Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Arabské jaro v zimníku

Jaro arabských národů začíná zábst. Naděje zrozená před dvěma lety v Túnisku přivádí na svět syrskou tragédii.

Nadaleko odtud jiná vzpoura ve jménu demokracie předává moc islamistům z Muslimského bratrstva. Kdysi nadějné jaro nechává za sebou úhor. Nadšení se nechává přehlušovat rozhořčením. Pracovní příležitosti mizí, pouličních násilností přibývá, politická svoboda sotva dýchá, práva žen jsou na ústupu. A salafismus, nejradikálnější forma islamismus, nabývá na síle.

Evropané zapomněli, že potřebovali dva a půl století plné převratů než došly k právnímu státu a politické svobodě. Dnes jako kdyby od arabských sousedů čekali zázraky a pohoršují se nad jejich počínáním. Události v Sýrii berou valem optimismus. Egypt a Túnisko se potýkají s přívalem obtíží a nahrávají růstu obav. A sebevědomí mudrcové s mantrou  „my jsme vám to přece říkali“ se vysmívají těm, kteří vítali „arabské jaro“.

Populární módou se stalo láteřit na vlády, které z Londýna, Washingtonu a Paříže uvítaly povstání a odvrátily se od arabských autokratů, svých někdejších spojenců. Současní hanobitelé arabských revolt se nechávají slyšet, že západní spojenci prý měli pomoci bývalé arabské potentáty udržet u moci.

Jaká hloupost! Bývalé režimy v Egyptě a Túnisku nesesadila žádná „zrada“ Západu. Porazily je jejich vlastní neúspěchy. V arabském světě se často předceňuje síla Spojených států a americké možnosti ovlivňovat tím či oním způsobem světový vývoj. V mnohém to připomíná obraz, který o USA vytvářela někdejší komunistická propaganda. Každý demagog si dokáže dle své potřeby hrát s variacemi na americkou všemocnost. Podle většinového arabského mínění jsou Američané všemocní a všeho schopní. Žárlivost si přitom s nenávistí podávají ruce. Když Západ nedělá nic, je to to proti Arabům. Podniká-li něco, koná tak rovněž na jejich úkor.

Dopadlo by to snad lépe, kdyby Američané, Britové a Francouzi nezasáhli v Libyi? Uchylovat se ke „kdyby“ má historik zapovězeno. Leč dovolil by si tentokrát zhřešit, velmi pravděpodobně by došel k závěru, že by ze západní pomoci starým arabským autokraciím nevzešlo víc lepšího než jenom jiná občanská válka a žádné vítězství Kaddáfího a jeho noshledů.

A co povzdech nad tím, že volby nedaly moc těm, kteří manifestovali v ulicích? Pozorovatelé se přece vzácně shodli v názoru, že existuje pouze jediná organizovaná opoziční síla. Různě pojmenovávaný a více či méně fundamentalistický politický islám v podání Muslimských bratří. Na rozdíl od názorově disparátní ulice jen on dokázal zvládnout volební hru. Jak praví osvědčené politické pravidlo: u volebních uren pouliční protesty slábnou.  

Od zvolené cesty čekat zázraky nelze. Islamismus u moci může zajistit akorát rostoucí příval deziluzí. V sociálních záležitostech nenabízejí Bratři více než jen charitu. Na řešení hospodářských otázek mají mlhavě liberální představy. Jejich program se dá shrnout do jediné věty: „Islám je řešení“. Není divu. Studovali korán, nikolik veřejné finance. Četli vyprávěnky o islámském prorokovi, nikoliv Adama Smithe. Se stoupající křivkou nezaměstnanosti jsou na nejlepší cestě dokázat, že islám na řízení země nestačí.

