Test: snadnost nalezení webových stránek českých dopravních podniků

Představte si situaci, že nevíte, jaká je přesná webová stránka dopravního podniku města, které chcete navštívit. Jednou z možností je zadat dotaz do Googlu takto: "mhd název města". Jaké budou výsledky? Najdete vždy po tomto dotazu okamžitě odkaz na stránky toho konkrétního dopravního podniku? Pojďme si prověřit česká města, ve kterých je MHD provozováno alespoň na bázi autobus a tramvaj nebo autobus a trolejbus, případně autobus + tramvaj + trolejbus. Vynechám provozy, kde se používají jen autobusy. Budou to tedy tato města: Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, České Budějovice, Pardubice, Hradec Králové, Olomouc, Zlín, Liberec, Opava, Jihlava, Teplice, Ústí nad Labem, Chomutov, Most a Mariánké Lázně. Do Googlu zadáme vždy "mhd název města".

Pro společné hodnocení budu uplatňovat následující metodu. Protože obvykle platí, že první nalezenou stránkou je reklama Googlu, bude platit, že stránka dopravního podniku, která bude hned pod reklamou, tedy na druhém místě, dostane 10 bodů. Protože obvykle platí, že na první nalezené odkazy lidé nejvíce klikají, bude platit, že pokud stránka dopravního podniku bude na třetím místě, dostane 8 bodů, na čtvrtém pak 6 bodů, na pátém pak 4 body (šesté pak 2 body, sedmé místo = 0 bodů). Do pořadí bude započetena i sekce "Místa pro dotaz mhd blízko lokality nějakéměsto". Pokud se mi ale reklama ve výsledcích hledání nezobrazila, budu pro zjednodušení předpokládat, že reklama tam je a posunula tak výsledky o jednu pozici níže.

Jíného hodnocení nepoužiji. Test budu provádět v prohlížeči v IE 8.0, který ale v počítači prakticky nepoužívám a je tedy bez různých doplňků.

Začněme Prahou:

Na prvním místě je reklama odkazující na jízdní řády nejen v Praze., na druhém místě je již stránka Dopravního podniku hlavního města Prahy, stránka tedy dostává vysokých 10 bodů.

Brno:

Zde už je situace horší. Hned pod reklamou objevíme server www.bmhd.cz, což je stránka sice bohatá na informace, leč ji nespravuje Dopravní podnik města Brna. Námi hledané stránky www.dpmb.cz jsou až na pátém místě v rámci sekce "Místa pro dotaz mhd blízko lokality Brno", stránka tedy dostává 4 body. Slabé.

Ostrava:

Dopravní podnik Ostrava a.s. se nemá za co stydět, webová stránka je hned druhou nalezenou stránkou  na dotaz "mhd ostrava". Stránka www.dpo.cz tedy dostává 10 bodů.

Plzeň:

Na prvním místě je reklama, na druhé místě v pořadí je série odkazů týkající se stránky www.pmdp.cz, stránka tedy dostává 10 bodů.

České Budějovice:

Na prvním místě je reklama, druhé místo má odkaz na IDOS s možností hledat spojení v Českých Budějovicích. To je dobré, já ale chci stránku Dopravního podniku města České Budějovice, a.s. a na tu vede třetí nalezený odkaz, lze tedy konstatovat, že na www.dpmcb.cz se lze dobře dostat, uděluji tedy 8 bodů.

Pardubice:

Ani zde se nevyhneme reklamě, ale jinak je odkaz na web www.dpmp.cz na druhém místě, takže 10 bodů.

Hradec Králové:

I zde je na prvním místě reklama, na druhém místě je odkaz na neoficiální stránku, správná adresa je www.dpmhk.cz, ta je ale na třetím místě, stránka tedy ode mne má 8 bodů.

Olomouc:

Na prvním místě je reklama, druhé místo v pořadí má sice IDOS s možností hledání spojení v Olomouci, to nám ale moc nepomůže, když chci plán sítě či detailní informace o jízdenkách. Jenže, na třetím místě je odkaz na neoficiální stránku a teprve na čtvrtém místě je odkaz na www.dpmo.cz. Počet bodů: 6.

Zlín:

Na prvním místě je sice reklama, ale na druhém místě již stránka Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice s.r.o., udílím 10 bodů.

Liberec:

Na prvním místě je reklama, pak nabízí Google "Místa pro dotaz mhd blízko lokality Liberecký", kde je hned na prvním místě odkaz na Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s, což lze považovat za uspokojivé, dávám tedy 10 bodů.

Opava:

I zde bez potíží, nalezneme sice nejprve odkaz na vyhledávání spojení, ale tato stránka už je v rámci stránek Městského dopravního podniku Opava, a.s., udílím tedy 10 bodů.

Jihlava:

I v tomto případě, tedy po zadání "mhd jihlava", nalézáme hned pod reklamou stránky Dopravního podniku města Jihlavy. 10 bodů.

Ústí nad Labem:

Ve výsledcích jsou sice reklamy, ale hned pod nimi je odkaz na stránky Dopravního podniku města Ústí nad Labem a.s., dávám 10 bodů.

Teplice:

V Teplicích provozuje MHD společnost Veolia Transport Teplice s.r.o., stránka tohoto dopravce ale asi nemá tak dobrou reputaci, protože je až na čtvrtém místě, za což dostává 6 bodů.

Jdeme do finále, zbývají nám už jen tři miniprovozy, tak jsem zvědav. Zatím se neobjevily potíže, až na Brno.

Chomutov:

Ani stránky Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova není těžké nalézt, jsou hned pod reklamou, takže 10 bodů.

Most:

Tak ani zde nejsou problémy s výsledky. Hned pod reklamou je odkaz na http://www.dpmost.cz/, tedy 10 bodů.

Mariánské Lázně:

Provozovatel MHD v Mariánských Lázních je také snadno nalezitelný, hned pod reklamou. Takže za snadno vyhledatelnou stránku www.mdml.cz udílím 10 bodů.

Závěr: Nejhůře v tomto testu dopadl Dopravní podnik města Brna. Situace se snad časem zlepší, protože DPMB, a.s. nyní vytvořil novou stránku a tak se hodnocení možná změní, což by nebylo od věci. Ostatní dopravní podniky jsou na tom lépe, ale jako vždy platí: neusínat na vavřínech, ačkoliv je pravdou, že jedinou konkurencí pro stránky Dopravních podniků jsou neoficiální stránky fanoušků MHD...-mir

Autor: Miroslav Hruška | pátek 14.10.2011 17:35 | karma článku: 7,44 | přečteno: 885x