Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jistoty a nejistoty islámské spravedlnosti

Hesla politického islámu neztrácejí mezi muslimy na oblibě, ba naopak. Jsou čím dál populárnější. Nezáleží na tom, zda politický islám vyzývá k mírumilovnému vládnutí nebo podněcuje nenávist. Jinak řečeno, veřejnost v muslimských zemích favorizuje islámské typy vlády a pozemské správy před sekulárními, nenáboženskými režimy, včetně občanské demokracie praktikované v zemích, kde se stát a náboženství oddělily. Jak na to reagovat?

Když pozorujeme a srovnáváme rozličné podoby islamismu, tedy hnutí, bojující o politickou moc s pomocí islámu, nacházíme u nich společný klíčový pojem „spravedlnost“. Pokud někdo volá po „spravedlnosti“, zřejmě má dojem, že byla spáchána nějaká nepravost nebo že se nepravosti páchat nepřestávají a že je třeba tento stav změnit. Buď pak hodlá nastolit něco, co tu ještě nebylo, ale být by podle jeho názoru mohlo (o někom takovém se dá tvrdit, že koketuje s utopií), nebo věří na návrat k něčemu, co tu bylo, ale zapomnělo se na to či nějaký usurpátor tomu brání (nositel takového názoru se dá nazvat fundamentalistou).

Islamistická „spravedlnost“ spojuje utopii s fundamentalismem. Utopická je v tom, že odkazuje na určitý ideál, kdy vladařská moc je vystavena soustavnému tlaku islámského práva, interpretovaného náboženskými učenci. Fundamentalistická pak tím, že pěstuje jasnou představu o nejasné minulosti, kdy ideál údajně v praxi fungoval.

I když je islamismus hodný jak kritiky ve svých teoretických projevech, tak především odsouzení pro jeho praxi šíření nenávisti a násilí, nestačí ho vyřídit výrokem „je to fanatismus hodný zničení“. Pokud odkazuje na právní tradici, v níž náboženská učenost fungovala jako protiváha vladařské zvůli, nemusí být zavilým nepřítelem západní demokracie, nýbrž spíše politického totalitářství. Taková úvaha ovšem staví zcela na hlavu naši představu, že islamismus je novodobým totalitarismem a přebírá v 21. století totalitářskou štafetu po fašismu a komunismus.

Připomeňme si orientální pohádky. Nezřídka navozují situace, kdy na nerozumné chování vladařských despotů a jejich poddaných reaguje moudrý kádí. Tento soudce islámského práva přitom nikdy nelistuje v nějakém psaném kodexu, nýbrž sám zvažuje, co je „spravedlivé“. Islámské právo, zvykové a precedentní, dokáže mluvit jen skrze soudcovu poučenost a pokud takto trvá, zaručuje ochranu před bezuzdnou vladařskou diktaturou, tak „spravedlnost“ pro poddané.

Tento vzorec „spravedlnosti“ může být fabulací, může být iluzí, může být dokonce i utopií. Ale v myslích mnohých muslimů nepřestává trvat jako ideál. Dilema islámského práva a politické diktatury se opakuje i v moderní době, kdy sekulární režimy nahradily muslimské říše. Nerozdělily moc a staly se jen „bezbožnými diktaturami“.

Vezměme to trochu historicky. V 19. století se osmanská říše pustila do své modernizace. Zadání však bylo polovičaté. Zachovat něco z islámského práva a přitom dát tomuto právu moderní vzhled. Kodifikace islámského práva snížila autoritu muslimských učenců. Jejich úkolem vždy bylo interpretovat abstraktní a nepsané principy islámu a vyvozovat z nich doporučení pro bezpočet konkrétních životních situací. Psaný právní kodex jim však bere práci. Když se osmanský sultán a zároveň chalífa snažil v roce 1876 o opatrné ústavní reformy, zbožní poddaní ho začali podezírat, že hodlá podkopat Alláhovu suverenitu. Nesouviselo to ani tak s tím, že by osmanští Turci považovali modernizační experimenty apriori za špatné, nýbrž s tím, že zavedená ústavní změna dávala pozemskému vladaři možnost zahrávat si se systémem „ustanoveným z boží vůle“. Nevyhnutelně se tak osmanská říše stává sice méně islámskou, ale zároveň stále více autoritářskou.

Pokud se sekularismus v minulosti vynucoval v Turecku, Íránu. Egyptě, Sýrii nebo v Túnisku násilím, nedělo se tak proto, že by nenáboženští političtí vůdcové byli nelítostnými krutovládci. Dělo se tak proto, že nositelé nenáboženských principů moderní občanské společnosti mohli těžko počítat s tím, že nenáboženské zásady příjme veřejnost spontánně. Alláhova moc nad světem byla tak hluboce žita, že o tom nebylo třeba ani mluvit, natož pak o tom pochybovat.

Konflikt, jenž se objevil v souvislosti se snahami po modernizaci na konci éry osmanské říše, naznačuje něco z budoucích problémů moderního politického islámu. Ale to neznamená, že se minulost pouze opakuje. Rozdíly samozřejmě existují. Současní hlasatelé islamismu nehodlají posilovat vliv tradičních islámských učenců jako protihráčů politické moci. Islamismus místo toho nabízí podivnou směsici lidovlády a bohovlády. Ovšem s jednou podmínkou. Vládnoucí lid, získávající plnou suverenitu, se „svobodně“ rozhoduje předat nabytou moc zpět Alláhovi a tak se mu přímo a nezprostředkovaně odevzdat. A tady už jsme zase zpátky u pravdivosti definice islamismu jako „totalitarismu 21. století“.

Vy, kteří jste dočetli až sem, už zřejmě chápete, že v islámském prostředí se dá brát za legitimní pouze taková vláda, která respektuje muslimské hodnoty. A jako já si asi lámete hlavu s tím, co mohou očekávat menšiny jinověrců, ať už aktivních nebo nikoliv, v zemích, kde se politický islám prosazuje z vůle většiny. I když muslimská většina nabídne nemuslimským spoluobčanům šlechetné formy kulturní autonomie, menšiny nevěřících a jinověrců nemohou v islámském prostředí počítat s ničím jiným, než že zůstanou natrvalo druhořadými občany.

  

Autor: Zdeněk Müller | čtvrtek 24.7.2008 15:05 | karma článku: 22,32 | přečteno: 2010x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Převrat v britské politice? Nacionalisté v průzkumech poráží vládní stranu

16. června 2024

Premium Do britských parlamentních voleb zbývají ani ne tři týdny a vypadá to na velký propadák vládních...

Past na mobil v ruce. Chorvatské radary řidiče vyfotí a rovnou mu pošlou pokutu

16. června 2024

Premium Řidiči cestující v létě na dovolenou do Chorvatska mohou být nemile překvapeni, když jim do Česka...

Čokoládová holčička osladila život v SSSR. Boj o svou tvář ale prohrála

16. června 2024

Seriál Kdo by neznal Aljonku. Nejslavnější ruská čokoláda je na trhu už téměř šedesát let a její věhlas...

Do konce měsíce výrazně zúžíme tým, slíbil Bartoš po volebním debaklu Pirátů

15. června 2024  14:30,  aktualizováno  22:39

Reformy vnitřního fungování a kampaní Pirátské strany je třeba provést do konce příštího měsíce....

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik