Utajované úsporné opatření v brněnské MHD od ledna 2013

Před nějakou dobou byl na internetu zveřejněn návrh na úsporná opatření v brněnské MHD od ledna 2013. Tento návrh je stále veřejně dohledatelný na této stránce, ovšem oproti dokumentu, který zřejmě zítra (tedy 11. 12. 2012) posvětí bez potíží zastupitelstvo města Brna, je tento dokument ještě poměrně jakžtakž únosný. Co nám tedy bylo poněkud utajeno?

Zaprvé, samozřejmě nebylo utajeno, bod č. 93, tedy Návrh dodatku č. 8 ke Smlouvě o závazku veřejné služby a kompenzaci z veřejné přepravy cestujících uzavřené mezi Statutárním městem Brnem a Dopravním podnikem města Brna, a.s. je pochopitelně dohledatelný na internetu v rámci programu zítřejšího zasedání zastupitelstva města Brna.

Ačkoliv dnes na diskusním fóru BMHD.cz zazněly další návrhy na úspory, které nejsou zmíněny ani v jednom z dokumentů a některé z nich jsou dokonce v rámci mezí pozitivní (Z Kr. Pole, nádraží bude (asi po hodině) o víkendu ráno jezdit d-6 (v návaznosti na příjezdy vlaků od Tišnova a a-301) na Mendlovo nám. a dále jako d-2 do Modřic. - čili nějaká šalina ráno o víkendu cinkat bude), co však u mne budí rozpaky a obavy, je opatření, které zní takto: Noční odstavení 4 vozidel KT8 z linky 8 v podpovrchové stanici Jírova.

Ano, vážení čtete správně, pokud zítra projde návrh dodatku, můžeme se těšit na zajímavý experiment v podobě "noclehu" čtyř šalin mimo prostory vozovny.

Osobně jsem zvědav, jak dlouho toto opatření vydrží. Rozhodně musíme doufat v to, že DPMB, a.s. zajistí ostrahu těchto vozidel, protože ač na tyto tramvaje nebude pršet či sněžit, hrozí reálně, že bez ostrahy budou tyto tramvaje cílem vandalů.

Zda však budou tramvaje hlídány či nikoliv, se už bohužel z dokumentu nedočteme, nezbývá tedy než doufat, že ostraha zajištěna bude.

Každopádně, raději bych byl, pokud by tento návrh vůbec nebyl. Chápu, že zátahy většiny vozidel jsou poměrně nákladné, ale na druhou stranu, nelíbí se mi, jakým způsobem se město Brno staví k podpoře MHD. A pokud se Vám to nelíbí, dostanete velmi fundovanou odpověď od pana primátora:

Zda-li si myslíte, že neinvestujeme do MHD, pak Vám musím sdělit, že ročně jde z 11miliardového rozpočtu města cca 1,6 miliardy korun na chod MHD ve městě. Pokud k tomu připočtu neustálé zvyšování komfortu v podobě nových šalin a busů, pak mi věřte, že brněnská MHD je co se týče obslužnosti a nabídky jednou z nejlépe organizovanou dopravou v rámci ostatních měst. Investice před rozsahem MHD samozřejmě přednost nemají, ale pokud bychom nehledali rezervy ve fungování MHD, jezdili bychom sice levně, ale nic jiného by se zde nedělo a nevznikalo. De facto tramvaje, autobusy, trolejbusy by jezdily, ale město by se zastavilo.

Jinými slovy, pan primátor údajně hledá jakousi rovnováhu mezi úsporami v MHD a investicemi v rámci Brna. Osobně bych raději měl v Brně kvalitní MHD, místo hodinového stroje a dalších jiných pomníků jel tramvají ulicí Minskou či Milady Horákové bez rychlostního omezení a hrozby, že tramvaj může vykolejit...

A hlavně, v první části odpovědi pan primátor píše:

"Žijeme ve veřejném prostoru a chceme, jako správní hospodáři, aby byl tento prostor nás všech, nás Brňanů, ale i návštěvníků města, co nejkrásnější a příjemný pro život. Proto nyní masivně investujeme do rekonstrukcí parků, před nedávnem se dokončil park na Špilberku, nyní revitalizujeme park na Kolišti."

Zde mám ale jednu rýpavou poznámku: byly revitalizovány parky a rekonstruovány některé ulice, jenže pan primátor by měl mít v paměti jednu věc: první, co návštěvník Brna, který přijel do Brna vlakem, uvidí, je dopravní uzel Hlavní nádraží. Nepochybuji o tom, že je uzel Hlavní nádraží důležitou součástí Brna, ale všichni moc dobře víme, jak toto místo působí. Ještě poměrně nedávno vítal turistu reklamní billboard, který zakrýval vyhořelé kasino, v tomto směru se situace už o něco lepší, ale jinak...
-mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 10.12.2012 22:37 | karma článku: 13,91 | přečteno: 1218x