Postřehy z návštěvy Railjetu v Brně a krátké jízdy - díl první

Dnešním článkem bych se rád podělil o dojmy z celkem dva dny trvající návštěvy jednotky Railjet, která již podruhé svezla také širokou veřejnost. Poprvé tomu tak bylo v červnu roku 2009, kdy jednotka svezla zájemce při cestě na a z veletrhu Czech Raildays v Ostravě. V té době mne ale jízda z Břeclavi do Ostravy nebo opačným směrem příliš nelákala a protože od té doby jsem nepotřeboval jet vlakem po Rakousku, tak jsem si musel počkat na tento vlak až do dubnových dní tohoto roku.

Den první, 17. dubna 2013

Je asi 10:30 a já přijíždím na hlavní brněnské nádraží, kam má jednotka Railjet v 10:55 dorazit. Při pohledu na panel příjezdů a odjezdů zatím nejsou žádné náznaky toho, že za 25 minut má přijet Railjet. Nikde nevidím připravující se novináře. Ovšem, objevuji nový letáček prezentující novinku v podobě Railjetu. Dále si při procházce po prvním nástupišti všímám jednoho fotografa, který je stejně jako já zaujat tím, že na prvním nástupišti řeší strážníci přítomnost jakési stařenky. Její přítomnost by asi moc nevadila, ovšem vzhledem k jejímu zápachu je jasné, že než přijede Railjet a s ním i novináři, tak bude potřeba paní "odklidit".

Než ale přijede definitivně Railjet, přijíždí do Brna ještě vlak EuroCity 278 Gustav Klimt. Tento vlak bude od prosince 2014 značně jiný: ačkoliv bude stejně jako dnes jezdit z Grazu, už nebude jezdit v podobě "lokomotiva a za ní několik vagónků". Zajímavostí ovšem je, že několik dnů před skutečným příjezdem Railjetu do Brna tento vlak tahala rakouská lokomotiva Taurus v nátěru prezentující nové spojení vlaky Railjet od prosince 2014.

Lokomotiva Taurus v novém nátěru v čele vlaku EC 279 do Vídně v neděli 14. dubna 2013

Příjezd vlaku EC 278 do Brna dne 17. dubna 2013

Je 10:45 a už je definitivně jasno, vlak EC 30000 přijede na první kolej, první nástupiště. A já odcházím k pátému a šestému nástupišti Railjetu naproti - zdokumentovat příjezd do Brna. Ovšem nejsem sám, spolu se mnou zaujalo svá místa několik dalších fotografů - šotoušů.

Railjet se blíží...

Railjet konečně přijel do Brna...

Video natočeno, okamžitě spěchám na první nástupiště, kde vystupují představitelé Českých i Rakouských drah. Někteří fotografové však nemají ani tak zájem o papaláše, ale hlavně o vlak a tak začínají fotit vlak z mnoha stran.

Ani já prvně nejevím zájem o papaláše, ale hlavně hledám, ze kterého vozu druhé třídy vystoupí Josef Petrák, šéfredaktor ŽelPage.cz. A akorát se mi podaří zastihnout Josefa ve chvíli, kdy vystupuje, takže se v dobré náladě pozdravíme a o chvíli později se zdravím s dalším z redaktorů ŽelPage.cz a to Matoušem Danielkou.

Josef okamžitě spěchá k papalášům, protože podle jeho slov se bude předávat model railjetu v měřítku H0, takže ho také následuji a snažím se přes houf novinářů tohle mecheche také zdokumentovat.

Christian Kern (předseda představenstva Rakouských drah) předává Petru Žaludovi model Railjetu

A ještě jedna póza s modely pro novináře...

Po předávce modelů poskytují oba šéfové drah rozhovory novinářům, to už mne tolik nezajímá a začínám dokumentovat samotný vlak.

Nejzajímavější je pro mne plošina pro vozíčkáře:

Zajímavě řešená plošina pro vozíčkáře

Velký zájem mezi zejména mladými šotouši je také o snímek s lokomotivou, zkrátka a dobře, na brněnském nádraží je opravdu živo kolem Railjetu.

Railjet - lokomotiva z boku

Ale to se již čas krátí a já se tedy chystám na zaujmutí místa na natočení odjezdu Railjetu z Brna. Ještě prohodím pár slov na rozloučenou s Josefem Petrákem a Matoušem Danielkou a jdu definitivně zaujmout místo na dokumentaci odjezdu. Stejně jako při příjezdu, i odjezd si se mnou dokumentuje z různých míst mnoho šotoušů...

Railjet odjíždí z Brna...

A videem odjezdu Railjetu z Brna do Prahy končím první díl dvoudílné reportáže. V druhém díle, který vyjde během tohoto víkendu, si budete moci přečíst o dojmech z jízdy Railjetem z Brna do Břeclavi. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pátek 19.4.2013 20:22 | karma článku: 12,84 | přečteno: 769x