Nešťastné Pendolino v Čechách a na Moravě aneb trable pokračují...
Protože bylo jasné, že než stavět náročné koridory (na které by se peníze sháněly velmi obtížně), rozhodly se dráhy koupit něco, co by v našich podmínkách jezdit mohlo, ale navíc rychleji. Ano, naklápěcí technika se jevila jako ideální. Objednalo se tedy Pendolino od italského ALSTOMu Ferroviaria. Počítalo se sedmi kusy na trasu Berlín - Vídeň.
Jenže záhy po dodání se objevilo dost problémů, které nebyly pro České dráhy rozhodně jednoduché.
Když už se konečně rozjelo, začalo jezdit jinak, než se plánovalo. Dráhy poslaly tři jednotky do Brna a čtyři do Ostravy. Z Brna Pendolina dále pokračovaly do Bratislavy, resp. do Vídně. Němci Pendolino do Berlína nepustily a o této možnosti se zatím jen jedná.
Jenže za svezení Pendolinem měl cestující pořádně platit. Respektive, cestující si měl připlatit pořádně za místenku. Kdo nevlastnil zákaznickou kartu, dal za místenku 200,-Kč navíc, kdo ji měl, jen 86,-Kč. Od změny tarifu v roce 2008 se cena místenky pro "věrné zákazníky" zvedla na 100,-Kč.
Přitom však cestující platil jen za pohodlnější jízdu, protože do Pendolina se nehnaly bandy turistů a studentů (ty se svezly a svezou rychlíkem). Ale kdo by čekal v nové jednotce Českých drah přípojky na notebook i v druhé třídě, mýlil by se. Pouze v první třídě. Aneb, zákazníku, chceš-li užívat notebook a chceš, aby ti nedošla baterka, zaplať za první třídu.
I tato absurdita příliš nelákala potenciální klienty. Denní tisk se ostatně rozdával (a rozdává) zdarma jen v první třídě a kdo jel do Prahy z Brna se společností Student Agency či Eurolines, dostal (dostane) tisk zdarma. Dráhy to zdůvodňují, že Pendolino je vlak pro nejnáročnější klientelu. Nejnáročnější klientela tedy poleze do první třídy? A kdo tedy bude v druhé třídě? Nějaká méně náročná klientela?
Rychlost Pendolina je také dost relativní. To, že dorazí do cíle rychleji než běžný vlak EuroCity, je dáno tím, že má méně zastávek na trase a obecně má přednost na trase před rychlíky. Do Brna je navíc bržděno zatáčkami nedaleko Ústí nad Orlicí a mezi železničními fotografy známým Bezprávím. Zde musí jet Pendolino pomaleji než po rovné trati. Pendolino tedy do Brna dojede rychleji jen v případě nějaké hromadné bouračky na D1, do Ostravy zatím vede.
Obsazenost Pendolina? Dráhy po určité době zjistily, že jižní větev do Brna je méně využívaná a je potřeba ji zatraktivnit. Letos v létě nabídly určitý počet místenek zdarma a nabídly cestujícím jízdenku ČD Tip do Vídně. Ovšem i tyto kroky jsou zoufalé. Pendolinem do Vídně jedou cestující v případě Tipu jen proto, že je k tomu jízdenka de facto "nutí". Jinak by stačilo nasadit obyčejné "écečko" v podobné časové poloze. Místenky zdarma jsou sice dobrým nápadem, ale efekt je ten, že si lidé přejdou do Pendolina z běžného EC vlaku. Není zřejmě velká pravděpodobnost, že se tím nalákají úplně noví lidé, kteří vlakem do Prahy už dlouho nejeli.
Na jižní větvi má Pendolino v současném řádu jen jeden opravdu dobrý spoj. A to v 7:07 z Brna do Prahy. Před desátou v Praze. Ostatní dva spoje se kryjí s vlaky EuroCity (a do Brna z Prahy též) - především večerní EC Jaroslav Hašek jede deset minut po odjezdu Pendolina (tedy Pendolino jede mimo pravidelný takt, byť jede z Vídně). Do Bratislavy též moc cestujících vlakem Pendolino pravděpodobně nepojede, protože do Bratislavy příjíždí pozdě večer a vrací se do Prahy brzy ráno. Na jednodenní výlet lze využít vlaku EuroCity. Do Vídně je situace o něco lepší.
Nový jízdní řád platný od 13. prosince je tedy odpovědí na tyto problémy, které se snaží manažeři Drah nějak vyřešit. Výsledek je tedy, že do Bratislavy se již nepodívá ani jedna jednotka řady 680. Do Vídně zavítá jen jedna jednotka, ale po celé trase bude vedena jako vlak kategorie EuroCity. Přebytečné dvě jednotky posílí severní větev, kde je jejich popularita a renomé o něco lepší díky dálnici. Pro cestující z Ostravy to však znamená o dva další povinně místenkové spoje, za které si budou muset zaplatit, pokud budou chtít být v Praze rychleji než vlakem EC či IC. Jak to dráhy vysvětlí těm "navyklým" zákazníkům, že už se nebudou moci svézt Pendolinem do Bratislavy...navíc se to bude muset napsat do časopisu Grand Pendolino.
Jenže i na severní větvi dráhy nejspíš padnou na hubu s přemírou spojů. 6 spojů s místenkou za 100,-Kč (případně 200,-Kč) bude sice hezká nabídka (protože některé ranní spoje jsou opravdu plné), ale otázka je, zda se to vyplatí. Cena místenky by měla být nižší. Pak by se Pendolinem ochotně svezlo určitě více lidí. Do Ostravy by navíc mohly "téměř bezplatná" Pendolina být stěžejní a v podstatě by nahradily současné soupravy EuroCity, kterých se nedostává jinde. A byl by nejspíš pokoj. Ještě vyjednat možnost cesty Pendolinem do Varšavy. -mir-
Miroslav Hruška
Jedna jízdenka vládne všem
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/23/03/7385/w230/Bf797897.jpeg)
Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?
Miroslav Hruška
Jak si zpřehlednit prohlížeč?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/7385/w230/Bf372428.jpeg)
Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.
Miroslav Hruška
Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/7385/w230/Bf372428.jpeg)
Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.
Miroslav Hruška
Sáňkování ve švýcarském stylu
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/20/02/7385/w230/Bf416618.jpeg)
Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).
Miroslav Hruška
Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/19/01/7385/w230/Bf375954.jpeg)
V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel
Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...
„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ
Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...
Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři
Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...
Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti
Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...
Velké požáry ve středních Čechách: vzplála výroba pyrotechniky a sklad
Středočeští hasiči zasahují u dvou velkých požárů. V obci Praskolesy poblíž Hořovic na Berounsku...
Převrat v britské politice? Nacionalisté v průzkumech poráží vládní stranu
Premium Do britských parlamentních voleb zbývají ani ne tři týdny a vypadá to na velký propadák vládních...
Past na mobil v ruce. Chorvatské radary řidiče vyfotí a rovnou mu pošlou pokutu
Premium Řidiči cestující v létě na dovolenou do Chorvatska mohou být nemile překvapeni, když jim do Česka...
Čokoládová holčička osladila život v SSSR. Boj o svou tvář ale prohrála
Seriál Kdo by neznal Aljonku. Nejslavnější ruská čokoláda je na trhu už téměř šedesát let a její věhlas...
- Počet článků 326
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1968x