Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jde-li o život, jde o něco

Náboženství nemusí v praxi znamenat jen bohulibou duchovní a charitativní aktivitu. Za touto fasádou se může skrývat nelítostný zápas různých směrů a vyznání o příznivce a stoupence, o jejich hlasy a peněženky, o jejich bezvýhradnou podporu, vynucovanou psychologicky i hrozbou násilí. Příběh z dnešního Iráku je názornou ukázkou, až kam může dospět náboženství, jež nechce nebo nedokáže odlišit světské a duchovní, časové a nadčasové, klanové a duchovenské. Lidský život pro něj ztrácí hodnotu.

Farha an-Nájilová, matka třinácti chlapců a tří děvčat, leží na smrtelné posteli v bagdádské nemocnici Jarmúk. Synové a dcery se sešli kolem jejího lůžka, aby ji svou přítomností a modlitbami ulevili poslední chvilky z její pozemské pouti. Z její tváře přesto nevyzařuje smíření. Za života už přišla o několik děti a ani v posledních chvílích ji neopouští obava, že zbytečně zemřou další. Jsou totiž nuceni zápasit o svou identitu a snažit se vyjít vstříc nebo uniknout náboženským kádrovákům. A přitom jde nezřídka o krk. Patří sice k jedné matce a jednomu otci a přesto se někteří oblékají, chovají a modlí jako sunnité a jiní jako šíité.

Nerozhodli se k tomu dobrovolně, ani je k tomu nevedla rodinná tradice. Prostě je k tomu dotlačily okolnosti, přesněji o tom rozhodlo místo, kde zrovna a náhodou bydlí. Farha pochází z venkova na jih od Bagdádu, kde žijí kmeny různého původu a na rozdíly náboženských vyznání se tu nikdy příliš velký důraz nedával. S manželem respektovali docela vlažně tradice a odlišností mezi sunnitským a šíitským islámem si nijak nevšímali. Otec rodiny, pravda, chtěl být pohřben v Nadžafu, v posvátném šíitském městě, ale zase spíše z jakési vágní tradiční setrvačnosti. Oba rodiče přenesli konfesní lhostejnost na své děti.

Ale otázka příslušnosti ke komunitě a důraz na náboženskou identitu přichází v Iráku znovu do módy. Anebo je díle shody nešťastných okolností. Roztržka mezi Araby sunnity a Araby šíity, patřící donedávna k minulosti, se v Iráku vrací a denně se tam naplňuje. Paradoxně se na vzájemných averzích podepsala bývalá baasistická diktatura. Přitom to byl právě režim Saddáma Husajna, jenž se pokoušel budovat arabskou a pak iráckou národnost. Nikoliv ovšem politickým dialogem, nýbrž tvrdou rukou a terorem.

V zemi, kde nikdy zcela nezmizely klany a rody, si baasistický režim, nábožensky původně lhostejný, našel spojence mezi skupinami sunnitské orientace. Nebyla to náhoda. Iráčtí sunnité byly nábožensky laxnější, pružněji přijímali proarabsky a nacionalisticky laděnou modernizaci a historicky se identifikovali s nejvýchodnější odnoží arabství vystavenou perské rozpínavosti.

Iráčtí šíité představovali naopak společenské prostředí, jež mělo všechny rysy páté kolony a nespolehlivosti. Byli to tradicionalisté, ochránci posvátných šíitských měst Nadžafu a Kerbelá, a většinová komunita náboženským vyznáním přitahovaná k mocnému šíitskému sousedovi. I když iráčtí šíité nepředstavovali jedinou komunitou tvrdě potlačovanou basisty, vedle nich to byli rovněž Kurdové, pro něž jako heretiky nemají arabští sunnité také žádné pochopení, museli režimu arabských nacionalistů, spřaženým se sunnity, zaplatit největší daň.

Konec diktatury v Iráku, kde pojem právní stát neměl nikdy žádnou váhu, pochopili šíité, nebo alespoň část z nich, jako výzvu k zahájení operace pomsty. Mysleli si, že sázku na nový Irák, s níž přišli do země Američané, naplní tím, že zpřetrhají řetězy ukované pro ně minoritní sunnitskou mocí, jež jim byla vnucena po té, co Irák, jako někdejší britská kolonie, získal konce 50. let národní nezávislost.

