Kosmopolitní zvídavostí proti kulturní uniformitě
Ocitáme se v nové situaci, kterou necharakterizují jen kulturně-civilizační střety. Každý z nás chtě nechtě zvládá několik identit. Nemusíme se vydat moc daleko z domova a přesto jsme vtahováni do prostředí celé řady rozličných kultur. Ochutnáváme sushi, vybíráme si mezi čínskou, indickou nebo libanonskou kuchyní, posloucháme a obdivujeme anglosaskou populární hudbu, praktikujeme aikido nebo kung-fu, apod. Nikdy nebyla kulturní „čistota“ něčím tak nedosažitelný, jako je tomu dnes. Více nebo méně jsme se všichni stali mnohočetnými, pluralitními. Jsme si toho vědomi?
A jak na to má reagovat kulturní politika? Pokusme se nejprve proniknout k pochopení tří přístupů ke kulturnímu mixu, o kterých se vedou polemiky. Nejprve zmíním kulturní výlučnost, což je kupříkladu ve francouzském prostředí, pro mne dost známém, hodně frekventovaný pojem. O co jde? Kultura podle představy, vážící se na pojem „kulturní specifiky“, má být vyloučena z tržního prostředí. Jinak řečeno, na kulturu se nemá pohlížet jako na zboží. Proč? Aby se její produkty nezměnily ve výrobky sobě podobné, standardizované, zglajchšaltované.
Kulturní obranářství nebo kulturní lhostejnost?
Je to vskutku tak velké nebezpečí? Nebo se taková hrozba záměrně vytváří a nafukuje? Ano i ne. Když zajdeme pod povrch, objevíme obavy z anglosaské či anglo-americké hegemonie v kulturní tvorbě. Táhne se proti ní pod heslem „volný obchod zabíjí kulturní výměnu“. Každá jednostrannost je nerozumná. A tak jako se jen bránit před hrozbou hegemonie jedné, byť významné a silné kultury, by bylo nerozumné ji naopak ve všem přijímat a podléhat. Hledání rovnováhy je proto žádoucí. A to se v daném případě neobejde bez cílené podpory slabších kultur.
Pravda, rozumný záměr pomáhat menším kulturám se může svrhnout v nezřízené skloňování hegemonie a kulturní invaze ve všech pádech. Dovolím-li si být trochu jedovatý, řeknu, že často záleží na tom, odkud „hegemonie“ přichází. Kdyby dnes měla francouzská kultura takové postavení ve světě, jako tomu bylo ještě v polovině 20. století, pojem „kulturní specifika“ by nyní nezněl tak libě tolika francouzským uším a patrně i mnohým uším evropským. I když je záhodno poznamenat, že kulturní nadvláda Francie vycházela více z filosoficko-literární síly a méně z moci zbožně-ekonomické, zatímco v americkém případě je to spíše naopak.
Kulturní politika, beroucí na vědomí specifika kultury domácí a pomáhající jejímu přežívání a rozvoji v otevřeném světě, k němuž patří tendence soupeřit i ve sféře kulturní tvorby, má své oprávnění. Ze sklonu k obranářství, který nepochybně nese, se ovšem může stát její Achillova pata. Není to však jediná slabost. Politika „kulturní specifiky“ se navíc dělá se z pozice národních států a to logicky vede k podceňování regionální a etnické kulturních zvláštnosti jako jevů druhořadých.
Dalším pojmem, od něhož se mohou odvíjet koncepce kulturní politiky, je multikulturalismus. Objevil se poprvé v 70. letech 20. století v severní Americe. Vyjadřuje tendenci přistupovat k odlišným kulturám, jež přicházejí s přistěhovalci, opačně než jak to dělá asimilační politika. Jinak řečeno, je manifestací vůle respektovat odlišné kultury, jež se objevují na společné půdě, a to tak, že se všem přizná stejně vysoká hodnota. Zkrátka, berou se za rovnocenné. Zdá se to být sympatické, ale jen do té doby, než se tato na první pohled kulturní tolerance, leč v podstatě kulturní lhostejnost, zvrhne v oddělování se a záměrně řízenou separaci odlišných kulturně-etnicko-náboženských skupin ze společného celku. Komunitarismus, jak se tomu učeně říká, je odvrácenou a hodně nebezpečnou stranou multikulturalismu.
Když Evropu nepotřebujeme i potřebujeme
Třetí koncept a s ním spojená třetí cesta kulturní politiky se dá nazvat kulturní rozmanitost. Přitaká praxi kulturní výlučnosti a zároveň je jejím pravým opakem. Pokud se v ní spatřuje způsob, jak vzdorovat standardizaci kultury, tj. stírání odlišností, má blízko k politice „kulturní specifiky“. Ale tím, že politika kulturní rozmanitosti zároveň obsahuje i obranu menšin, ocitá se v opozici vůči heroldům čisté kulturní výlučnosti. Za myšlenku „kulturní rozmanitosti“ se staví Rada Evropy a promítla si i do návrhu Evropské ústavy.
Jak vidno, třetí cesta je kompromisem mezi dvěma krajnostmi. Proto se nechová jako dogma a nevylučuje předem diskusi. Každý evropský stát čelí a zvládá v současnosti kulturní odlišnostem v domácím prostředí podle stereotypů svých dějin a v kolejích soudobého (prezentního) vnímání a prožívání vlastní historické paměti. Nemají tedy důvod hledat jednotnou evropskou normu kulturní politiky.