Napodobí snad egyptští a túniští islamisté turecké islamisty a vykročí ve stopách turecké Strany spravedlnosti a rozvoje (AKP)? Zprvu něco takového naznačovali. Leč za dobu, během níž jsou u moci, nic na tento způsob nepředvedli. Pokud mají turecký islamismus za vzor, zůstávají mu na hony vzdáleni. AKP  se dostala k moci před více více jak deseti let za jiné situace. A byla natolik moudrá, že ponechala v platnosti ekonomické reformy z konce 90. let. Navíc si dokázala vytvořit potřebnou sociální základnu. Představuje ji nová generace tureckých podnikatelů původem ze střední Anatolie, nakloněná zbožnosti a konzervativismu islámské strany.

Ku prospěchu AKP byla i horlivá snaha této strany připojit Turecko k EU. Přijala řadu demokratických změn, které jako předpoklad vstupu žádal od Turecka Brusel. Turečtí islamisté mimoto opakovaně prohlašují, že nikdy nechápali islám jako řešení na všechno. Vyznávat islám a pozemské vládnutí to jsou, jak přiznávají, dvě zcela rozdílné záležitosti.

Pokud se přecenila organizační schopnost Muslimského bratrstva, podcenila se zároveň výbušnost a živost roztržky muslimského světa, jež křečovitě svírá Blízký východ od úsvitu islámu. Již čtrnáct století se většinová sunna sváří s menšinovým křídlem šíitského islámu. Od chvíle, kdy „arabské jaro“ probudilo Sýrii, se rozpor sunna – šía nepřestává přiostřovat. Proti režimu Bašára al-Asada, v němž dominuje sekta vzešlá ze šíitského islámu, se bouří tábor povstalců, v němž na úkor nespokojených sekularistů nabývá převahu stále radikálnější zastánci zájmů sunnitské části populace. Původní zápas za demokracii se islamizuje a mění se ve válku dvou nesmiřitelných náboženských front.

Syrské drama nevyprovokovalo „jaro“, které nabralo špatný směr. Tato tragédie překračuje původní syrský rámec a mění se ve velký regionální konflikt. Povstání má podporu ze strany Saúdské Arábie a Kataru, kde sídlí finanční kmotři Muslimských bratří a sunnitského integrismu, jinak řečeno islamismu, jenž věří, že své cíle dosáhne a dosažené lépe udrží silou peněz než jen přímým násilím. Povstalci čelí režimu, za nímž stojí Íránská islámská republika, hlavní bašta aktivistického šíitského islámu, obklopená svými šíitskými spojenci v arabském světě, to jest v Libanonu Hizbulláhem a v Iráku stranou premiéra Núrí al-Málikího.

Není to pouze bitva o Damašek. V nelitostném boji jde o nadvládu nad celou blízkovýchodní částí Asie. Saúdská Arábie s Katarem, podobně jako Turecko, si přejí rozdrtit v Sýrii základnu, kterou využívá Teherán k zasahování do záležitostí Blízkého východu. Na první pohled spor chápaný v termínech soudobé politologie skrývá ve skutečnosti staletý konflikt. Jeho současná společenská podoba nemůže zastřít, že má náboženský původ.

A my sledujeme dění na způsob náboženských válek v Evropě 16. století a dopady dlouhodobě působící setrvačnosti kulturní a civilizační minulosti. První zkušenosti s jarem arabských národů, vítaným s optimismem a nadějemi, nás vracejí na zem a přihrávají opatrnosti nezavírat předčasně zimník do skříně.               

Autor: Zdeněk Müller | úterý 21.5.2013 13:23 | karma článku: 14,48 | přečteno: 454x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot

4. května 2024  13:06,  aktualizováno  14:56

V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...

Oslavný song na Kima je hitem TikToku. Pecka, je to jak ABBA, líbí se mladým

4. května 2024  14:54

Oslavná propagandistická píseň na severokorejského diktátora Kim Čong-una se stala hitem sociální...

Prokremelské motorkáře vítali v Brně jako delegáty ruské teroristické federace

4. května 2024  8:57,  aktualizováno  14:40

Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...

Na trati z Břeclavi do Přerova srazil vlak člověka, muž na místě zemřel

4. května 2024  14:23

Srážka vlaku s člověkem uzavřela v sobotu od 13:00 trať mezi Nedakonicemi a Moravským Pískem. Muž...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik