Sdílené auto do každé rodiny

Praha je plná aut. Přestože mnoho pražských rodin již jedno auto má, nemálo z nich plánuje pořídit druhé. A to i přes to, že v Praze se rezidentům neparkuje všude úplně pohodlně a zóny stání negarantují a ani nemohou garantovat. 

Sdílení je prostě výhodné  

Sdílení aut není novinkou. Prodejci aut již dávno zjistili, že je ekonomicky výhodné auta mít ve sdíleném systému, neboť auto vydělává nepřetržitě a ne jen jedním prodejem jednomu cílovému zákazníkovi. A je to výhodné i pro město - dle propočtů jedno sdílené auto nahrazuje 10 aut a tak město může věnovat drahocenný veřejný prostor na jiné účely, než je parkování věčně stojících aut. A při ročním nájezdu do 10 000 km se vlastnictví vozu majiteli nevyplácí vůbec. Sdílené auto je proto ideální například pro mladé páry, které potřebují občas odvézt větší nákup nebo vyrazit na výlet za hranice města. Stejně tak je skvělou náhradou za dnes čím dál častější druhé auto do rodiny.

Jak to může fungovat v Praze?     

Jednoduše. Jednou z možností je zapojit stávající privátní systémy sdílených aut do sítě veřejné (individuální) dopravy. A v rámci ročního kupónu na veřejnou dopravu může mít uživatel nárok třeba na 5 jízd zdarma a další hodiny pak za zvýhodněnou cenu. Městu se totiž velmi vyplatí motivovat právě pravidelné uživatele veřejné dopravy nevlastnit vůz, když ho nutně nepotřebují každý den, a tím šetřit veřejný prostor a také naše plíce.

Druhou, možná trochu odváženější možností je vybudování vlastního systému sdílených aut, ideálně rovnou na elektřinu získávaných z čistých zdrojů. Flotila aut by mohla být v gesci pražského Dopravního podniku a být tedy majetkem města a Praha by tak nabízela veřejnou dopravu hromadnou i individuální. Ceny za vypůjčení vozu by mohla být ještě nižší než u soukromých firem.

Celý systém by byl doplňkovou nabídkou v rámci pohybu po městě. V kombinaci s ročním kuponem má potenciál ulehčit život mnoha lidem, kteří nebudu muset kupovat auto, platit drahé další náklady a řešit parkování pro auto, které se nepoužívá každý den. A také ulehčí přeplněným ulicím a může pomoci vyčistit pražský vzduch.

Autor: Ondřej Mirovský | pondělí 14.5.2018 20:14 | karma článku: 11,18 | přečteno: 631x