Návrh pro alternativní trasování linek MHD v Líšni

Po dlouhé době dojde v Brně k prodloužení trolejbusové tratě v Líšni. Tím však zákonitě dojde ke změnám tras linek v Líšni a ke změně konceptu cestování. V následujícím článku představuji alternativní řešení dopravy.

Představený návrh z pera Dopravního podniku města Brna je takový, že se všem nezavděčíme, někomu pomůžeme, ale ve výsledku některým částem Líšně zhoršíme cestování.

V následujícím článku tedy představuji alternativní řešení dopravy. Nejprve si ale pojďme zanalyzovat stávající systém linek MHD v Líšni, následně návrh ze strany DPMB s kritickým zhodnocením a dále můj návrh.

Nuže, v oblasti Líšně v současnosti jezdí tyto linky:

Tramvajová linka číslo 8: Ačkoliv bychom si asi přáli klasickou smyčku a nikoliv úvrať, její konečná na Mifkově je zřejmě definitivní. To snad dojde spíše k obnově tratě ze Stránské skály.

Trolejbusové linky 25 a 26: doposud končí na provizorní smyčce Novolíšeňská. O víkendu z Líšně jezdí jen linka 26 v intervalu 20 minut (od Staré osady se pak samozřejmě přidává linka 25), v pracovní dny pro změnu převážně linka 25, která má redukovaný interval večer (kdy ji doplňuje linka 26) a výrazně posílený interval ráno a také odpoledne. Během dopoledne jezdí po deseti minutách, což je v Brně standard.

Aby toho nebylo málo, linka 26 o víkendu z Kamenného vrchu jede jen na Starou osadu a na Vinohrady a dále na Líšeň tak jede jen linka 25 v intervalu 20 minut. Podobně to funguje i v pracovní dny.

Autobusová linka 58: v Líšni končí u hřbitova, projíždí starou zástavbou na Novolíšeňskou a dále přes Dělnický dům končí svou trasu stále v těchto dnech na Lazaretní, kde je propojena s linkou 55 do Mariánského údolí. Po dokončení opravy mostu v Zábrdovicích už pojede od Dělnického domu přes Gajdošovu ke Staré osadě a dále k vlaku.

Autobusová linka 78: Poněkud vyhlídková linka, chtělo by se říct. Spojuje sice Vinohrady i Líšeň se Slatinou a Chrlicemi, ale než se z Líšně dostane směrem na Slatinu, musí projet prakticky celé sídliště.

Autobusová linka 55 je linkou, která vznikla ve snaze ušetřit peníze. Lesná dříve měla přímé spojení do Líšně v podobě linky 45, ale potom město dospělo k závěru, že i když linka 45 jezdí trochu jinou trasou a nabízí tak zajímavé propojení, tak je třeba ji zrušit. Ve výsledku to není úplně špatně, na linku 55 vypravuje DPMB v létě cyklobusy.

Každopádně její jízdní řád je takový, že v pracovní dny dopoledne jezdí linka 55 z Mariánského údolí až do Židenic po dvaceti minutách, ve špičce pak po 15 minutách. O víkendu je spojení z Mariánského údolí kvůli oblíbenosti lokality častější, ale každý druhý spoj jede jen k Novolíšeňské.

V úseku Jírova – Novolíšeňská jsou v pracovní dny dopoledne autobusy navíc, které tak pendlují nahoru a dolů a vytváří tak interval 10 minut. Podobný režim je i večer, ve špičce pracovních dnů jezdí vložené spoje linky 55 až do Židenic.

A ještě tu máme linku 202, jejímž hlavním smyslem je v pracovní dny obsluha zastávky Strnadova kvůli blízké poště, čímž vytváří možnost dostat se z Jírovy k poště dolů. A samozřejmě nabízí rychlé spojení z části Líšně do Vinohrad. Svým způsobem je to tak nějak paskvil, neboť linka 202 má jinak jen minimum spojů, které jedou z Brna do Hostěnic. Navíc ji zajišťují i jiní dopravci než jen DPMB, takže jde z určitého pohledu o „exotiku“. Ale na druhou stranu jsou některé spoje propojeny s linkou 151 do Mariánského údolí a dále směr Šlapanice, takže jde vlastně o poměrně zajímavou linku.

Nyní si zhodnoťme návrh koncepce linkového vedení po prodloužení trolejbusové trati na důstojnější Jírovu.

Dle návrhu, který je patrný ve videu České televize, je v plánu logické a dlouho očekávané prodloužení linek 25 a 26 na Novolíšeňskou. Aby nedocházelo k překryvu (souběhu)  tras trolejbusů s linkou 55, je navrženo trasování linky 55 od Jírovy shodně s trasou linky 78. V úseku Vlkova – Jírova by tak jezdilo oproti dnešku více autobusů. Je otázkou, jestli je takové posílení a trasování žádoucí.

Návrh trasování linek v Líšni dle DPMB

Jízdní doba cesty z Jírovy na Dělnický dům je dnes 9 minut linkou 55 a deset minut linkou 78 v ideálním případě. Ani k vlaku to netrvá ve výsledku o moc déle.

Zdálo by se tedy, že není důvod k námitkám. Potíž však je v tom, že pokud linku 55 převedeme k lince 78, ztratí lidé bydlící poblíž zastávek Bartákova a Rotreklova přímé spojení s židenickým nádražím. Pravda, budou sice muset přestoupit na Staré osadě, ale předtím budou muset absolvovat „vyhlídkovou“ okružní jízdu přes celé sídliště Vinohrady. Jízdní doba trolejbusu z Novolíšeňské na Starou osadu je ale 12 minut a ještě ne vždy trolejbus jede přes Starou osadu. Linka 55 trasu na Starou osadu zvládne za 10 minut a navíc pokračuje přímo k nádraží.

Námitka lidí zvyklých na rychlé spojení k vlaku je tak relevantní a nabízí prostor ke zlepšení.

Můj návrh ponechává linky 58 a 78 ve stávající trase, vylepšuje však spojení z Mariánského údolí optimalizuje další spojení.

Zcela nová linka spojující Mariánské údolí a Židenice, pracovně by se mohlo jednat o trolejbusovou linku 28. V úseku Mariánské údolí – Novolíšeňská stejně jako dříve bez vložených spojů v úseku Jírova – Zetor. Od Novolíšeňské pojede nově doprava na Jedovnickou a dále na Žarošickou do Vinohrad. Vytvoří tak zajímavé rychlé (a dnes chybějící) propojení části Líšně se severovýchodní částí Vinohrad. Díky trolejovému vedení v úseku Novolíšeňská – Jírova a Prušánecká – Stará osada se nabízí tuto linku pokrýt parciálními trolejbusy. Na konečné u vlaku a samozřejmě také v Mariánském údolí by samozřejmě bylo nutné zbudovat nabíjecí trolej. Interval linky by byl o víkendu 20 minut, v pracovní dny v dopoledním sedle také 20 minut, ve špičce pracovních dnů by byla linka posílena tak jako dnes, jen interval by již byl pravidelný, tj. 15 minut.

O víkendu by linka 28 však nejezdila již až na Starou osadu, ale končila by už na Vinohradech, kdy by objela celé sídliště, tedy v trase Novolíšeňská - Mikulovská - Pálavské náměstí - Bořetická a zpět na Novolíšeňskou a dále do Mariánského údolí.

Linky 25 a 26 by samozřejmě nového vedení využily také, ale vzhledem k souběhu s linkou 28 v úseku Novolíšeňská – Jírova by na Jírovu jezdil jen každý druhý spoj. Tím docílíme stavu stejného jako dnes, kdy mezi Novolíšeňskou a Jírovou jezdí spoje linky 55 navíc.

Linka 55 by jezdila i nadále, ale v trase, která je podobná návrhu Dopravního podniku. Tedy ze Židenic přes Dělnický dům, Bílou horu na Růženin dvůr a k poště (zastávka Strnadova). Odtud dále na Elplovu a na Jírovu. Vybrané spoje linky by zajížděly o víkendu až do Mariánského údolí, mezi nimi by byly řazené i cyklobusy, případně posilové kloubové autobusy. Tím se nahradí linka 202.

Poslední změnou je nová linka s pracovním označením 72 Židenice, nádraží -- Stará osada -- Vlčnovská -- Růženin dvůr – závlek Novolíšeňská -- Bílá hora -- Černovičky – Černovické terasy – Slatina, závod. Tato linka bude v provozu pouze v pracovní dny ve špičkách a večer pro návoz pracujících na směny.

Jedinou nevýhodou takové úpravy je nutnost využít parciální trolejbusy pro linku 28, pokud to však myslí Dopravní podnik města Brna s tímto řešením vážně, bude tak jako tak pořizovat výhledově nové parciální trolejbusy. Teoreticky by mohl být úsek Novolíšeňská – Prušánecká přes Jedovnickou mít také trolejbusové vedení.

Když to tedy shrneme do mapy, můj návrh trasování linek po úpravě je k dispozici v on-line mapě (je možno si na této mapě naklikat jednotlivé linky).

Návrh tedy oproti dnešku mírně prodlužuje trasu vložených spojů na lince 55, které dnes jezdí jen k Novolíšeňské. Vzniká nám také nová linka, která zajistí rychlé spojení Vinohrad a části Líšně v pracovní dny s Černovickou terasou. V pracovní dny navíc zachovává přímé spojení zastávky Rotreklova a Bartákova s nádražím v Židenicích, o víkendu navíc vzniká spojení mezi Jírovou a Strnadovou. -mir-

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Hruška | pátek 8.11.2019 21:07 | karma článku: 9,03 | přečteno: 606x