Otevřela se tak pověstná Pandořina skříňka, z níž namísto nezkrotné jedovaté havěti vyskočil konflikt, občanská válka a náboženský rozkol – fitna. Ke zhoršení situace pak přispěla rozhozená síť teroristických skupinek sunnitských džihádistů z al-Káidy a jejich spojenců v zemi. Uvalují do klatby šíity jako odpadlíky od pravověrného islámu a za terč si berou irácké nemuslimské obyvatelstvo. V Iráku se tak dnes mimo území, kde o převaze jednoho ze tří elementů – sunnitského, šíitského či kurdského, není pochyb, svádí tuhý boj o části země, kde se sunnitské a šíitské komunity prolínají. Týká se to i velkých měst, včetně Bagdádu.

Vraťme se ale k příběhu. Husajn, nejstarší syn umírající Fathy, vysvětluje: „Bagdád je rozdělen na sunnitské a šíitské sektory. Nezbývá, než se podrobit konfesi čtvrti, kde bydlíte. Pokud tak neuděláte, vyženou vás odtud. A tak se dnes chtě nechtě rozpadáme na „pravověrné“ a „heretiky“. Ze Sámira se stal sunnita, zatímco Jásin, který bydlí v aš-Šurtě, ze sebe udělal šíitu“.

Z devíti dosud žijících synů rodiny an-Nájil jsou čtyři šíité a pět sunnité. Dva bratři unikli volbě, neboť přišli o život již před dvaceti lety během irácko-íránské války. Dva další byli zabiti při konfesionálních potyčkách v Sámmará v roce 2006. Stali se obětí své nejasné náboženské příslušnosti. Někteří snaživci v okolí zjistili, že konfesní původ rodiny má trhliny. A odtud by už jen krůček obvinění z „pokrytectví“.

Júsuf, osmý syn Farhy, žil na východě Bagdádu v šíitské čtvrti aš-Šaab. Poctivě si pověsil na zeď obýváku, kam se vodí návštěvy, fotografie nejvyšších šíitských hodnostářů. A samozřejmě nechyběl při slavnostech al-´ášúrá, svátku oplakávání hlavního mučedníka šíitů Husajna. Ale uliční výbor Aš-Šahíd si ho hloubkově prověřil a zjistil, že má bratry žijící v sunnitských čtvrtích. Musel se odstěhovat. Pro jednou se zachránil. A pro podruhé? Připraví ho o život šíitské milice nebo se zamotá do cesty aktivistům al-Káidy?

Drama irácké současnosti je lidsky nezměrné. Nejde-li o život, nejde o nic. Nějak tak se povzbuzují lidé nacházející se až po uši v životních strastech. Co ale dělat tam, kde platí opačná zásada: Nejde o nic, jde-li o život?

  

 

 

 

Autor: Zdeněk Müller | úterý 22.4.2008 13:46 | karma článku: 17,07 | přečteno: 1442x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Komentátor Schmarcz se po extempore se Šlachtou dočkal vyhazovu z televize

20. června 2024  18:42

Televizní stanice CNN Prima NEWS ukončila spolupráci s komentátorem Martinem Schmarczem. Ten se při...

Silné bouřky jdou Českem, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  16:32

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

U Bříství na D11 prorazil kamion svodidla a skončil ve svahu. Omezil dopravu

27. června 2024  11:11,  aktualizováno  16:27

Na D11 mezi obcí Mochov a Bříství havaroval kamion. Prorazil svodidla, zároveň u něj došlo k úniku...

Řidič v Brně srazil školačku a z místa nehody ujel, pátrá po něm policie

27. června 2024  16:17

Osobní vůz ve čtvrtek odpoledne v Brně-Přízřenicích srazil dítě mladšího školního věku, podle...

Turecký kamion se marně snažil podjet most v Brně a zablokoval městský okruh

27. června 2024  16:16

Dopravu v pěti jízdních pruzích zastavil ve středu dopoledne v širším centru Brna turecký řidič...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik