Nebezpečné otáčení linky č. 46 v Brně

Možná si ještě pamatujete, že v roce 2010 Dopravní podnik města Brna zavedl otáčení autobusů linek č. 46 a 57 na ulici Provazníkova nedaleko zastávky Merhautova. Toto otáčení autobusů bylo samozřejmě trochu nešťastné, nicméně nebylo příliš rizikové, neboť v jednom směru (od Husovic) jezdí dodnes jen autobusy a trolejbusy, přesto lidem samozřejmě vadilo. V roce 2011 byla situace vyřešena tak, že toto velmi provizorní obratiště bylo zrušeno, linka č. 57 začala jezdit dolů na Tomkovo náměstí a linka č. 46 začala jezdit na Zemědělskou.

Řešení linky č. 57 se ukázalo celkem dobrým, neboť to zůstalo i po nedělní změně jízdních řádů. Jenže v případě "smyčky" linky č. 46, která jela od zastávky Provazníkova ulicí Jugoslávskou a dále Zemědělskou a Lesnickou, se situace změnila. A jenom k horšímu.

Je pravdou, že linka č. 46 neprojížděla po ulici, která by byla vhodná pro autobusy, navíc ani nezastavila před školou na Jugoslávské, občas mohlo dojít i ke zpoždění autobusu kvůli řidičům, kteří zde při průjezdu autobusu parkovali, nicméně současné řešení linky č. 46 je ještě horší než když linka č. 46 končila na Merhautově.

V pracovní dny během špičky je linka č. 46 provázána s linkou č. 66 a společně tak tvoří dvě okružní linky tak, jak tomu bylo dříve, do roku 2009. Potud vše v pořádku. Kámen úrazu nastává ovšem během brzkých ranních hodin, po skončení provozu linky č. 66 večer a o víkendu celý den.

Autobus linky č. 46 skončí svou jízdu na zastávce Lesnická ve směru Pionýrská, jenže ouha, kde se má autobus vytočit? Na křižovatce, kde se poměrně nedávno stala nehoda trolejbusu a tramvaje? To určitě ne. Nezbývá tedy nic jiného než že autobus pokračuje bez cestujících po třídě Generála Píky, kde se mezi zastávkou Bieblova a Fügnerova otočí. Následně má řidič autobusu chvíli pauzu, autobus odstaví v pravém pruhu čtyřproudové silnice a teprve pak se vrací zpět na Lesnickou.

Kromě zbytečně dlouhé zajížďky bez užitku pro cestující (přibližně 1600 metrů tam a zpět od zastávky Lesnická) je navíc otáčení autobusu na tomto místě nebezpečné. Jelikož je autobus větší než auto, nemůže využít odbočovacího pruhu doleva, ale musí si najet zprava. Zde reálně hrozí nehoda, neboť tento odbočovací pruh směřuje i rovně směrem na Halasovo náměstí. Situace je patrná z následujícího obrázku.

Když k tomu připočteme skutečnost, že na třídě Generála Píky je povolená rychlost 70 km/h, začíná být snad jasné, že nové řešení linky č. 46 je velmi nešťastné.

Nehledě na to, že od ulice Porgesova vede silnice na třídu Generála Píky a pokud v momentě otáčení autobusu bude přijíždět auto, vznikne další zajímavá situace, kdy aby mohl autobus projet, bude muset řidič auta od ulice Porgesova zacouvat zpět.

A už tuto neděli se mohla stát nehoda nebýt rychlé reakce řidiče Mercedesu, který jel v levém pruhu rovně směrem na Halasovo náměstí, jak je vidět na této fotce (za fotku děkuji uživateli agent_s_teplou_vodou z diskuzního fóra BMHD.cz):

V porovnání s tímto otáčením považuji závlek linky č. 46 na Zemědělskou za menší zlo. A co se týká otáčení na ulici Provazníkova, i toto řešení bylo lepší než dnešní situace. Bohužel jinde než na této křižovatce se autobus neotočí, leda že by autobus zajel k zastávce U tunýlku nebo se otočil pod Lesnou na "kruháči". Jenže v takovém případě by na takové otáčení bylo potřeba ještě více kilometrů než dnes.

Řešení této situace by mohlo být následující: v pracovní dny ve špičkách by byla v provozu linka č. 46 a 66 jako okružní linky, mimo špičky a o víkendech by vznikla linka č. 86 (čistě pracovní číslování), která by se otáčela tak jak tomu bylo po celý rok 2011, tedy na Zemědělské. Ušetřilo by se na tom nemálo kilometrů (pokud vezmu v úvahu, že v sobotu či neděli je celkem 98 spojů linky č. 46 a zajížďka tam a zpět činí 1 600 metrů, máme ztrátu 156,8 km, což se samozřejmě projeví na spotřebě nafty dost výrazně). Zajížďka na Zemědělskou samozřejmě taky není krátká, nicméně nehrozí zde kolize jako na třídě Generála Píky a navíc je autobus plně využit.

Stávající řešení linky č. 46 v Brně mimo špičku a o víkendech je opravdu postavené na hlavu. -mir-

Autor: Miroslav Hruška | pondělí 12.12.2011 16:41 | karma článku: 15,36 | přečteno: 1640x