MHD v Bratislavě - příklad, který není hoden následování

Dne 2. listopadu 2011 byl na dobu neurčitou zastaven provoz tramvají v Bratislavě k hlavnímu nádraží. Důvod je prostý: havarijní stav tramvajové trati v úseku Starohorská - Hlavná stanica. Trať nebyla v pořádku už delší dobu, v úseku bylo možné jezdit maximální rychlostí 15 km/h a v samotném obratišti dokonce pouze 5 km/h.

Tato fotografie z 25. listopadu 2011 je tak bohužel smutnou realitou.

To by však nebylo nutně to nejhorší. Kdo by čekal, že za tramvaje bude zajištěna nějaká rozumná náhradní doprava, mýlí se. Dle serveru imhd.sk nejsou současné linky, které jezdí k Hlavné stanici, vůbec posíleny. Alternativou pro cestu do centra města může být linka č. 93, ale i ta bývá přeplněná. Pokud to lze, použijte pro cestu vlakem jiného nádraží.

O situaci v Bratislavě vypovídají i sdělení mých několika přátel z Bratislavy, které jsem oslovil krátce po zahájení "výluky", zda je situace v Bratislavě opravdu špatná:

"...a co ti o tom poviem ja som to nejak neriesil...tak elektricky su nahradene co isli na stanicu len nejdu na stanicu ale koncia niekde inde no ale tak nie je nahradena doprava zo stanice tam neposilnili spoje odtial...ale este som tusim ani nesiel odtial odvtedy tak neviem jak to tam vyzera..."

"no elektricky su nahradene, lenze...nie je nahradena doprava zo stanice...lebo tie spoje su uz spoje existujuce a nie su posilnene!"

"to, ze zrusili trat na hlavnu stanicu mi zase az tak velmi nevadi, lebo som vacsinou v brne. okrem toho byvam blizsko stanice, takze do nej mozem ist kludne peso. jedine, ze ked obsas chodim rano na vlak, vtedy som zvykla chodit elektrickou, lebo rano byva zima. ale aspon sa prejdem. pre mna to nie je taka velka katastrofa.
jedine moja sestra tento rok zacala vyuzivat elektrickove spojenie a prave jej ho zrusili, teda si musi hladat nahradne riesenie.
este by mi to mohlo vadit, ked by som chcela ist niekedy neskoro vecre domov z mesta. ku nam blizko chodili len tie elektricky, busom sa mi neoplati ist, takze by som musela ist peso.
ale ma to aj svoje pozitiva. aspon sa konecne snad dostanu k oprave tej trate, lebo elektricky tam chodili naozaj zalostne pomaly a boli uz dost hlucne, a kedze ja byvam blizko tej trate, hluku som si naozaj uzila."

"Akokeby v televízii videli , o čom si píšeme -- išla som si do druhej izby pre kávu a práve začali hovoriť o tej električkovej trati ... Museli ju uzavrieť , lebo hrozilo nešťastie -- samovolný pohyb z kopca po dezolátnom kolajišti ! Usek chcú opraviť len čiastočne , lebo je naplánovaná rekonštrukcia Predstaničného námestia , potom sa to má cele dokončiť , len sa nič ešte nezačalo ! Náhradná doprava nie je žiadna ! Chcú dať najbližšie jednu linku k nejakým rýchlikom ! Blízko ide doprava postarom , len odbočiť do toho kopca až na stanicu , nejde nič ! Vyjadrili sa aj nejakí ludia , ale nič moc nepovedali ... že nestíhajú včas do školy , napríklad , a to je všetko , čo som sa dozvedela"

Je pravdou, že od pondělí 21. listopadu 2011 se situace zlepšila díky posílení trolejbusové linky č. 210. A linka č. 7 byla obnovena jako posilová linka pro studenty ze stanice Bratislava - Vinohrady na Náměstí SNP. I tak ale by se mělo začít co nejrychleji s opravou této tratě, jenže... (1)

Návrat tramvají v tomto úseku možná až v roce 2016

Doba neurčitá se může protáhnout až do roku 2016. Nejsou totiž peníze. V jiném úseku Hanulova - Pri kríži je omezena rychlost na 20 km/h. (2)

Upřímně řečeno, doufám, že si z této situace NEVEZME nějaké české město příklad a přestane se starat o tramvajové tratě.

V případě Brna, kde bydlím, je situace špatná v ulici Minská a rovněž v úseku Dětská nemocnice - Náměstí 28. října není situace o moc lepší.

Jenže, v současné době se musíme v Brně obrnit trpělivostí, protože ulice Minská se bude opravovat teprve po dokončení Dobrovského tunelů (3). Také rekonstrukce ulice Milady Horákové má zpoždění. Že prý nejsou peníze. (4)

Ale ale...to jsou mi výmluvy...a co když by Drážní úřad zakázal provoz tramvají v těchto úsecích? Pořád by nebyly peníze na opravu?

Pokud by nebyly, Brno by v takovém případě následovalo příklad Bratislavy...

A to by bylo, jak jistě uznáte, dost špatné. Doufejme tedy, že přístup k řešení situace v Bratislavě nebude využit i v některých českých městech u tratí, jejichž kvalita je bídná.

Cenové srovnání Bratislavy a Prahy

Situace v Bratislavě je špatná i cosi se týká ceny jízdného. Za roční jízdenku zaplatí v Bratislavě 250 € (viz tarif, strana 4). Průměrný měsíční plat Slováka je 769 €, což je sice na první pohled v rozpočtu málo, jenže až 30 % Slováků vydělávalo v roce 2010 méně jako 500 € (5). V Praze stojí jízdenka 4750 Kč (viz ceník), což je po přepočtu dle kurzu 25,800 Kč/ 1 € přibližně 184 €. Když k tomu připočtu to, že v Praze jsou 3 linky metra, lidé mohou použít po celou noc noční dopravy (v Bratislavě fungují noční spoje jen do 3:30), je situace v Praze (ale i Brně, rozsah dopravy sice není tak velký jako v Praze, ale pořád poměrně velký) mnohem lepší ve srovnání s Bratislavou (i co se týká mezd).

Každopádně neměli bychom usnout na vavřínech a říkat si "jinde to může být i horší", ale veřejnou dopravu v českých městech podporovat a rozvíjet. Cesta, kterou jde Bratislava, je dost špatná. A pokud se nezačne situace měnit, mohlo by se stát, že v Bratislavě, městě vzdáleném 129 km na jih od Brna, bude situace za nějaký čas připomínat situaci ve městech na Ukrajině (bídný stav tramvajových tratí, maršrutky, bídný stav vozidel). A to by mělo být varováním pro všechna česká města, kde je provozována MHD. -mir-

Zdroje:

1) Trolejbus číslo 210 bude chodiť častejšie. TVNOVINY.sk [online]. 21.11.2011 [cit. 2011-12-30]. Dostupné z: http://tvnoviny.sk/sekcia/spravy/regiony/trolejbus-cislo-210-bude-chodit-castejsie.html

2) TKÁČIKOVÁ, Lucia. Bratislava s opravou električkových tratí v rozpočte neráta. Bratislava.sme.sk [online]. [cit. 2011-12-30]. Dostupné z: http://bratislava.sme.sk/c/6177634/bratislava-s-opravou-elektrickovych-trati-v-rozpocte-nerata.html

3) HORÁK, Michal. Brno nemá peníze, letos se opraví jen Pionýrská a za rok Zelný trh. IDNES.cz [online]. [cit. 2011-12-30]. Dostupné z: http://brno.idnes.cz/brno-nema-penize-letos-se-opravi-jen-pionyrska-a-za-rok-zelny-trh-px7-/brno-zpravy.aspx?c=A110805_1629610_brno-zpravy_bor

4) ČTVRTEČKOVÁ, Helena a Petr JEŘÁBEK. Milady Horákové: oprava až za rok. Brněnský deník [online]. 13.3.2011[cit. 2011-12-30]. Dostupné z: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/milady-horakove-oprava-az-za-rok20110311.html

5) ONDRÁČKOVÁ, Kamila. Průměrná mzda na Slovensku byla vloni 769 eur. FinExpert.cz [online]. 11. 7. 2011 [cit. 2011-12-30]. Dostupné z: http://finexpert.e15.cz/prumerna-mzda-na-slovensku-byla-vloni-769-eur

Autor: Miroslav Hruška | pátek 30.12.2011 16:52 | karma článku: 10,28 | přečteno: 1933x