Postřehy z autoškoly aneb dělám si řidičák

Byl únor tohoto roku, kdy jsem si řekl, že bych konečně mohl absolvovat autoškolu a získat řidičský průkaz. Takže jsem začal hledat a vybírat. Nakonec padla volba na jednu autoškolu sídlící v centru Brna. Již první setkání s touto autoškolou bylo příjemné a vlastní první hodina také. První i další jízdy mne rovněž přesvědčily o správném výběru. Ale také jsem zjistil, že leccos znám tak nějak jakožto cyklista, mnoho věcí během jízd dělám výhradně já, respektive žáci :-) A zjistil jsem zajímavou věc týkající se řidičského průkazu. A nejen to.

Pravda, v tuto chvíli ještě nemám výcvik definitivně za sebou, na to snad dojde příští týden v úterý, kdy mne čeká test a závěrečná jízda.

I tak už ale mohu říct, že po absolvování autoškoly budu některé předpisy dodržovat více než ostatní řidiči. Co tím mám na mysli?

Především je v Brně mnoho míst, kde je železniční přejezd bez závor, ty však většina řidičů vesele ignoruje, například na ulici Hladíkova nebo na Poříčí u výstaviště. Místo toho, aby jeli maximálně rychlostí 30 km/hod ve vzdálenosti 50 metrů před přejezdem a samozřejmě i při jeho přejíždění, většina řidičů toto pravidlo vesele ignoruje!

Například toto video dokumentuje situaci u výstaviště:

A jak to například včera odpoledne (9. 4. 2015) vypadalo na ulici Hladíkova?

To už se můžete přesvědčit z mého videa:

Ale teď k tomu řidičskému průkazu.

Je zajímavé, že pokud řidičský průkaz ztratíte, respektive vám jej někdo odcizí (a současně uvažujme, že budete mít štěstí a ostatní nezbytné doklady neztratíte) a vy se zrovna chystáte na dovolenou do zahraničí, tak jste nahraní. Ačkoliv sice dostanete „Potvrzení o oznámení ztráty, odcizení, poškození nebo zničení ŘP", které jako náhrada ŘP platí pouze na území ČR po dobu 30 dnů, prakticky to znamená, že pokud se chystáte za dva dny vyrazit s autem do ciziny, tak na to můžete zapomenout.

Expresní vydání nového průkazu bude sice dražší, ale lhůta je 5 dnů. Takže v situaci, kdy potřebujete za tři dny odjet a řidičský průkaz ztratíte o víkendu, můžete si akorát tak hledat náhradního řidiče nebo cestu zrušit.

Mezinárodní řidičský průkaz vám v tomto případě také nepomůže, ten musíte používat vždy s národním řidičským průkazem.

Což je zvláštní - český řidičský průkaz je běžně uznávaný v celé Evropské unii, ovšem potvrzení o ztrátě už nikoliv. Takže v tu chvíli je volný pohyb osob po Evropské unii poněkud omezen. Tak si tak říkám, proč ještě nikoho nenapadlo tuto situaci vyřešit a usnadnit lidem cestování? Potvrzení by samozřejmě muselo být opatřeno fotografií a úředně ověřeno a mít i nějaké ochranné prvky (podobně jako má například Dopravní podnik města Brna ochranné prvky na jízdenkách (na předplatní jízdence je mimo jiné hologram), ale pořád to podle mého názoru není nic moc složitého, aby vznikl jednotný náhradní doklad platný v celé Evropské unii.

Dalším zajímavým zjištěním je pravidlo, že dle § 26 řidič nesmí stát v době od 5.00 do 19.00 hodin tam, kde by nezůstal mezi vozidlem a nejbližší tramvajovou kolejnicí volný jízdní pruh široký nejméně 3,5 m.

Co myslíte, dodržuje se toto pravidlo v Brně?

Obrázky ze dne 29.3. názorně ukazují, že v ulicích Merhautova a Jugoslávská rozhodně nikoliv.

Ukázky nedodržování § 26 zákona č. 361/2000 Sb.

Auta vesele stojí během dne na ulici Jugoslávská ve vzdálenosti nižší než 3,5 metru od tramvaje

Může mít tato situace nějaké řešení? Snad ano, alespoň podle e-mailu od vedoucího revíru Sever pro Brno-sever.

situace na ulici Merhautova byla na popud Ombudsmana řešena komisí odborníků z Odboru dopravy MMB a Dopravního inspektorátu PČR. Městská policie na žádost této komise dva měsíce několikrát denně zjišťovala počet stojících vozidel na ulici Merhautova. Na základě zjištěného stavu komise konstatovala, že není v silách ani PČR ani MP tento problém vyřešit a situaci musí komplexně řešit město Brno. Do té doby budou obě policie na této ulici řešit nebezpečné věci – stání na přechodu a stání na křižovatce. Podle posledních informací by k řešení ze strany města mělo dojít v letošním roce. Při rekonstrukci sítí a vozovky budou vytvářeny úseky určené ke stání vozidel. Tam, kde to z nějakého důvodu nebude možné stání povolit, budou obě policie dohlížet na dodržování zákazu.

Závěrem ještě jedna čerstvá zkušenost. Včera (9. 4. 2015) jsem si rozhodl letos poprvé vyjet na kolo. Zvolil jsem cestu směr Hladíkova ulice, to abych si zdokumentoval ten přejezd. Už při jízdě k tomuto místu a také za ním jsem si všiml jedné věci. Pojednou dávám více bacha a snažím se respektovat pravidla silničního provozu ještě více, koneckonců jsem řidičem nemotorového vozidla. A tak jsem najednou více koukal v Komárově, kudy prochází cyklotrasa, jestli něco nejede zprava a dokonce i v Maloměřicích, kde běžně ulicemi spíše projedu rychle. Ono co kdyby náhodou jelo nějaké auto zprava a mělo přednost, že. A když to tak vezmu, tak my cyklisté si nárokujeme přednost na přechodu v Komárově, kdy sice čekáme na zelenou, ale pokud nesesedneme z kola a nepůjdeme pěšky přes přechod, nemají řidiči, kteří odbočují doprava z ulice Kšírova na Hněvkovského v tomto místě povinnost nám dát přednost. A přesto většina cyklistů jede a vynucuje si přednost. Ale je fakt, že v tomto případě jde o vzájemnou toleranci. Až udělám zkoušky, budu v takových místech zřejmě také tolerantní. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pátek 10.4.2015 8:45 | karma článku: 20,28 | přečteno: 4296x