Ale zároveň jsou na tom všichni v Evropě stejně špatně. Shora na ně tlačí globalizace a nároky související s evropskou centralizací, zdola jsou vystaveny požadavkům decentralizace, vyvolaným novými pravomocemi menších územních a správních celků. Nic není strnulé, vše je v pohybu. Někdejší obhájci multikulturalismu jako Velká Británie, Nizozemsko a Německo ustupují centralizačním vrtochům. Naopak Francie, někdejší horlivý zastánce integrační asimilace, kombinuje své milované principy humanistického universalismu s těkavou praxí a na lokální úrovní slepuje dohromady postupy, jež jsou více multikulturální než integrační.
Soužití v epoše globalizace
Sestupme nyní z úrovně národní a kolektivní na rovinu individuální. Už jsem se zmínil o tom, že každý z nás se individuálně setkává v různé míře s řadou odlišných kultur. Taková setkávání mohou být příjemná i nepříjemná, mírumilovná i konfliktní. Setkávání s odlišnými kulturami se množí, odlišné kultury vstupují do našich individuálních životů a stále více je těch, pro něž kulturní rozmanitost přestala být otázkou výlučně teoretickou. Je užitečné nahlédnout do myšlenkového světa takových lidí. Jednu exkursi tohoto druhu nabízí Kwame Appiah v své knize Za nový kosmopolitismus. Jako dítě Afričana a Angličanky, prožil mládí v Ghaně. Vystudoval v Cambridgi a pak učil filosofii v Princetonu. V zemi jeho dětství, jak píše, „žili křesťané, muslimové a vyznavači tradičních náboženství společně ve vzájemném ohledu k rozdílům“.
Kwame Appiah si klade otázku: Jak máme žít společně v epoše globalizace? A navrhuje: Kosmopolitně, tedy jako bytosti jednoho společného universa, a s kosmopolitní zvídavostí. Filosof připomíná, že už v antickém Řecku existovala představa „občana kosmu“ stojící v opozici k příslušnosti každé civilizované osoby k určité polis, obci, lišící se od ostatních. Kosmopolitismus spočívá na dvou principech. Jedním je universalismus a druhým ohled na rozdílnost.
Ty dva principy se mohou ocitnout v konfliktu. Hitler i Stalin opovrhovali kosmopolity, těmito lidmi bez domova a příslušnosti, jenž se nedali zařadit ani rasově, ani třídně. I dnes se objevují odpůrci kosmopolitů, například náboženští fundamentalisté a integristé. Neponechávají žádný prostor pochybování a praktikují negativní universalismu bez tolerance. Říkají, přidejte se k nám a všichni si budeme navzájem bratry a sestrami. Anebo, svět spasí jen naše kulturní unifikace.
Osobní zkušenost a líbivé generalizace
Jednotlivá lidská společenství se navzájem dost podobají. Stačí se jim podívat trochu více pod povrch a vnější nátěr. Kwame Appiah soudí, že se můžeme lišit v hodnotách, někdo staví nejvýše čest, jiný peníze, ale to nám nemusí bránit žít společně a v míru. Naopak sdílení společných principů nebrání automaticky před nedorozuměními, ba dokonce válčením. Kupříkladu zuřivé spory ohledně potratů se odehrávají mezi lidmi, kteří se teoreticky v hodnotách a principech zásadně neodlišují. „Žít společně v míru nám dovoluje praxe, nikoliv teorie“.
Co z této exkurse vyvodit? Především za pozornost stojící postřeh, že komunikace mezi kulturami je nesmírně obtížná jen teoreticky. Čtu v tom výzvu: Zkuste pro příště teoretizovat tehdy, až když si něco sami prakticky ověříte. A pokud jde o tu doporučovanou „kosmopolitní zvídavost“? Zajisté nebude všelékem. Leč pohledem přes vlastní individuální zkušenost, přes setkávání s konkrétními lidmi a jejich osudy, pronikáme ke kulturám určitě hlouběji než pouhým citováním přečtených nebo zaslechnutých generalizací, jež se líbí. Zkusme o tom alespoň chvíli přemýšlet!
Zdeněk Müller
E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky
Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze
Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Trumpův mírový plán: Ukrajina má přijmout ruskou okupaci a vzdát se NATO
Spojené státy chtějí, aby Ukrajina přijala mírové plány prezidenta Donalda Trumpa a uznala ruskou...
Střelba v kadeřnickém salonu ve Švédsku: na místě zemřeli tři lidé
Zřejmě tři lidé v úterý vpodvečer přišli o život při střelbě v centru švédského města Uppsala,...
Nápad v Amazonu ukazovat cla na cenách rozlítil Trumpa. Nepřátelský akt, reagoval
Americký internetový obchod Amazon popřel zprávy o tom, že plánuje zveřejnit, jak ceny produktů na...
Ukrajinští velitelé vybírají na žoldáky z Kolumbie. Snaží se ucpat díry na frontě
Premium Bojeschopní a dobře vycvičení muži docházejí, a Ukrajina se tak po živé síle začala poohlížet v...
Další „nekoalice“. Zelení si plácli s Piráty, budou na kandidátkách ve většině krajů
Piráti půjdou do sněmovních voleb ve spolupráci se Zelenými. Straně by měli podle jejího...

Odborný posuzovatel/Odborná posuzovatelka v Oddělení odborných posudků
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2518x