Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Antirouhačská karta islámu

Na chodbách a v sálech OSN v New Yorku a v ženevské filiálce mezinárodní organizace se více jak deset let svádí tichá bitva. Má filosofické pohnutky a ideologické cíle. Jedná se o jakýsi intelektuální převlek očekávaného „střetu civilizací“, s jehož definicí přišel před téměř dvaceti lety Samuel Huntington.

Od roku 1999 se každý rok snaží 57 zemí Organizace islámské konference (OIK) přitvrdit v komisi pro lidská práva OSN pojem „hanobení náboženství“. Toto označení je eufemismus, kterým se kryje skutečný cíl: vnutit světu odsudek „rouhačství“ podle hledisek islámského práva. A každý rok se proti těmto pokusům ostře staví západní země spolu s Latinskou Amerikou a Afrikou ve jménu svobody slova a s odkazem na mezinárodní právo.

Co je to rouhačství? Historie náboženství má jasnou odpověď. Rouhat se, to je odmítat poslušnost jako náboženský závazek. Z něčeho takového táhne závan středověku. Proč je pro muslimy, nebo jejich autority, tato otázka dnes tak zásadní, že jim stojí za to, aby s ní soustavně operovali? Oficiálně je kampaň zemí OIK kryta rouškou ochrany náboženství a věřících obecně, bez ohledu na vyznání. V podtextu jde ovšem o boj proti „islamofobii“, která se podle muslimů světem nebezpečně šíří.

Skutečný zájem může být jiný. Pokud již více jak čtvrt století sledujeme oživení islámu, víme, že má více zdrojů. Nejen vítězství islámské revoluce v Íránu na konci 70. let, reislamizaci shora placenou bohatými ropnými státy Perského zálivu a především Saúdskou Arábii, ale také reislamizaci zdola, který má původ v afghánském „džihádu“. Reislamizační tendence spolu přitom soupeří. V jednom se ovšem shodnou. Je třeba obnovit poslušnost ve společnostech, v nichž sice zůstavají hluboce ve vědomí lidí zakořeněné zvyklosti a tradice, ale zároveň tam silně působí lákadla modernizace. K čemu lépe připoutat poslušnost lidí než k nadlidskému, o čemž se nedá diskutovat nebo o čemž se dá zakázat diskutovat.

Poslušnost se lze vynutit právě hrozbou trestu v případě deliktu rouhačství. Není náhodou, že aféra Satanských veršů koncem 80. let povzbudila reislamizační úsilí. Byla takovým prvním testem, zda návrat ke strašení rouhačstvím a k operování s ním funguje. Ukázalo se, že muslimské prostředí zůstává věroučně citlivé, že se dokáže pohoršovat a urážet, je-li mu vhodně naservírováno údajné napadení víry jako útok na samotnou muslimskou čest. Zároveň se ukázalo, že aférou, která kontestovala západní svobodu slova a vyjadřování, lze veřejné mínění Západu docela snadno vyprovokovat a vyvolat v něm nechuť k islámu. To bylo dobré východisko k dalšímu prohlubování pocitu ohrožení muslimského společenství. Takto živená „islamofobie“ snáze vhání světové muslimstvo do společného stáda a rozděluje svět na my a oni.

Reislamizace diktovaná zájmem o obnovu společenské poslušnosti používá dva nástroje. Vedle obnovování úcty k náboženství je to posilování muslimské hrdosti, obojí přitom dvojsečné. Doma dovoluje likvidovat náboženské kritiky a venku provokovat a dráždit moderní svět. Proto se se vrací móda závojů a ženského zahalování, salafistické manýry, a to vše se zatahuje do Evropy a na Západ, kde by naopak muslimské menšině při dobré vůli a opravdovém zájmu žít s ostatními společně slušela zdrženlivost a vstřícnost.  Modi operandi všech tří podob reislamizace jsou zastrašování a trestání, provokování a urážlivost, přesvědčování a cinkání zlaťáky.

Na mezinárodní úrovni přichází „protirouhačská“ kampaň ke slovu v roce 1999. Tehdy muslimské země prosazovaly v komisi OSN pro lidská práva rezoluci odsuzující „hanobení islámu“. Vzešla z toho nakonec nakonec rezoluce, v níž se praví: „Všechny státy se vyzývají, aby učinily opatření proti nenávisti, diskriminaci, netoleranci a násilnostem, zastrašování a donucování motivovaným náboženskou nesnášenlivostí, včetně útoků proti kultovním místům, a aby posilovaly porozumění, toleranci a respektování svobody vyznání a náboženství“.

V dané době přijala komise OSN pro lidská práva daný princip s tím, že „hanobení islámu“ bylo rozšířeno na „hanobení náboženství“. Daná rezoluce má deklarativní, nikoliv donucovací ráz. K jejímu plnění nelze nikoho donutit. V letech 2001 až 2010 se platnost rezoluce každoročně obnovovala pomoci většinového souhlasu, včetně hlasů Číny a Ruska, stálých čenů Rady bezpečnosti OSN.

Vzdor opakovanému souhlasu se diskuse na rezoluce každoročně přitvrzuje. Argumentace se zostřuje, Západ zintenzivňuje svou činnost v diplomatických kuloárech a počet zemí, které považují „hanobení“ víry za nějak zásadní otázku, se přes úsilí zemí OIK zmenšuje. Muslimské státy opakovaně upozorňují na „růst protináboženské kultury a rétoriky“ ve světě a odsuzují šířící se zvyklost „ dělat z muslimů teroristy“, zejména po 11. září 2001. Když však nenacházejí potřebnou většinu mezi zeměmi světa, snaží se alespoň o to, aby se zákaz „hanobit náboženství“ dostal jako zmínka do základních dokumentů OSN.

V optice západních zemí se tyto antirouhačské snahy stále jasněji jeví jako prostředek k omezování svobody slova, zejména ze strany opozice vůči autoritativním režimům v muslimských zemích a rovněž ze strany tamních náboženských menšin. Za podpory skupin obránců lidských práv a svobody slova a zástupců všech náboženských vyznání a bezvěrců se západním zemím podařilo v minulém roce pozměnit smysl původního textu.

V současné verzi odsuzuje komise OSN pro lidská práva „netoleranci, diskriminaci a násilí“ zaměřené vůči věřícím všech náboženských vyznání ve světě a odsuzuje „podněcování k náboženské nenávisti vůči věřícím“. Vlády jednotlivých zúčastněných zemí jsou vyzývány k tomu, aby takovým projevům bránily.

„Lidská práva nechrání a nesmí chránit věroučné systémy“, odmítají zástupci EU  při jednáních komise OSN pro lidská práva v Ženevě pokusy muslimských zemí vytvořit kolem jejich většinové víry hráz nedotknutelnosti. I když jde o srozumitelný princip, zástupce zemí sdružených v Organizaci islámské konference nepřesvědčuje. „Pokud západní země dostatečně nechrání muslimské věřící, nevzdáme se boje za uznání platnosti zákon proti rouhačství“. Jinými slovy řečeno, pokud nám budete ustupovat, bude dobře, pokud nikoliv, zle pro vás.

 

 

Autor: Zdeněk Müller | pondělí 9.1.2012 14:45 | karma článku: 27,41 | přečteno: 2333x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Nekritizuji pomoc Ukrajině, brání se Babiš ve sporu s Černochovou o munici

4. května 2024  12:07

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš uvedl, že nekritizuje pomoc Ukrajině, ale netransparentnost aktuální...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze

4. května 2024  11:39

Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik