Odpolední jízda na kole po Brně - lepší, ale někdy lepší tak na půl

Dnes bych rád popsal dojmy z odpolední jízdy na kole po Brně, kdy jsem se rozhodl jet z Lesné do centra Brna, nicméně záměrně trochu oklikou a ne přímo přes oblast kolem Dětské nemocnice a parku Lužánky. Výsledek je ten, že něco se za poslední roky zlepšilo, ovšem nebylo dotaženo do konce a tak jsou některé úpravy spíš polovičaté. Inu, posuďte sami.

Má jízda začíná krátce po čtvrté hodině v horní části sídliště Lesná a můj cíl je následující: přes Královo Pole dojet do oblasti Jundrova a odtamtud pak přes Pisárky a Mendlovo náměstí na Českou. Ano, trochu objížďka, nicméně dnes jsem do centra nespěchal a tak mi nevadilo si jízdu trochu prodloužit.

První zajímavý postřeh se nabízí v oblasti mezi zastávkou Slavíčkova a Halasovo náměstí, kdy vidím autobus linky č. 44. Aha, takže autobus 2330 jede v podstatě stejnou trasu jako já, tak jsem zvědav, jestli ho doženu, ale zatím má na ulici Křižíkova náskok.

Ovšem, i já mám po cestě k dispozici na kole určité zkratky a tou první je most pro pěší spojující ulici Sladkovského a Chaloupkovu.

Tento most je sice fajn, protože se při jeho stavbě myslelo na potřeby vozíčkářů z nedalekého Ústavu Kociánka. Na druhou stranu nikde není psáno, že jej mohu využít na kole, takže ho stejně mnoho jiných cyklistů využívám de facto nelegálně a kdyby se uprostřed mostu postavil policista, asi by měl žně (což by ale zřejmě vyvolalo nátlakovou akci brněnkých cyklistů, aby se jízda na kole po tomto mostu plně zlegalizovala).

Následuje poměrně klidný úsek z Chaloupkovy ulice přes Malátovu. Ovšem, jakmile z této ulice vyjedu, nastává dilema: oficiálně doleva k protisměrce na ulici Svatopluka Čecha odbočit nemohu, takže musím sestoupit z kola a jít vzorně po přechodu. Anebo odbočit vzorně doprava a jet místo toho přes mnohem frekventovanější ulici Husitskou a Skácelovu.

Já volím první variantu, tedy vzorně přejdu a na druhé straně ulice už opět nasedám a dojedu si na ulici Svatopluka Čecha, kde se nachází vůbec první protisměrka pro cyklisty v Brně.

Tento úsek mám rád a je klidný, jedinou nevýhodou (pokud si odmyslíme nemožnost jet bez přecházení po přechodě z ulice Malátovy) je to, že kdo oblast Králova Pole moc nezná, tak asi neuhodne, že má pokračovat dále po ulici Svatopluka Čecha a pak odbočit doprava k mimoúrovňové křižovatce Skácelova - Hradecká - Královopolská. Přitom by stačilo na ulici před křížením s ulicí Purkyňova nakreslit nějakou šipku, že stezka, byť už ne se samostatným pruhem, pokračuje dále rovně.

Následuje velmi příjemná část cesty - díky nové křižovatce se cesta pro cyklisty, ale i pro pěší značně zpříjemnila, průjezd je nyní rychlejší a pohodlnější.

Následuje velmi příjemný úsek dolů až k zastávce Přívrat, kde podruhé vidím autobus č. 2330 na lince č. 44.

Tento příjemný úsek pokračuje až na ulici Horova, kde cyklostezka končí. Mohl bych sice jít vzorně na přechod, na místo toho ale čekám, až bude na ulici volněji a budu moci tedy projet rychleji. Mezitím autobus č. 2330 už odjel ze zastávky Rosického náměstí a jsem tedy zvědav, jestli autobus ještě doženu.

Autobus má teď oproti mně velkou výhodu - jede v úseku, kde nejsou semafory a naopak já musím ještě od ulice Sochorova jet malou objížďkou a počkat si na zelenou na ulici Kníničská a pak teprve projet na ulici Veslařskou, kde je ovšem silný provoz. Poznámka: i pokud by malá uzavírka chodníku nebyla, jel bych po celém chodníku podél tramvajové tratě nelegálně a s rizikem pokuty...tento chodník město jaksi zatím neoznačilo jako regulérní cyklostezku.

Z důvodu silného provozu tedy na začátku Jundrova rychle odbočuji na cyklostezku do Pisárek, kde navzdory tomu, že není víkend, je poměrně dost cyklistů.

Tento úsek až do Pisárek je velmi příjemný. Navíc v úseku za cyklistickým mostem si všímám, že díky kolonám před Pisárkami předjíždím autobus č. 2330.

Před Anthroposem využiji přechodu a odbočuji na cyklopruh směr Mendlovo náměstí.

Tento pruh je velmi příjemný, nicméně má jednu vadu: končí u zastávky MHD Lipová. Dále stále jedu mimo silnici, protože je to bezpečnější, nicméně má to jednu vadu: být tu policista, tak mne bude pokutovat, protože ten chodník není cyklostezka. Nicméně, navzdory této vadě nejsem sám, kdo tento poměrně úzký chodník používá a pro předjíždění cyklistů využívám víceméně vyšlapané cestičky, kde kdysi možná byl trávník. Opravdu by byl problém ten chodník rozšířit a udělat z něj regulérní cyklostezku (alespoň ve směru do centra)?

Hmm, tyhle neúplné a nedokončené cyklostezky jsou prostě specialita Brna.

V protisměru je cyklopruh, ale...

Závěrečný úsek od zastávky Výstaviště, hlavní vstup už jedu normálně po silnici až na Mendlovo náměstí. V tomto směru se nemusím moc bát, kolem mne akorát jezdí někdy trolejbus nebo autobus, ovšem v protějším směru je situace horší. Cyklopruh je sice fajn, jenže řešení by v této ulici mělo být následující (červený pruh je cyklopruh):

Na ulici Hlinky je použita varianta vlevo, což je bohužel špatně, protože cyklisté jsou díky tomuto řešení zranitelnější oproti řešení vpravo na obrázku, které se začalo používat v Kodani. Parkovací pruh je hned vedle běžného pruhu a díky němu jsou cyklisté chráněni před hustým provozem.

Toto řešení by mělo město Brno uplatnit nejenom v ulici Hlinky, ale také v jiných ulicích, kde se plánují cyklopruhy (ovšem totéž řešení by mohlo být uplatněno i v jiných ulicích, kde je dost místa na uplatnění této koncepce, ale zatím se nepočítá s tím, že by v nich mohl být někdy cyklopruh - například by takto šla upravit ulice Lužánecká).

Přes Mendlovo náměstí na Pekařskou

Závěr cesty je oproti letům dřívějším o něco lepší a v tomto směru lze město Brno pochválit. Z Hlinek lze jet přes Mendlovo náměstí po cyklopruhu. Ale abychom to s pochvalami nepřehnali. Tento cyklopruh je opět příkladem neschopnosti města Brna dovést něco pořádně do konce (nehledě na to, že i zde by mohl být uplatněn systém cyklopruhu a parkovací plochy podle obrázku výše). Před poměrně významnou křižovatkou ulic Úvoz a Pekařská je značka, že mám sesednout z kola. A teď jako co? Jestli se chci dostat na Pekařskou, tak musím na přechod a pak raději pěšky po chodníku a teprve za křižovatkou zase usednout na kolo.

Že je to ujeté? Nejste sami, kdo si to myslí. Přitom je zajímavé, že ve Frankfurtu nad Mohanem je vyřešeno odbočování na jedné křižovatce například takto (není to sice křížení typu Mendlovo náměstí - Pekařská - Úvoz, ale podobá se jí - i přes tuto křižovatku jezdí tramvaj):

Frankurt nad Mohanem řeší cyklopruhy a křižovatky lépe...

Brno ovšem není rovinatý Frankfurt, koalice v čele s primátorem Onderkou tvrdí, že město je kopcovité a cyklistika je spíše záležitostí rekreace než dopravy více lidí. Dobře, to ovšem neomlouvá nekoncepční řešení křižovatky Mendlovo náměstí - Úvoz - Pekařská.

Pekařská - aneb výhoda kola je znát...

Závěr jízdy do centra na Českou po Pekařské ulici rozhodně není nudný. Díky většímu provozu je v ulici tradičně zácpa, ovšem jako cyklista potřebuji velmi málo prostoru pro jízdu a většinu aut vesele zprava předjíždím.

Na křižovatce se Šilingrovým náměstím odbočuji na Husovu, po ní dojedu na Českou, kde u Vágnera odkládám kolo do hlídané úschovny a pak už si jdu pěšky na Kobližnou do knihovny.

Domů se pak vracím trochu oklikou po cyklostezce směrem na Avion, nicméně po cestě zpět jsem již neobjevil žádná nějak zajímavá místa, takže tuto reportáž končím a konstatuji: v Brně se něco za poslední roky zlepšilo v oblasti podpory cyklodopravy, ovšem někdy tyto úpravy nebyly dotaženy do konce a tak jsou některé úpravy spíš polovičaté (v tomto případě hlavně ulice Hlinky, Mendlovo náměstí). Zejména je tomu v případě cest cyklistů do centra, rekreační cesty jsou již jakžtakž vyřešeny. -mir-

Trasa mé cesty...

Autor: Miroslav Hruška | čtvrtek 25.4.2013 7:30 | karma článku: 12,02 | přečteno: 958x