Leni aneb umělecká tvorba formou propagandy
Dne 15. června proběhla v Divadle v Řeznické obnovená premiéra inscenace s názvem Leni, jejíž autorská dvojice Valeria Schulczová a Roman Olekšák získala za tuto divadelní hru významné ocenění.
Diváci se stávají přímými účastníky a součástí talkshow, jejímž moderátorem je proslulý Johnny Carson, který si tentokrát pozval do studia režisérku Leni Riefenstahlovou. Ač se jedná o setkání fiktivní, nelze opomenout fakt, že obě postavy byly v reálném životě skutečné a populární. Johnny Carson byl americkým komikem a televizním bavičem, jehož The Tonight Show Starring Johnny Carson, patřila v reálném životě třicet let k nejsledovanějším talkshow Ameriky.
Na druhé straně Leni Riefenstahlová, která se do povědomí dostala coby „dvorní režisérka“ Adolfa Hitlera. Leni, coby všestranná kreativní režisérka dokumentovala sjezdy nacistické strany a natočila filmy norimberské trilogie, za což obdržela i mezinárodní ocenění. Její produkce byla označována za nový druh filmového umění, neboť vše dokázala zachytit v naprosto estetické rovině, ryze v duchu árijské krásy, a to bez ohledu na to, zda dokumentovala masové scény, projevy, nacionalistické emoce či lidská utrpení. I přes natáčené scény či situace, kdy si například zapůjčila k natáčení jako kompars Romy z koncentračních táborů, byla přesvědčena, že stále prezentuje a propaguje čisté umění. Je tedy bezesporu jasné, že se jedná o jednu z nejkontroverznějších osob, které si dnešní večer mohl Johnny do studia pozvat.
Bezesporu budeme tedy dnes svědky zajímavého setkání i diskuze, i když vyvstává otázka jak se Johnnymu podaří s Leni navázat rozhovor na tolik choulostivé téma, kterým je přátelství s Adolfem Hitlerem a její propagandistická tvorba. Leni, která celý život roli Hitlerovy propagátorky a fašistky, která nahnala lidi do náruče Hitlera, rezolutně odmítá a nazývá ji pouhou vlastní naivitou a politickou slepotou, od samého počátku rozhovoru toto téma odmítá, neboť její představa prezentace v talkshow se s Johnnyho vizí rozhovoru výrazně liší. Zatímco jeho nenechává v klidu její minulost a nalezení odpovědi, zda je opravdu pouze tolik zdatnou filmařkou, kterou nezajímá kontext doby, Lenin záměr diskuze tkví pouze v propagaci své nové knihy o životním stylu domorodců v núbijské oblasti, kde po několik let žila a dokumentovala jejich život.
Stane se její minulost nakonec hlavním tématem a využije Leni prostor k vyjádření svých vlastních postojů k holocaustu a pokusí se tak zbavit nálepky nacistické fotografky? Diváků je plný sál, stejně tak diváci u televizních obrazovek jistě dychtí po jejím vyjádření, přihlášení se k vlastní morální odpovědnosti, anebo se dočkají pouze výmluv na její vlastní naivitu? Určité vyjádření přináší právě propagovaná kniha obsahující jedinečné fotografie, které jsou bezesporu hodnotným uměleckým dílem, ale nelze přehlédnout fakt, že i v Nubii se Leni zabývala focením pouze bezchybných mladých lidských těl, tolik podobných ztvárnění fašistického ideálu krásy. Stane se i tato skutečnost zdrojem Johnnyho nepříjemných otázek?
Jedná se bezesporu o velmi kontroverzní inscenaci, k jejímuž pochopení je nezbytně nutné povědomí o výše zmíněných faktech a souvislostech. Následně se divák může soustředit na herecké ztvárnění postav a sledovat rychlý sled dialogů, které jsou stěžejní pro tuto inscenaci. Úspěch či neúspěch hry spočívá právě v podání dialogů, neboť aranžmá a prostředí, ve kterém se děj odehrává je velmi jednoduché a skromné. Jediné co úmyslně odvádí v některých pasážích divákovu pozornost od dialogů, jsou zvukové a obrazové produkce, dokreslující atmosféru Lenini minulosti.
Ústřední postavou celého dění je Leni, které propůjčila svoji tvář herečka Nela Boudová a Johnny Carson, kterého ztvárňuje Ondřej Kavan. Oba protagonisté předvádí po celou dobu představení dokonalou souhru mimiky, gestikulace i emočních výrazů, do detailů ztvárňují charaktery i pocity obou postav se zcela přirozenou sehraností a lehkostí. I když jsou role Johanny Tesařové a Daniela Krejčíka oproti zmíněným rolím malinko v pozadí, neboť nemají během představení tolik prostoru a možností se projevit, předvádí maximálně skvělé výkony. Dokáží diváky zaujmout, vžít se do svých rolí, přesně je vystihnout i přesvědčit o skutečnosti a pravdivosti všech svých slov a činů. Všichni zmínění herci si zaslouží velké uznání za výborně nastudovanou hru, to jak se ke svým rolím postavili a především se do nich vžili, neboť z celého příběhu sálá až neskutečná živá opravdovost a precizní propracovanost jednotlivých postav.
Jak je již v Divadle v Řeznické zvykem, ani v této inscenaci není divák ochuzen o nutnost vytvoření si svého vlastního názoru. Inscenace nic nepodsouvá, nesnaží se vnutit jasný názor, pouze nabízí fakta, pohled a ukázku skutečností. Nestaví diváka k jasnému závěru a postoji k dané situaci a tématu. Vše závisí pouze na vlastním rozhodnutí, který úhel pohledu na životní příběh Leni zvolí, převáží-li v jeho očích určitý způsob pochopení nebo bude jednoznačně lidsky zavržena.
Divadlu gratuluji opět za výborný výběr inscenace, která jistě mnoho diváků obohatí nejen o kulturní zážitky, ale povede i k zamyšlení a odkryje téma, které není cizí ani dnešní době. Jaká je akceptovatelná hranice mezi umělci a propagandou v politice a měli by se umělci v těchto záležitostech vůbec angažovat? Jak riskantní je pro umělce a jejich dílo propůjčení vlastních tváří či jména k propagaci politických názorů, když každého z nás jednou vlastní minulost stejně dožene?
Pokud Vás příběh Leni a toto kontroverzní téma zaujalo, nenechte si po prázdninách ujít další představení v Divadle v Řeznické.
Leni / Divadlo v Řeznické
Autor: Valeria Schulczová, Roman Olekšák
Překlad: Viktor Polesný
režie a výprava: Viktor Polesný
dramaturgie: Yvetta Srbová
hrají:
Leni Riefenstahlová:Nela Boudová
Bertha:Johanna Tesařová
Johny Carson:Ondřej Kavan
Horst Kettner:Daniel Krejčík
Fotografie z představení Leni
Foto: archiv Divadla v Řeznické
Hermína Muchová
Na kus řeči s Miroslavem Donutilem se vrací zpět na prkna Branického divadla
Dnes je taková móda, že divadlo je buď moderní, postmoderní, staré nebo archaické. Ale málo platné, divadlo je buď dobré nebo špatné", říká Miroslav Donutil.
Hermína Muchová
Honza Homola z kapely Wohnout se stal v Mánesu oficiálně malířem
Honza Homola z kapely Wohnout 1. února 2018 první vernisáží výstavy obrazů v baru Mánes úspěšně odstartoval svou novou, malířskou cestu.
Hermína Muchová
Kolečkova Kleopatra nastavuje zrcadlo
Objevil v sobě Michal Malátný opravdového úchyla a nalezla Jitka Čvančarová muže, který nenosí ponožky v žabkách?
Hermína Muchová
Vernisáž autorské výstavy obrazů člena skupiny Wohnout Honzy Homoly
Honza Homola je kytarista a zpěvák skupiny Wohnout, ale zároveň i malíř, kterého čeká již tento čtvrtek v Mánesu jeho první autorská výstava.
Hermína Muchová
Miroslav Táborský exceloval v Blázinci a přidal k tomu rozhovor
Herec Miroslav Táborský exceloval v Blázinci, kde na sebe vzal velmi nelehký úkol, kterému původně velmi dlouho vzdoroval. Jak se nakonec této výzvy zhostil, aby se sám nezbláznil?
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...
- Počet článků 164
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1034x
www.hermuch.cz
Prodej fotoobrazů, vlastních i Vašich fotografií
Píši o kultuře a všem, co má dle mého názoru smysl, píši o každém, kdo za to stojí. Fotím vše co mě zaujme, běžné věci i makrofotografie - život pronikající pod povrch a detailům, které běžným okem nevidíme.
Život je divadlo, tak zkus to tak brát, jedinečná divadelní show, kde každý musí svoji roli hrát. Většina se drží své dané role, té, která mu do vínku byla dána, žije tak, aby postava byla společností akceptována. Náhle však přijde scéna, která v plánu a scénáři nebyla, jak uzpůsobit svoji roli, aby úsměv a duševní zdraví drama přežila?
Terapeutičtí Teddy králíci Sandeis
FB: Lucka Hermína Muchová
hermina.muchova@gmail.com