Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

A právě cílem tohoto článku je vás na něj upozornit. Demonstrujme si situaci. Ve čtvrtek si objednáte jízdenku přes e-shop ČD na další týden na pondělí vlak z Brna do Prahy v 6:38. Místenku máte tedy do vlaku v 6:38 zdarma, dříve jet nemůžete. Jenže v neděli máte telefonát od někoho, který vám změní plány, dejme tomu řekne, že do Prahy klidně můžete vyrazit vlakem až v 9:38. Co teď? Změníte si místenku přes e-shop na vlak v 9:38.

Jenže co se nestane? Ráno v pondělí v šest ráno dostáváte novou zprávu, podle které máte nové úkoly a do Prahy tak pojedete nejdříve v 11:38. Jenže EuroCity 172 Hungaria - to je vlak z Budapešti až do Hamburku. Takový vlak může být hodně plný, takže chcete místenku.

Řeknete si - fajn, změním tedy místenku. Jenže ouha, změna najednou už nejde. Proč? Tady se jednoduše nabízí odpověď: protože je to tak nastaveno. No, ale kde? Na stránkách informujících o možnosti změny místenek takovou informaci nenajdete. Nutno dodat, že ani ve Smluvních přepravních podmínkách Českých drah pro veřejnou drážní osobní dopravu (SPPO) nenajdete tuto informaci.

Nabízí se tedy otázka: jestliže to není někde napsáno, proč tomu tak je? Tuto otázku jsem si položil i já, protože jsem podobnou situaci nedávno řešil a napsal jsem tedy dotaz na České dráhy. Nakonec se mi dostalo odpovědi:

v současných předpisech ČD ještě není explicitně zakotvené pravidlo výhradně jedné výměny, a to z důvodu pilotního provozu této funkcionality, nicméně formulace je připravena v návrhu článku Smluvních přepravních podmínek ČD - t.č. v připomínkovém řízení, které vejdou v platnost 1. 9. 2018.

Článek v SPPO by pak měl znít následovně:

280. 1. Místenku, místenku SC, místenku railjet business a místenku s rezervací pro jízdní kolo zakoupenou současně s jízdenkou v e-shop ČD lze vyměnit v e-shop ČD pouze jednou, a to do 15 minut před začátkem platnosti tohoto dokladu. Výměna u pokladní přepážky není možná.

Z této formulace už je zřejmé, že bezplatnou změnu místenku lze provést jen jednou (a v současnosti se o tomto pravidlu nikde moc nepsalo). Pokud se vám tedy stane podobná situace jako nedávno mně, vězte, že řešením může už být v takové chvíli jen nákup dodatečné místenky na pozdější spoj. Nebo to prostě musíte risknout a doufat, že v pozdějším vlaku budete mít ještě místo. Anebo v takovém případě můžete i stornovat původní jízdenku (ale jen do 15 minut před původní platností, tedy v našem modelovém příkladu do 6:23) a koupit si novou, která bude místenku zahrnovat na 99 % také (množství bezplatných místenek může být vyprodáno či vlak může být kompletně obsazený). Ale jen tak si opět přesunout místenku podruhé prostě nejde. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 13.8.2018 8:30 | karma článku: 13,57 | přečteno: 3474x