nezájem. Stoletím rozumu chtělo být 20. století. Přineslo katastrofy a po nich krátké desetiletí krásných iluzí. 21. století přináší vášně a odehraje se v napětí mezi nimi a rozumem.

Pascal to kdysi formuloval jasně: „Válka rozumu a vášní dělí ty, kteří touží po míru, na dvě sekty. Jedni se chtějí vzdát vášní a stát se bohy, druzí se chtějí vzdát rozumu a stát se hovádky“. Z jedné strany narážíme na samozvané bohy. Dnes je nacházíme v podobě globálních elit nebo evropské technokracie. Vyznačují se  odtržením od dějin a národů. Na straně druhé se objevují nerozumná hovádka. Jejich náboženstvím je násilí a fanatické klanění se národu, komunitě, sektě s božským pověřením vládnout.

Podobně jako svoboda se ani rozum se neprosadí sám o sobě. Nerozumné násilí podlomí jen urputný boj, jenž se však musí vést zbraněmi rozumu, nikoliv zbraněmi extremismu.  A v čem může být i rozum extrémní? Pokud ustupuje nenasytnosti, pokud se řídí pravidlem ať to stojí, co to stojí, pokud ho zaslepí osobní moc. Zhoupnutí k extrémům usnadňuje také podceňování a přehlížení lidské zkušenosti, zdravého rozumu a zákonů. Pokud jsme se zřekli zvyklosti dávat rozumu božský původ, musíme spoléhat sami na sebe. Co to znamená? Stanovit každému výkonu moci a pravomoci jak ve státě, tak v jakékoliv firmě, jak v národech, tak na úrovní evropské či světové jasný rámec. To je jedno rameno dvojitého soklu. Druhé představuje respekt k tomu, na jaké úrovni se nachází občanské vědomí.

Rozum není ani shůry dán,  ani není nikde zcela hotový ke koupi. Utváří se výchovou a prací, kterou na sobě dělají jednotlivci, skupiny, aktéři hospodářského a společenského života, politické strany a státy. Pohyb, proměna, reforma jsou s rozumem pevně spojeny. Pokud se společnost reformovat nedokáže, pokud se nedokáže měnit, odsuzuje se nejen k ekonomickému a společenskému úpadku, ale i k demagogii a extremismu. Křehká tkanina rozumu se splétá z nitek morálky jednotlivců, množiny struktur, která utvářejí společenská pouta, pravidel právního státu, zásad veřejné diskuse a principů politického života.

Je namístě připomenout podnět, který do nejistého 21. století s chaosem a tušeným sporem vášní a rozumu vnáší papež Benedikt XVI. Obrana kritické práce rozumu, byť logicky spojena s hledáním Boha jako principem smiřování víry a rozumu, a výzva k zápasu s fanatismem překračují hranice církve. Obě tyto dikce mají universální dosah a měli by se nad nimi bez předsudků a pohrdavých frází zamyslet všichni lidé 21. století.           

  

      

Autor: Zdeněk Müller | pondělí 29.9.2008 15:00 | karma článku: 15,67 | přečteno: 2021x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Komentátor Schmarcz se po extempore se Šlachtou dočkal vyhazovu z televize

20. června 2024  18:42

Televizní stanice CNN Prima NEWS ukončila spolupráci s komentátorem Martinem Schmarczem. Ten se při...

Foto měsíce zachycuje zlaté oslavy. Porota ocenila Michala Růžičku z MAFRY

27. června 2024  16:08

Kapitán národního týmu Roman Červenka slaví na pódiu s mistrovskou trofejí, zatímco na něj...

Silné bouřky jdou Českem, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  16:04

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Zelenskyj se v Bruselu sešel s lídry EU, podepsal novou bezpečností dohodu

27. června 2024  15:03,  aktualizováno  16:01

Evropská unie a Ukrajina v Bruselu schválily bezpečnostní dohodu, jež slibuje pokračování vojenské...

Policie prohledala pražské byty Bystroně z AfD, dostala žádost z Německa

27. června 2024  12:48,  aktualizováno  15:48

Česká policie prohledala dva byty politika Alternativy pro Německo (AfD) Petra Bystroně na pražském...

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik