Datová schránka vaše druhá adresa

Trvalé bydliště na úřadě, přebírání/nepřebírání úředních dopisů, platba nemalé měsíční částky za přeposílání pošty a pronájem poštovní přihrádky. Situace, kterou v dnešní zadlužené době, zná ze své vlastní zkušenosti bohužel mnoho lidí. Dnešní fenomén dluhů, exekucí a soudních řízení přivedl mnoho lidí až do situace, ve které musí být evidováni jako občan bydlící na úřadě. V tomto článku nebudu rozebírat důvody této situace, vezmu to z čistě praktického hlediska, jak se v této situaci chovat, abyste předešli dalším zbytečným problémům. Pokud jste se museli uchýlit k tomuto řešení, ať už z důvodu ochrany svého majetku, anebo vás už prostě doma nikdo nechce, mějte na paměti, že ignorováním úředních dopisů ničemu nepomůžete.

Už sám fakt, že jste v podstatě bezdomovec je deprimující, proto je dobré vědět o všem, co může tuto situaci zlehčit, a že docházet pro doručenou poštu nebo si nechat dobrovolně doručovat obálky s pruhy všech barev se přeci jen vyplatí.

Stále je mnoho lidí, kteří se mylně domnívají, že nepřebíráním došlé pošty situaci vyřešili a tím, že ji dobrovolně ponechali úřadu, nemají s ní nic společného. Omyl! Existuje doručení fikcí, což znamená, že pokud si korespondenci nevyzvednete, desátým dnem se považuje za doručenou a následně se vrací zpět adresátovi. V reálu to znamená to samé, jako když si ji vyzvednete, tedy o jejím obsahu alespoň víte a můžete tak podniknout určité kroky. Je jasné, že v tomto případě vám asi nepřijde pohled z dovolené, ale pravděpodobněji nepříjemné psaní z nějakého úřadu nebo soudu a vyzvedávat obálky tohoto typu není vůbec příjemné, ale podívejte se na to i z druhé strany.

Nechat vypršet lhůtu pro vyzvednutí nebo nechat psaní doručit fikcí, znamená ulehčit věřitelům a orgánům státní moci práci a cestu k případné exekuci. Pokud o obsahu psaní nemáte tušení, je celkem jisté, že nebudete nijak reagovat, podávat námitky ani se odvolávat, tím dojde ve lhůtě patnácti dnů k nabytí právní moci a je hotovo.  Následné vaše stížnosti na to, že jste o tom vlastně vůbec nevěděli, jsou naprosto zbytečné a nikoho zajímat nebudou. Jste přesvědčeni o tom, že námitky a odvolání jsou zbytečné, ale při správně vyplněném podání a v časové lhůtě, získáte mnohdy cenný čas. Na to, abyste v tomto případě zvládli sepsat a podat příslušný dokument, nemusíte být studovaný právník s několika tituly.

Pokud jste se rozhodli, že si poštu vyzvedávat budete a zaplatíte si přeposílání korespondence z úřadu do pronajaté poštovní schránky, tzv. P.O.Boxu, počítejte s nemalými výdaji. Cena za přeposílání pošty, tzv. dosílky činí aktuálně 182,-Kč a pronájem poštovní schránky, tzv. přihrádečné od 121,- Kč do 460,-Kč. Tato cena je závislá na počtu obyvatel ve městě, kde se příslušná pošta nachází. Ceny jsou uvedeny za jeden měsíc užívání.

Ani to, že se vám na poště podaří zajistit volnou poštovní schránku a uhradíte veškeré poplatky s tím spojené, není ještě cesta k jistotě, že vám bude opravdu všechna korespondence doručena. Pokud jde o již zmíněný pohled z dovolené, obyčejné a doporučené dopisy, určitá jistota tu je. Jenže vám jde zajisté o korespondenci jiného ražení. S tou je to trochu složitější. Ne vše je možné přeposílat a ne vše je možné ukládat dle zákona do P.O.Boxu. S tím jde samozřejmě ruku v ruce neustálé se dohadování s poštou, zda dodali do vaší schránky vše, co dodat měli, proč máte ve schránce oznámení o uložení dopisu, ale dopis tam neevidují, nebo naopak proč dopis evidují, ale vy nemáte oznámení. Na dotaz, proč to tak není a čí je to chyba, oni vědět nebudou. Na dotaz, kdo jiný to má vědět, když ne oni, vás nejprve budou posílat od jednoho okénka ke druhému, následně ať to zjistíte na jiné poště a nakonec v úplně jiné instituci. Schránku byste měli kontrolovat alespoň jednou týdně, což znamená mít obrněné nervy alespoň jednou za sedm dní.

V případě rozhodnutí, že odložíte stud z přebírání barevných obálek od pracovnic městského úřadu a nemáte to desítky kilometrů od svého aktuálního bydliště, budete pravidelně docházek na úřad. Pracovnice úřadu by vám měli předat vše, co vám přišlo. Ale co v tomto případě s dokumenty, které nemohly být uloženy? Vrátily se obratem zpět, tudíž zde nepomůže ani vaše cesta na úřad, natož zajištění dosílky.

A pak tu máme datovou schránku. To, že jí mají dle zákona různé instituce a podnikatelé, je naprosto běžné. Méně časté už jsou však datové schránky u fyzických osob. V dnešní době, kdy minimálně základní dovednosti a zkušenosti s výpočetní technikou má jak malé dítě, tak i osoba důchodového věku, nemůže být pro nikoho problém, aby si ji zřídil a následně i kontroloval. Zřízení je zdarma, vyřízení do tří dnů. Celkem dobrý základ. Žádost lze zaslat poštou, elektronickou poštou nebo vyřízením žádosti na některém z kontaktních míst Czech POINT a následném předání žádosti na podatelnu ministerstva vnitra.

Zřízení není složité a především, což je nejdůležitější, orgán veřejné moci doručuje dokumenty prostřednictvím datové schránky. Stejně tak funguje i opačný postup, tedy pokud máte zřízenu datovou schránku, můžete dokumenty orgánu veřejné moci doručovat z vaší datové schránky. Dokument je doručen v okamžiku, kdy se do schránky přihlásíte, v případě, že si dokument 10 dní nevyzvednete, i zde platí doručení fikcí. Pokud máte jen trochu snahu, přijetí zprávy do datové schránky nepromeškáte, není problém nastavit upozornění o doručení na mobilní telefon nebo e-mail.

Nemusíte stát fronty na poště, nemusíte se ptát úřadu, zda by náhodou pro vás něco nebylo. Je to jednoduché a v rámci možností spolehlivé. Zároveň podotýkám, že nemusíte obcházet úřady a hlásit, že máte novou datovou schránku. Jakmile vám bude chtít někdo něco doručit, zašle žádost do evidence obyvatel. Spolu s kontaktem na vaše trvalé bydliště bude zaslána i zpráva, že jste držitel datové schránky včetně jejího čísla. V případě datové schránky, je povinností kontaktovat adresáta nejprve právě přes tuto schránku a až následně poštou. Pokud budete chtít poslat vy datovou zprávu, stačí navštívit portál veřejné správy, kde naleznete všechny potřebné informace o adresátovi.   

Nepodceňte tuto stránku trvalého pobytu na ohlašovně, vždy se tento způsob jednání bohužel vymstí. Pravděpodobně to vaši situaci aktuálně nevyřeší, ale na druhou stranu přijdete o další, v tomto případě naprosto zbytečné problémy.

Autor: Hermína Muchová | pondělí 7.4.2014 22:19 | karma článku: 10,05 | přečteno: 957x